TyClean Bedrijfsdiensten wil af van stoffige imago schoonmaakbranche

TyClean Bedrijfsdiensten wil af van stoffige imago schoonmaakbranche

"We troffen elkaar altijd in de kantine van onze hogeschool", vertelt Abdullah Dogan over de oprichting van TyClean Bedrijfsdiensten in Haarlem. "Ik startte samen met mijn compagnon, Ibrahim Belkasmi, het bedrijf in 2000  tijdens onze studententijd." Annemarie Spaargaren Bos (accountmanager) rolde zes jaar geleden 'per ongeluk' in de schoonmaakbranche en vindt de branche dynamisch, maar ze wil wel van het stoffige imago af. "Om een jongere doelgroep aan te trekken, moet er in de beeldvorming en het imago zeker nog iets gebeuren."Volg Service Management op LinkedIn:

Ze geeft dat aan in een artikel op de website van Schoonmakend Nederland.

“We waren in 2000 heel actief voor de grotere schoonmaakbedrijven in onder aanneming.” Toen de grotere bedrijven hen niet meer nodig hadden – en dat zagen ze al aankomen – richtten ze zich volledig op hun eigen klantenkring in de schoonmaak. “We werkten voor het GAK en de Belastingdienst. We hadden een vast aantal medewerkers, waar we via via aankwamen, bij gebedshuizen bijvoorbeeld.” Na een tijdje kwam Ernst, hun andere compagnon, voor TyClean werken, en ze gingen zich ook op de zorg richten. In eerste instantie ook in onder aanneming voor een grote, regionale zorginstelling en nu ook zelfstandig. “Daaruit is ThuiszorgInHolland geboren. We zagen daarin groeipotentie en nu is ThuiszorgInHolland een aparte B.V.”

Nu ook buiten het werkgebied

“We werken nu ook buiten ons werkgebied, zoals in Noord-Brabant en Zuid-Holland”, vertelt Abdullah. Annemarie maakt daarbij de kanttekening dat de groei op een gezonde manier gebeurt. “We willen dat het personeel geen nummer is en elke medewerker bij naam kennen. Dat vraagt de nodige energie, maar ik ben ervan overtuigd dat deze waardering voor de medewerkers zeker meer betrokkenheid én kwaliteit bij de klant teweegbrengt.” Abdullah vult aan: “Onze klanten waarderen dit ook, want wij staan heel dichtbij de klant.”

In contact blijven tijdens coronatijd

“We zijn heel goed in contact gebleven met onze klanten”, vertelt Abdullah over de coronatijd. Hij houdt er niet van om zijn hand op te houden bij de overheid. “Ik wil geen geld laten rondpompen door overheidsgeld te gebruiken, maar op eigen kracht doorgaan.” Annemarie vult aan: “We hebben proactief gehandeld en onze schoonmakers de juiste materialen verschaft. Dat geeft rust voor onze medewerkers en klanten. Het is een heel leerzaam jaar geweest; we hopen gestaag verder te groeien.” Abdullah vult aan: “Je moet anders naar zaken kijken. We leren elke dag weer.”

Jonger met diversiteit

“In folders en brochures zie je dat de schoonmaker een schort aan heeft en het zijn altijd dezelfde personen die ze gebruiken, heel stereotype; de blanke dames met een permanentje.” De diversiteit moet er veel meer in. “Zo werken er twee medewerkers bij ons, die aan de basis van de arbeidsmarkt staan, ook dit is de schoonmaak. Het is een branche die kansen kan bieden aan een heel diverse doelgroep. In de schoonmaak kun je een diploma krijgen en doorgroeien. Ook betaalt het veel beter dan bij veel andere banen.” Daar moet veel meer de focus op liggen vinden beiden. “Dan kun je ook een jongere doelgroep bereiken. Als zij jaren in de schoonmaak blijven werken, biedt dat stabiliteit voor de medewerker en het verbetert het imago.”

Romaro viert 40-jarig bestaan groots met mooi magazine

Romaro viert 40-jarig bestaan groots met mooi magazine

Romaro Schoonmaakgroep viert dit jaar een mooi jubileum: ze maken al veertig jaar schoon. En dat mag natuurlijk gevierd worden. Dat doen ze met een mooie glossy waarin ze de lezer meenemen in Romaro's ontstaansgeschiedenis, verhalen en beelden van vroeger en nu en een overzicht van belangrijke gebeurtenissen binnen en buiten het bedrijf door de jaren heen.

Tenderoverzicht week 43 (donderdag 24 oktober)

Tenderoverzicht week 43 (donderdag 24 oktober)

Service Management publiceert elke donderdag het tenderoverzicht. Dat is het laatste nieuws over openstaande en gegunde schoonmaakaanbestedingen via TenderNed.

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Minister Beljaarts van Economische Zaken zet zich via het Regeerprogramma in om de last die Nederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.

Blog Geert van de Laar: Voor de zzp'er geen win-win, maar verlies-verlies!

Blog Geert van de Laar: Voor de zzp'er geen win-win, maar...

Het is ondertussen wel bekend: de Belastingdienst gaat vanaf 1 januari weer controleren of zzp'ers niet worden ingehuurd voor werk dat eigenlijk in dienstverband zou moeten worden uitgevoerd. Echter, onder druk van de Tweede Kamer krijgen bedrijven die de wet overtreden door schijnzelfstandigen in te huren toch niet allemaal een boete. De reden? Er is veel onrust onder zzp'ers en bedrijven over een wet die al bijna tien jaar niet wordt gehandhaafd.