Update coronavirus: chapeau voor schoonmakers, boosheid over meting en reizen met de bestelbus

Update coronavirus: chapeau voor schoonmakers, boosheid over meting en reizen met de bestelbus

Service Management publiceert periodiek een overzicht voor schoonmaakondernemers over wat er allemaal tijdens de crisis rondom het coronavirus gebeurt. Dit keer hebben we het onder andere over het virus zelf, de technische kwaliteit meten op dit moment en samen reizen met de bestelbus.Volg Service Management op LinkedIn:

Genetisch materiaal van het nieuwe coronavirus kan 17 dagen aanwezig blijven op oppervlakken. Dat meldt het Amerikaanse Centers For Disease Control and Prevention en de NOS schrijft daarover. Op basis daarvan valt volgens virologen die de NOS sprak níet de conclusie te trekken dat het virus in zijn geheel zo lang buiten het lichaam ‘overleeft’, zoals eerder werd gemeld. ‘Overleven’ betekent in deze context dat het virus zich nog kan vermenigvuldigen en dus mensen ziek kan maken. “Dat het virus 17 dagen zou overleven lijkt mij op basis van alles wat we nu over dit coronavirus weten onmogelijk”, reageert Menno de Jong, hoogleraar virologie aan het Amsterdam UMC. Het betekent ook niet dat je ziek kunt worden als je zo’n oppervlak aanraakt, zegt ook Mariet Feltkamp, medisch microbioloog bij het Leids Universitair Medisch Centrum. “Alléén virusdeeltjes die volledig intact zijn kunnen cellen binnendringen.” 

Juist nu in deze tijd technische kwaliteit meten

Cindy Broersen, directeur Breedweer, is boos omdat adviesbureaus toch de technische meting komen doen. “In deze tijd zijn wij als schoonmaakbedrijf maximaal flexibel naar onze medewerkers en opdrachtgevers. Dagelijks hebben wij een nieuwe werkelijkheid waarin wij moeten anticiperen op de gevolgen van het coronavirus. Medewerkers die ziek worden, familie waar onze collega’s zich zorgen om maken. Klanten die de deuren sluiten. Klanten die extra vraag hebben naar dienstverlening. Financiële onzekerheid, nieuwe wetten, extra administratie… Alles ‘overkomt’ ons. Toch blijven wij ons maximaal inzetten voor schone en veilige werkplekken en openbare ruimtes. De aandacht is verplaatst van het dagelijkse werkprogramma naar desinfecteren en contactpunten reinigen zodat de omgeving minder risicovol is voor besmetting. Je zou verwachten dat klanten dit op prijs stellen. Je zou verwachten dat klanten juist nu hun schoonmaakbedrijf extra waarderen. Je zou dat verwachten… Maar nee, helaas. In plaats daarvan komen adviesbureaus nu in deze tijd de technische kwaliteit meten. Ik heb er geen goed woord voor over.” 

#Schoonmakersbedankt

Op pagina drie van De Telegraaf de boodschap van brancheorganisatie OSB: #schoonmakersbedankt

Handreiking voor schoonmakers Asito

Schoonmakers van Asito krijgen deze weken een handreiking van de Universiteit Twente en de Erasmus Universiteit. Daar maakt Dagblad Tubantia melding van. Schoonmaakwerk dat normaal gesproken pas in de vakantie gebeurt, wordt naar voren gehaald zodat de schoonmakers aan het werk kunnen blijven. Bij het Almelose Asito komt de crisis hard aan. Een deel van de 9.000 medewerkers raakt tijdelijk hun baan kwijt. Woordvoerder Kees Wesselink van de UT: “Er zijn werkzaamheden die je normaal gesproken pas in de zomer kunt doen, zoals het schoonmaken van sportvloeren of van laboratoria. Maar omdat alles nu leeg staat hebben we besloten dat werk naar voren te halen. Het staat bij ons toch op de begroting dus het maakt voor ons niet zoveel uit. Maar zo kan Asito mensen aan het werk houden die anders thuis moeten zitten.”

Richtlijnen voor veilig vervoer van medewerkers

“De beruchte anderhalve meter afstand houden van elkaar kan lastig zijn als je voor je werk met collega’s reist”, stelt branchevereniging OSB.  “Voor glazenwassers en andere specialisten is het vaak gebruikelijk om samen per bus naar een klus te gaan. Door de coronacrisis gebeurt dit ook in steeds meer andere situaties: bedrijven regelen vervoer voor schoonmakers die op een ander object ingezet worden. Of verzorgen alternatief transport als het openbaar vervoer niet meer (naar bepaalde objecten) rijdt. OSB biedt hiervoor, naar het voorbeeld van Asito, richtlijnen.”

Chapeau voor schoonmakers

David Post, teamleider schoonmaak bij Werkse! dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt, stuurt ons een bericht. “Hierbij een bericht wat we naar alle schoonmakers en collegae van Werkse! gaan sturen die momenteel werkzaam zijn bij ons bedrijf.” Het bericht vermeldt het volgende:

De schoonmaak is niet altijd in beeld met welke werkzaamheden we uitvoeren bij onze opdrachtgevers. Hierbij wil ik wel met jullie delen dat er nog steeds plusminus 100 collegae schoonmaakmedewerkers bezig zijn met het schoonhouden van onder andere brandweerkazernes, ambulancediensten en scholen waar toch weer examentrainingen gaan plaatsvinden. En alle objecten die ik toch weer vergeet omdat het voor de schoonmaak normaal is dat we deze schoonmaken. Deze werkzaamheden worden nog steeds uitgevoerd om een stukje van de economie draaiende te houden. Chapeau hiervoor! We beseffen dat we hier een enorme flexibiliteit vragen van onze leidinggevenden en onze medewerkers maar volgens mij zijn zij daar zeker tegen opgewassen.”

Van vastgestelde programma’s naar resultaatgericht werken

Van werken met vastgestelde programma’s gaat Werkse! over tot resultaatgericht werken.Voor veel collegae is dit een enorme omschakeling. Het schoonmaken van de liftknop en de deurkruk is belangrijker dan de binnenkant van de prullenbak. Alle werkzaamheden worden in goed overleg met de opdrachtgevers en partners uitgevoerd. Natuurlijk hebben zij ook geen draaiboek hoe hier mee om te gaan. Door het opgebouwde goede contact komen we tot een goede samenwerking. Hierbij wil ik persoonlijk al onze medewerkers,leidinggevenden en staf bedanken voor de flexibiliteit. Samen zorgen we ervoor dat een gedeelte van de economie waar wij een belangrijke rol in spelen draaiende kunnen houden.”

Superbelangrijk in strijd tegen virus

“Jullie zijn superbelangrijk in de strijd tegen het virus”. Medewerkers van Asito namen gezamenlijk een filmpje op met een oproep: “Velen van jullie werken minder of niet door het coronavirus, maar er zijn ook veel collega’s die al een paar weken extra hard werken in verzorgings- en ziekenhuizen. Zij hebben een persoonlijke boodschap voor jou.”

Uitzendkrachten lopen grote risico’s

Uitzendkrachten lopen op dit moment grote risico’s om hun werk en inkomen kwijt te raken, waarschuwt Marten Jukema, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de uitzendbranche. “Veel werk is weggevallen. We krijgen nu verontrustende signalen van uitzendkrachten, die opeens slechtere contracten krijgen voorgeschoteld of zonder inkomen naar huis worden gestuurd. We doen een dringende oproep aan alle uitzendbureaus om op een nette manier met hun uitzendkrachten om te gaan en bestaande contracten te respecteren. Help hen zo goed mogelijk door deze crisis heen!”

Volgens Jukema dreigen tienduizenden uitzendkrachten tussen wal en schip te vallen. “Het gaat hier om een groep kwetsbare mensen, die nu opeens massaal zonder werk zitten en vaak weinig financiële reserves hebben.” CNV Vakmensen waarschuwt uitzendbureaus die hun uitzendkrachten in deze crisistijd niet goed behandelen en willen rommelen met bestaande contracten. Jukema: “Foute uitzendbureaus pakken we keihard aan. We roepen uitzendkrachten op om zich bij ons te melden zodra ze een slechter contract krijgen voorgeschoteld.”

Vlog over hulp van bij Erasmus MC

Ook schoonmaakbedrijf Hago Zorg nam, in het ziekenhuis, een video op. Daarin spreekt Evie van der Jagt, klantmanager bij Hago Zorg met schoonmaakmedewerker Cesar. Hij werkt normaal bij Ahoy, maar helpt nu collega’s bij het Erasmus MC.

Druk op politiek: laat onderhandse akkoorden over schulden zo snel mogelijk bindend verklaren

Werkgevers (waaronder OSB) en vakbonden dringen aan op de snelle invoering van het Wetsvoorstel Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA). Dan kan de rechtbank een onderhands akkoord tussen een onderneming en zijn schuldeisers en aandeelhouders over de herstructurering van schulden bindend verklaren voor alle schuldeisers en aandeelhouders die een rol hebben in de afspraak. Ook degenen die niet met het akkoord hebben ingestemd. Dit helpt ondernemingen met een zware schuldenlast de bedrijfsactiviteiten die nog wel levensvatbaar te reorganiseren. Dat kan faillissement mogelijk voorkomen.

Keihard bezig om reinigingsmiddelen op juiste plaats te krijgen

Hans Razenberg, directeur van de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten, roept op tot waardering voor zijn leden. “Die zijn al decennia actief om in Nederland de hygiëne te bewaken.” Deze fabrikanten, vaak mkb’ers, zijn keihard bezig om reinigings- en desinfectiemiddelen op de juiste plaats te krijgen.

Maximaal 50 euro contactloos pinnen

Mogelijk belangrijk voor glazenwassers die per pin willen afrekenen: Het bedrag dat mensen maximaal contactloos kunnen betalen zonder de pincode in te toetsen wordt verhoogd naar 50 euro. Door die maatregel hoeven mensen minder vaak betaalautomaten aan te raken. Daarmee hopen banken en leveranciers van betaalapparaten de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De aanpassing gaat deze week automatisch in. Voorheen was het tot maximaal 25 euro mogelijk met een pinpas, smartphone of wearable te betalen zonder de pincode in te toetsen.

Tweede aanpassing aan contactloos pinnen

Het is de tweede aanpassing aan contactloos pinnen die de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland in korte tijd hebben aangekondigd. Vorige week maakten ze bekend dat de limiet voor het aantal contactloze pinbetalingen wordt verhoogd. Waar je voorheen alsnog de pincode moest intoetsen als alle kleine contactloze betalingen bij elkaar opgeteld een bedrag van 50 euro hadden bereikt, is die grens nu verschoven naar 100 euro. Nederlandse banken benadrukken dat ze klanten niet individueel zullen inlichten over de aanpassing. Als mensen toch ongevraagd berichtjes, telefoontjes of post hierover ontvangen, is de kans groot dat ze met oplichters te maken hebben. Banken blijven de schade vergoeden als onbekenden na verlies of diefstal van je betaalpas met die kaart contactloos hebben gepind.

Maximaal tien klanten naar binnen

Bij schoonmaakgroothandel Hijman mogen maximaal tien klanten naar binnen. Dat maakt directeur Roland Wink duidelijk via een heel groot ledbord.

Gezamenlijke aanbesteding loopt succesvol

De gezamenlijke aanbestedingen van EU-landen, waaronder Nederland, voor beschermende uitrusting tegen het nieuwe coronavirus verloopt succesvol. Dat meldt de Europese Commissie, die het proces voor de aankoop van mondkapjes, brillen, handschoenen, chirurgische maskers en overalls coördineert. Niet nader genoemde fabrikanten hebben in sommige gevallen aangegeven zelfs meer spullen te kunnen leveren dan lidstaten hadden gevraagd. Na ondertekening van contracten zou het materiaal twee weken later binnen moeten zijn. Brussel adviseert lidstaten dat “zeer snel” te doen.

25 lidstaten doen mee

Van de 27 lidstaten doen er 25 mee met de gezamenlijke aanbestedingen, wat tijd en geld bespaart. De eerste, voor maskers, werd een kleine maand geleden uitgezet, die voor de meeste andere spullen een week geleden. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen wijst erop dat er wereldwijd een enorme behoefte is aan beschermende kleding en medisch materiaal. “Het is daarom een succes dat het initiatief voor een gezamenlijke Europese aanbesteding concrete aanbiedingen op aanzienlijke schaal op de wereldmarkt heeft weten veilig te stellen, op de kortste termijn. Dat toont aan dat deel zijn van de unie zich uitbetaalt. Dit materiaal zou snel verlichting moeten bieden in Italië, Spanje en 23 andere lidstaten.”

Inzameling Rode Kruis loopt storm

Het Rode Kruis zamelt steeds meer beschermingsmiddelen en medische spullen in, die helpen bij de bestrijding van het coronavirus. De organisatie zegt dat het “storm loopt”. Grote en kleine ondernemingen, maar ook particulieren melden zich met hulpmiddelen die dringend nodig zijn om het virus te beteugelen. Intussen zijn bijna 4 miljoen handschoenen, 175.000 maskers en 40.000 beschermingsbrillen aangeboden.

Vrijwilligers van het Rode Kruis zetten zich daarnaast op verschillende manieren in. Zo doen zij boodschappen voor mensen in quarantaine en worden huisartsenposten ondersteund. De posten worden bijvoorbeeld zo ingericht dat coronapatiënten er kunnen worden opgevangen. Verder deelt het Rode Kruis in Amsterdam twee keer per dag een maaltijd uit aan ongedocumenteerde migranten die worden opgevangen in verband met het coronavirus. Mensen die vragen hebben kunnen sinds maandag bellen met een hulplijn van de hulporganisatie (070-4455888).


Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus