Leidinggeven ten tijden van corona: zo doe je dat

Leidinggeven in de schoonmaak is normaal gesproken al geen makkelijke klus, maar ten tijden van corona wordt het nog eens extra lastig. Veel schoonmakers zijn bang of onzeker, opdrachtgevers komen met allerlei nieuwe vraagstukken en een werkoverleg is haast onmogelijk. Hoe doe je dat; leidinggeven ten tijden van corona? Volg Service Management op LinkedIn:

Drie leiderschapskwaliteit belangrijk tijdens crisis

Toonaangevende universiteiten (zoals Harvard en MIT) publiceerden onlangs onafhankelijk van elkaar over wat noodzakelijke leiderschapskwaliteiten zijn in tijden van een crisis. De gemene deler in de publicaties zijn drie kwaliteiten die bijdragen aan succesvol leiderschap in crisistijden:

  • Besluitvaardig: ondanks dat veel zaken onzeker zijn in tijden van een crisis, is het belangrijk dat managers niet verlammen. Als leidinggevende moet je snel de situatie en beschikbare gegevens analyseren en dan beslissingen nemen.
  • Focus: leidinggevenden moeten focus houden op de meest urgente en haalbare doelen en daarnaast gericht blijven op klanten en medewerkers.
  • Dialoog: informeer medewerkers eerlijk en regelmatig. Houd ze betrokken door continu met in dialoog te gaan over hun zorgen, de genomen beslissingen en bespreek ook de positieve ontwikkelingen en resultaten.

Je kunt het! (blijkt uit onderzoek)

Je kunt het, echt waar! Dat vindt niet alleen de redactie van Service Management, maar blijkt ook uit onderzoek van trainingsbureau Direction uit Hilversum. Daaruit kwam namelijk naar voren dat managers in Nederland grotendeels de kwaliteiten bezitten om organisaties succesvol te leiden in tijden van een crisis.

Voor het onderzoek werden 5.408 respondenten gevraagd om de kwaliteiten te selecteren van 386 managers. De respondenten moesten alle kwaliteiten van de leidinggevende selecteren die hij/zij zichtbaar laat zien. Zowel ‘heeft focus’, ‘is besluitvaardig’ en ‘voert een dialoog’ werden daarbij veel genoemd. Dé drie ingrediënten om goed leiding te geven tijdens de coronacrisis.

Meer in gesprek met werknemers op de vloer

Volgens Muriel Schrikkema, medeoprichter van Direction, doen leidinggevenden het in Nederland gemiddeld genomen best goed. “Het voeren van een dialoog met medewerkers mag hier en daar alleen nog bewuster worden ingezet. Dit houdt in dat managers de medewerkers eerder en vaker mogen betrekken in de besluitvorming. Vragen stellen aan de medewerkers en ook goed luisteren naar hen. Een dialoog voeren is een tweerichting gesprek om elkaar te inspireren, motiveren en mobiliseren om samen door de crisis te komen.”

Twee bonus-tips: wees eerlijk en heb humor

Als laatste nog twee extra tips voor leidinggeven tijdens de coronacrisis. Allicht een open deur, maar volgens Schrikkema is het zéker ten tijden van een crisis van groot belang dat medewerkers jou vertrouwen en eerlijk vinden. Daarnaast helpt humor en ‘lichtheid’ in aansturing de nodige positieve energie los te maken om samen door de crisis te komen.

Meer weten over leidinggeven in de schoonmaak