Klant sluit pand: kan ik nu fluiten naar mijn centen?

Klant sluit pand: kan ik nu fluiten naar mijn centen?

Mijn klant heeft zijn deuren dichtgegooid. Schoonmaken hoeft voorlopig niet. Kan ik nu fluiten naar mijn centen? Het is veruit de meest gestelde vraag die de helpdesk krijgt sinds OSB twee weken geleden het Landelijk Coördinatiepunt Corona Schoonmaakbranche startte. Volg Service Management op LinkedIn:

Schoonmaakbedrijven hebben het recht aan hun zijde, zegt Rob Rommelse (foto), samen met Jeroen Veldboer ad interim directeur van brancheorganisatie OSB. “Maar met juridisch gesteggel schiet nu niemand wat op. We doen een dringend beroep op de opdrachtgevers en in het bijzonder op de overheidsopdrachtgever. Uit die hoek komen veel signalen over contracten die eenzijdig worden geannuleerd. Opdrachtgever, bewaar juist nu de rust en houd je aan bestaande contracten en afspraken. Overheid geef zelf het goede voorbeeld. Stop dus met eenzijdig opzeggen en respecteer je leverancier.”

Van overmacht is geen sprake

Steeds meer opdrachtgevers doen een beroep op overmacht, constateert Rommelse. Dat zij hun deuren helemaal of gedeeltelijk sluiten om hun medewerkers te beschermen, begrijpt hij wel. “Maar dat betekent niet automatisch dat ze het schoonmaakbedrijf geen werk meer te bieden hebben.”

Altijd wel andere klussen te doen

Want in panden waar nog mensen werken, hoe weinig ook, moet nog altijd geregelmatig gepoetst worden om de hygiëne op peil te houden, beargumenteert Rommelse. “Zeker nu.” En zelfs als er niemand meer in het pand is, zijn er bijna altijd wel andere klussen te doen. “Er is vaak allerlei periodiek werk dat naar voren geschoven kan worden.” Hij noemt het voorbeeld van een ondernemer. Die doet nu al de grote schoonmaak bij een basisschool, die eigenlijk pas in het voorjaar in de planning stond.

Juridisch is beroep op overmacht niet steekhoudend

Het beroep op overmacht is juridisch dan ook niet steekhoudend volgens Rommelse. “De wet zegt: het bedrijfspand staat er nog steeds en kan in principe worden schoongemaakt. Het besluit om de schoonmaakwerkzaamheden stil te laten leggen is daarmee een keus van de klant. Hij kan zich niet beroepen op overmacht, tenzij er in de inkoopvoorwaarden iets anders is overeengekomen.”

Niet als kemphanen tegenover elkaar staan

Schoonmaakbedrijven die met opdrachtgevers in de clinch liggen over de factuur omdat schoonmakers niet meer toegelaten worden, hebben dus het recht aan hun zijde. Maar Rommelse ziet veel liever dat opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven de handen ineenslaan. “Ondernemers moeten niet als kemphanen tegenover elkaar willen komen te staan. De tijden zijn al moeilijk genoeg. “Laten we hierin de rust bewaren en als dat niet kan samen zoeken naar oplossingen waar beiden garen bij spinnen, of die op zijn minst zo pijnloos mogelijk zijn.”

Succesvolle oplossing

Een succesvolle oplossing die getipt wordt door leden, is om af te spreken dat de opdrachtgever de factuur nu volledig betaalt. Het schoonmaakbedrijf stuurt een credit nota zodra het de uitkeringen horend bij de werktijdverkorting heeft ontvangen. “Dat helpt het schoonmaakbedrijf enorm bij zijn cashflow en het bewaren van de rust. Ook de opdrachtgever leidt hierin geen pijn,” aldus Rommelse.


Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus


De contractondertekening met dhr. mr. A.H. van Wijk MPM (voorzitter raad van bestuur, IJsselland Ziekenhuis) en Olivier Laméris (Algemeen Directeur, Gom.

IJsselland ziekenhuis kiest voor maatwerk van Gom Zorg

Het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel heeft besloten om voor de schoonmaak opnieuw te kiezen voor Gom Zorg. Het contract voor de samenwerking gaat in per 30 december 2023. Belangrijkste argumenten om voor Gom Zorg te kiezen waren het meedenken met de uitdagingen van het ziekenhuis en de aanpak om hygiëneborging in het ziekenhuis goed vorm te geven.

Bert Pol spreekt tijdens Hygiëneforum over hygiëne en gedrag

Bert Pol spreekt tijdens Hygiëneforum over hygiëne en gedrag

Een schoonmaakbedrijf kan werkplekken spic en span maken. Maar hoe zorg ervoor dat ook de eigen medewerkers een bijdrage leveren om de werkplekken bacterievrij houden en dat zij het gewenste gedrag vertonen? Bert Pol, oprichter en voormalig partner bij Tabula Rasa, gaat dieper in op het onderwerp hygiëne en gedrag tijdens het Hygiëneforum, dat plaatsvindt op 17 mei in RAI Amsterdam.

Schoonmakend Nederland vernieuwt werkprogramma voor basisscholen

Schoonmakend Nederland vernieuwt werkprogramma voor basisscholen

Een schone basisschool is van groot belang voor de hygiëne van leerlingen en docenten. Jonge kinderen brengen hier veel tijd door. Naast prettig leren en werken, verbetert een schone omgeving de leerprestaties en zorgt ervoor dat ziekteverzuim lager uitvalt. Schoonmakend Nederland heeft recent het werkprogramma voor basisscholen vernieuwd.

Desinfecteren met licht: "De kennis over het gebruik van UV-C ontbreekt nog"

Desinfecteren met licht: "De kennis over het gebruik van UV-C...

**UV-C-licht, je leest en hoort er steeds meer over. Ook wij als <em>Service Management</em> <a href="https://servicemanagement.nl/tag/uv-licht/">berichten</a> hier met enige regelmaat over. Maar wat is het eigenlijk? Wat zijn de voor- en nadelen? En gaat het de traditionele desinfectiemethoden vervangen? We vroegen het aan Mike van der Kamp, mede-eigenaar van UVSence, en Marcel van Duinen, oprichter van ClearSafeProducts. **