Een groot thema is natuurlijk de almaar oplopende energierekening en de koopkracht. Op die koopkracht zal volgend jaar dan ook behoorlijk ingezet worden met een koopkrachtpakket van ‘historische omvang’. Daardoor moet de koopkracht met 3,9 procent stijgen, na een geraamde daling van 7 procent dit jaar. Dat zal waarschijnlijk een miljard of 17 gaan kosten.
Minimumloon
Een van de maatregelen in het pakket is de verhoging van het minimumloon. Dat zou volgens de gelekte stukken al per 1 januari 2023 een verhoging van 10 procent zijn. Hiervoor was er nog sprake van een stapsgewijze verhoging van het minimumloon tot 7,5 procent. De verhoging van het minimumloon heeft ook tot gevolg dat uitkeringen als de AOW, Wajong en bijstand zullen stijgen. Die zijn namelijk gekoppeld aan de hoogte van het minimumloon. Een hoger minimumloon kan voor veel mkb’ers een forse stijging in loonkosten betekenen.
Inkomensbelasting
Een volgende maatregel is een verlaging van de inkomensbelasting. De eerste belastingschijf uit Box 1 heeft op het moment een tarief van 37,07 procent. Dat gaat waarschijnlijk in 2023 naar 37,05 procent. Een kleine verlaging dus, die moet zorgen voor een toename van de koopkracht. Daarnaast gaat ook de arbeidskorting iets omhoog. Daardoor loont het weer meer om te werken.
Zelfstandigenaftrek versneld afgebouwd
Werk je als zzp’er? Dan kun je aanspraak maken op de zelfstandigenaftrek, een vast bedrag dat je mag aftrekken van de winst als je voldoet aan de criteria. Helaas voor zelfstandigen zal deze aftrek waarschijnlijk versneld afgebouwd worden. Dit bedrag zou in de oude plannen stapsgewijs worden afgebouwd van 6310 euro naar 4120 euro in 2028. In de gelekte miljoenennota staat dat deze afbouw sneller zal gaan verlopen, maar hoe precies is nog niet duidelijk.
Reiskostenvergoeding
Al jaren staat de onbelaste kilometervergoeding stil op 19 cent per kilometer. Al jaren wordt er ook al geroepen om een verhoging. Die lijkt er nu te komen. In de plannen staat een verhoging naar 21 cent in 2023 en vervolgens naar 23 cent in 2024. De directe oorzaak voor de verhoging zijn de stijgende brandstofprijzen en energiekosten. Voor werkgevers is deze maatregel voordelig, aangezien zij een hogere onbelaste reiskostenvergoeding aan hun personeel kunnen aanbieden.