Bert Pol spreekt tijdens Hygiëneforum over hygiëne en gedrag

Bert Pol spreekt tijdens Hygiëneforum over hygiëne en gedrag

Een schoonmaakbedrijf kan werkplekken spic en span maken. Maar hoe zorg ervoor dat ook de eigen medewerkers een bijdrage leveren om de werkplekken bacterievrij houden en dat zij het gewenste gedrag vertonen? Bert Pol, oprichter en voormalig partner bij Tabula Rasa, gaat dieper in op het onderwerp hygiëne en gedrag tijdens het Hygiëneforum, dat plaatsvindt op 17 mei in RAI Amsterdam.

Bert Pol legt uit: “Het ligt voor de hand dat door de toename van het flexwerken de hygiëne op de werkplek erop achteruit is gegaan. Bacteriën in toetsenborden, op het bureaublad en op de pc’s zelf, hopen op als flexwerkers zelf niet meehelpen deze schoon te houden. Je kunt het kwaliteitsniveau van het schoonmaakcontract verhogen, maar dat heeft geen zin als de eigen medewerkers niet het juiste gedrag vertonen. Dan blijven bacteriën zich verspreiden en maken zij zichzelf en de collega’s ziek. En als je niet oppast, trekt het vuil, bijvoorbeeld bij pantry’s, muizen aan die ziektes met zich meebrengen.”

Gedragsverandering is complex

“Zowel uit wetenschappelijk onderzoek als praktijkinterventies weten we dat hygiënegedrag ook zonder dwang is te beïnvloeden. Soms is een kleine interventie al voldoende, zoals een simpele sticker. Maar of dit voldoende is of dat er een combinatie van interventies nodig is, hangt van diverse factoren af", aldus Pol. "Die liggen op het persoonlijk niveau, dat van de fysieke en sociale omgeving waarin mensen zich bevinden en dat van de bekendheid met het gewenste gedrag. Een op het oog uiterst eenvoudige interventie kan zelfs een effect sorteren van tientallen procenten gedragsverandering. De basis blijft hierbij altijd inzicht in de drijfveren van het bestaande gedrag.”

Bewustwording en faciliteren

Volgens Pol begint gewenst gedrag ermee dat mensen moeten weten wat je wel of niet moet doen en waarom. “Als medewerkers zich bewust zijn van het belang van goede hygiëne, zullen zij niet eten boven hun toetsenbord en hun handen wassen voor en na het eten. Kennen zij dit belang niet, dan kan je als werkgever meerdere boodschappen zenden zonder dat deze doordringen." Een tweede stap in verandering ligt in het faciliteren. "Je moet het gewenste gedrag ook mogelijk en liefst makkelijk uit te voeren maken, zoals reinigingsdoekjes op de bureaus leggen, goed in het zicht, waardoor het voor flexwerkers gemakkelijk is om zelf schoon te maken. Ook het plaatsen van meerdere, duidelijke prullenbakken helpt bij het voorkomen van vervuiling.”

Bert Pol.

Begrijpelijk en toegankelijk communiceren

Een basisvoorwaarde voor gedragsverandering is dat mensen de boodschap begrijpen. Bert benadrukt dat je een boodschap zo moet brengen dat deze goed begrijpelijk is voor de mensen die je wil aanspreken. “Neem de schoonmaakbranche waar relatief veel medewerkers schijnen te werken die moeite hebben met lezen en schrijven - Nederland kent 2,5 miljoen laaggeletterden –, daar werken tekstuele boodschappen niet. Digitaal bereik is er ook niet altijd, drie miljoen mensen in Nederland zijn digitaal beperkt. Stem je manier van communiceren dus goed af op de omgeving en blijf de boodschap herhalen. Mensen vallen anders toch weer terug in oude gedragspatronen.” Hij noemt kritieke factoren voor gedragsverandering: “Gebruik geen geintjes, die begrijpt niet iedereen. Wees duidelijk en geef praktische tips.”

Praktijkvoorbeelden en tips

Het in gesprek gaan met elkaar werkt volgens Pol ook bij veel mensen die nu vinden dat we te veel met hygiëne bezig zijn, waardoor de weerstand zou afnemen. “‘We moeten toch wel tegen een stootje kunnen’ is de tendens. Het kan zijn dat de mensen met deze mening zelf goed tegen bacteriën of virussen bestand zijn, maar ze vergeten dat ze anderen kunnen besmetten.” Tijdens het Hygiëneforum gaat Pol dieper in op de problematiek van gedragsverandering. Met theoretische toelichting, praktijkvoorbeelden en ook tips. Wie meer wil weten over hygiëne en gedrag kan zich (gratis) aanmelden voor het Hygiëneforum in RAI Amsterdam.

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Afgelopen 19 december was het Wereldtoiletdag. Een mooi haakje voor Geberit om weer eens de staat van sanitaire voorzieningen aan te slingeren, met name op scholen. Die staat is op bijvoorbeeld Belgische scholen erbarmelijk volgens de producent voor sanitaire producten. En dat heeft impact, zowel op het vlak van schoolresultaten, als op het vlak van sociaal en fysiek welzijn.

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.