Meer omzet? Investeer in schoonmaak!

Meer omzet? Investeer in schoonmaak!

Een schone omgeving is ontzettend belangrijk om verschillende redenen. Zo heeft het positieve gevolgen voor de veiligheid en voor de reputatie van een organisatie, net als voor de gezondheid van werknemers - wat dan weer leidt tot minder ziekteverzuim. Daarom moeten organisaties beter inzetten op schoonmaak. Volg Service Management op LinkedIn:

Door: Marita Vaes (NVZ)

1. Meer motivatie en betere prestaties van werknemers

Het succes van een organisatie wordt mede bepaald door de prestaties van werknemers. Hoe geslaagd of fantastisch een organisatiemoraal ook is; de werknemers verzetten het werk. De efficiëntie van deze werknemers gaat omhoog bij een schone, welkome werkplek voor iedereen. Eén van de redenen daarvan is de gereduceerde afleiding(1). Een rommelige werkplek leidt af van presteren. Bij deze afleiding moet men niet enkel denken aan troep en vuil dat ergens ligt, maar wordt bijvoorbeeld ook veroorzaakt door vervelende geuren. Goede schoonmaak kan dus de productiviteit van medewerkers verhogen.

De efficiëntie van werknemers gaat omhoog bij een schone, welkome werkplek voor iedereen

2. Organisatie-imago en omzet krijg een oppepper

De eerste indruk van klanten wordt door verschillende zaken bepaald. Eén van de factoren is hoe schoon het pand van een organisatie is. Hoe een organisatie er fysiek uitziet, reflecteert namelijk voor de beoordelaar hoe de organisatie in elkaar steekt. Uit onderzoek naar de impact van omgevingsgeuren op emoties, cognities en uitgaven van winkelaars blijkt dat percepties tijdens winkelen invloed hebben op de relatie tussen omgevingsgeur en emoties en bestedingsgedrag (2). Hoe een klant de omgeving waarneemt, heeft effect op hoe sterk het verband is tussen bijvoorbeeld een vieze geur in de winkel en zijn of haar bestedingsgedrag. Geur en uiterlijk hebben hier dus beiden een grote rol in bestedingsgedrag. Deze gevolgtrekking vonden twee Amerikaanse onderzoekers ook (3). Zij maakten van hygiëne een meetbare indicatie om service-kwaliteit te kunnen beoordelen. Uit de resultaten van deze studie blijkt dat klanten hun beslissing om te selecteren, blijven of retouren af laten hangen van de hygiëne.

Niet alleen potentiële klanten/kopers kunnen ongeïnteresseerd raken bij een negatief imago, maar ook mogelijke sollicitanten zullen afhaken. Een slordige, vieze organisatie is dus niet alleen negatief voor de omzet, maar ook voor de aantrekkelijkheid van de organisatie als werkgever.

3. Veiligheid(sgevoelens) verhoogd

Onderzoekers Dijksterhuis en Van Baaren deden enkele jaren geleden een studie naar het effect van gedragsinterventie op vermindering van vervuilgedrag en verhoging van veiligheidsgevoel (4). Door middel van een interventie in verschillende Rotterdamse straten trokken zij hun conclusies. De interventie hield onder andere in: het ophangen van foto’s met stimulerende quotes om afval weg te gooien en beschilderen van de stoeptegels met voetstappen richting de prullenbak. Na de interventie die schoon gedrag bevorderde, bleek het vervuilgedrag verminderd de veiligheidsgevoelens verhoogd.

Naast dat een plek veiliger aan kan voelen door goede hygiëne, kan de veiligheid ook daadwerkelijk verhoogd worden door schoon te maken. Denk bijvoorbeeld aan de onzichtbare zaken zoals preventie van infectieziekten, maar ook aan zichtbare veiligheidsmaatregelen zoals opruimen van troep. De aanwezigheid van troep kan leiden tot struikelen, maar ook een plas water kan bijvoorbeeld leiden tot uitglijden.

4. Positieve gezondheidsgevolgen

In ruimten waar (doorgaans) veel mensen in- en uitlopen kan een verkoudheid snel worden opgelopen (5). Ook andere ziekten kunnen snel worden verspreid op plekken waar men dicht bij elkaar komt. Professionele schoonmaak op dagelijkse basis inzetten helpt om ongewenste virussen en bacteriën te reduceren, om op die manier ziekteverzuim tegen te gaan. Het helpt dat we geen handen meer schudden en niezen/hoesten in onze elleboog, maar dit zijn niet de enige noodzakelijke factoren bij goede hygiëne; het regelmatig reinigen van contactoppervlakken is net zo belangrijk.

5. Vicieuze cirkel van vuil voorkomen

‘Vuil trekt vuil aan’, zo concluderen onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam al in 2014 (6). In deze studie werd een experiment gehouden in Rotterdam waarbij achterhaald werd of men meer geneigd was om huishoudelijk afval op straat op te ruimen of juist het te verergeren. Een vicieuze cirkel bleek het geval: bij zichtbaar meer afval op straat, is men meer geneigd om daar afval bij te gooien. Hoe viezer de omgeving, hoe minder men geneigd is om de omgeving schoon te maken.

Hoe viezer de omgeving, hoe minder men geneigd is om de omgeving schoon te maken

Het zet een standaard. De werkplek of openbare ruimte straalt een bepaalde standaard uit en die respecteert men. Werknemers zullen in een schoon kantoor meer geneigd zijn om bij te dragen aan de schone werkplek om de goede sfeer in stand te houden.

Zet dus in op schoonmaak

Een schone omgeving zorgt er dus voor dat mensen zich prettiger voelen en gezond blijven. De positieve gevolgen zijn op allerlei terreinen duidelijk. Bezuinigen op schoonmaak is nooit een goed idee, maar zeker in moeilijke tijden van een pandemie kan het precies averechts werken. Regelmatig openbare ruimten schoonmaken – en dit door professionals laten doen – werkt niet alleen psychologisch goed, maar op de langere termijn ook voor de portemonnee!

Verder lezen