Hans Paul Visscher over 50 jaar Wecovi: "Zonder durf kom je niet verder"

Hans Paul Visscher over 50 jaar Wecovi: "Zonder durf kom je niet verder"

Familiebedrijf Wecovi, toeleverancier aan de schoonmaakbranche en recreatiesector, bestaat 50 jaar. Service Management gaat in gesprek met Hans Paul Visscher die sinds 1990 bij Wecovi werkt en in 1997 de onderneming overnam van zijn vader Freddy. "Ondernemen is durven."

Vader Freddy werkte in de Philips-fabriek in Zwolle. In 1953 wilde hij bezoekers trots demonstreren hoe hij scheerkapjes maakte, maar zijn chef duwde hem opzij en nam het woord. Dat deed Freddy besluiten voor zichzelf te beginnen. Hij wilde nooit meer voor een baas werken. Hij stortte zich op het repareren en doorverkopen van jutezakken. Dat liep prima totdat deze verpakkingsmethode niet meer werd gebruikt. In reinigingsdoeken zag hij een nieuw gat in de markt. In 1971 richtte hij hiervoor met een investeerder Wessels Combinatie Visscher (Wecovi) op. In de jaren tachtig ging Visscher alleen verder. Hij stuurde via direct mailing talloze ondernemingen een doekje met wat informatie. Al snel verkocht hij ze met tienduizenden tegelijk.

Direct mail

“Mijn vader zat ook tijdens zijn periode bij de zakkenhandel al vaak in het buitenland”, vertelt Hans Paul. Vanuit die internationale focus voelde het dan ook logisch om in de jaren zeventig een locatie in Duitsland te starten. “Om in Duitsland te kunnen verkopen, moet je er wel een vestiging hebben. Wij verkochten in West-Duitsland maar kochten ook veel in de DDR. Vanuit deze inkoop ben ik dus meegeweest naar de DDR. In het begin was het niet meer dan een opslagplaats, maar nu bedienen we vanuit onze vestiging in Emmerich ook schoonmaak en recreatie.” In 1990 kwam Hans Paul zelf in de zaak. “Het middel direct mail verloor aan kracht. Bedrijven wilden niet meer één leverancier per product, maar in één keer voor het hele pakket klaar zijn. Toen hebben wij als bedrijf daarop ingespeeld en hebben we meer de groothandels opgezocht. Vervolgens zijn we van daaruit concepten met toegevoegde waarde gaan ontwikkelen en verkopen.”

Lees ook

Coronavirus levert schoonmaakbedrijven extra omzet op

Kansen opzoeken

In de jaren negentig nam Wecovi het importeurschap van het Duitse consumentenschoonmaakmerk Delu over. “De bijbehorende verkoper ging daarmee ook over. De producten van Delu verkochten we maar moeizaam, maar vanuit daar zijn we ons, samen met die verkoper, wel meer gaan richten op de professionele schoonmaak. Ook met onze eigen producten. Daarbij kwamen we erachter dat we meer moesten doen dan dozen schuiven, maar schoonmaaksystemen moesten introduceren. We zijn toen aan het merk Wecoline gaan bouwen. Of het toeval is dat we met de verkoper ons meer op de schoonmaaksector gingen richten? Toeval bestaat niet. Je moet kansen opzoeken, want dan komen er mogelijkheden op je pad. We schurkten natuurlijk met de doeken al tegen de schoonmaakmarkt aan.”

“Op hoofdlijnen is schoonmaak in Europa vergelijkbaar. Zoom je in, dan zie je dat er op landniveau verschillen zijn."

Internationale ambities

In 1989 kwam er ook in Groot-Brittannië een vestiging bij. “Eerst met vertegenwoordiging van een Nederlander die in het land woonde, later met een eigen vestiging. Dat ontwikkelde zich goed, maar onze vertegenwoordiger ging met pensioen. We hebben daarom daar nu een eigen locatie en kantoor. Het magazijn hadden we eerst teruggehaald omdat we de logistiek prima vanuit Zwolle konden oppakken. Maar met de Brexit houden we nu toch weer voorraad in Engeland aan om onze klanten daar te kunnen blijven leveren.” Als laatste internationale stap kwam in 2018 Frankrijk erbij. “Veel vakantieparken zitten in Frankrijk of zijn in Frans eigendom. We deden al zaken met distributeur Kits Vacances SARL. Voor 98 procent verkochten ze ons assortiment. Reden voor ons om het bedrijf in Marseille over te nemen en om te dopen tot Wecovi SARL.”

Eigen wet- en regelgeving

Visscher heeft overzicht over de schoonmaakmarkt in meerdere landen. Welke verschillen ziet hij? “Op hoofdlijnen is schoonmaak in Europa vergelijkbaar. Zoom je in, dan zie je dat er op landniveau verschillen zijn. Bijvoorbeeld de verschillen in kleurcodering in sommige landen. In Duitsland en Engeland zie je dat het desinfecteren van vloeren veelvuldig wordt gedaan terwijl de Nederlandse focus veel meer op reiniging ligt. Daarnaast: als je een desinfectiemiddel bij ons College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden registreert, betekent dat niet dat je ook in andere landen wordt toegelaten. Ieder land heeft zo zijn eigen wet- en regelgeving, waarbij er inmiddels wel aan een Europees systeem wordt gewerkt.”

"De hausse rondom desinfectie is wel over, maar er is wel een verhoogd bewustzijn over hygiëne en veiligheid."

Coronacrisis

Het gesprek komt op de coronacrisis. Wat merkt de ondernemer daarvan? “De recreatiesector had het zwaar en dat merkten wij ook in de omzet. Maar desinfectieproducten waren juist niet aan te slepen. Het was hectisch. Onze vaste leveranciers hebben de productie soms vertienvoudigd. En we hebben tijdelijke nieuwe verpakkingslijnen in Zwolle ingericht. Je zou zo bezien kunnen zeggen dat schoonmaak het jaar voor ons heeft gered, want uiteindelijk kwamen we net boven wat we begroot hadden uit. Wat ik verwacht voor de toekomst? Recreatie zal aantrekken. De hausse rondom desinfectie is wel over, maar er is wel een verhoogd bewustzijn over hygiëne en veiligheid. Daar tegenover staat dat mensen minder vaak naar kantoor komen en dat gaat ook de schoonmaakbranche raken. En nee, dat boezemt me geen angst in. We hebben in het totaal van de internationale schoonmaakmarkt maar een klein deel van de taart en dus zijn er kansen genoeg om dat deel te vergroten. Voor het beeld: de verdeling schoonmaak versus recreatie is ongeveer 60 om 40.”

Lees ook

Fonville Schoonmaakbedrijven aan de slag met gestabiliseerd ozonwater

Schaalvergroting

Visscher ziet schaalvergroting optreden in de schoonmaakbranche. “Zowel schoonmaakbedrijven als groothandels klonteren samen. Ik vind het her en der ook nog wel een wat traditionele markt die innovaties niet gemakkelijk aanneemt. Alhoewel dat ook wel weer aan het veranderen is. Voor leveranciers in de schoonmaak is het zaak push and pull toe te passen.

Dus laat aan schoonmakers en schoonmaakbedrijven zien welke innovaties en schoonmaakoplossingen je hebt, zodat ze daar enthousiast over worden. Maar ook aan schoonmaakgroothandels. Zodat beiden de meerwaarde van een concept of systeem inzien.”

Chemieloos reinigen

Die meerwaarde komt bijvoorbeeld van chemieloos reinigen, beschouwt Hans Paul. “Dat is een haakje bij ons. We kennen al mooie microvezeldoeken. Die kunnen feitelijk alleen met water gebruikt worden maar we zien dat er soms toch met chemie gewerkt wordt. Vandaar onze gedachte om gestabiliseerd ozonwater en microvezel te combineren. Dan heb je toch water, maar dan geactiveerd met ozon. Steeds meer schoonmaakbedrijven omarmen dit. Omdat het milieuvriendelijk is en bovendien veilig en gemakkelijk in gebruik. Maar dit voorkomt gebruik van chemie en maakt daadwerkelijk goed schoon, duurzamer kan niet.”

"Wat ondernemerschap voor mij betekent? Dat je lef en durf moet hebben. En daarbinnen keuzes durft te maken."

Ondernemer van het jaar

Ondernemerschap komt aan bod. Hans Paul werd in 2020 uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar 2020 Regio Zwolle. “Daarvoor moesten meerdere ondernemers uit de regio een pitch doen voor een jury. Ik was trots dat ik die titel mocht dragen, alhoewel het feest door corona jammer genoeg uitbleef. Wat ondernemerschap voor mij betekent? Dat je lef en durf moet hebben. En daarbinnen keuzes durft te maken. Dat kan ook een negatieve keuze zijn die je op een beter pad brengt. We hadden een vestiging op een spiksplinternieuw bedrijventerrein aan de A28 bij Hattemerbroek op het oog, maar de toenemende kosten werden onverantwoord. We moesten op onze schreden terugkeren en hebben besloten tot een flinke verbouwing op de plaats waar we nu zitten in Zwolle. Daar ben ik nu volop mee bezig. Daarnaast: zorg dat je keuze zoveel als mogelijk wordt onderbouwd door data. Uit die data moet de koers komen. Waar wil je heen? Welke prestatie-indicatoren horen daar dan bij?”

Stronteigenwijs

Tot slot zegt Hans Paul dat ondernemers ook vaak stronteigenwijs zijn. “Dat kan je in de weg zitten. Vooral bij het erkennen dat anderen ergens iets beter kunnen en het delegeren. Ik vind het dan ook bewonderenswaardig hoe mijn vriend Jacco Vonhof (voorzitter van MKB-Nederland en eigenaar van schoonmaakbedrijf Novon, red.) de dagelijkse leiding van zijn bedrijf al jaren geleden heeft overgegeven aan Elbert-Jan Hesse die er directeur is. Ik zit nog veel meer in het hart van het bedrijf. Ik neem steeds meer een wat vrijere rol aan, maar voorlopig ben ik volop onderdeel van Wecovi. We zetten met de verbouwing en investering in medische CE-markering, waardoor we Clean ‘n Easy mogen leveren aan de gezondheidszorg, weer mooie stappen. Daarmee kom ik terug bij mijn motto: zonder durf kom je niet verder.”