Drie trends bij contractvorming in de schoonmaak tijdens de coronacrisis

Drie trends bij contractvorming in de schoonmaak tijdens de coronacrisis

Welke ontwikkelingen zien we na een jaar COVID-19 bij opdrachtgevers? En welke uitdagingen ervaren de schoonmaakbedrijven? Want COVID-19 heeft de manier waarop we werken veranderd. De vierkante meters kantoor veranderen, krijgen een andere invulling en daarmee een andere vervuiling en schoonbehoefte. Margriet van Dijken en Anna Casemier, beiden Managing Partner bij facilitair adviesbureau Atir, geven een inkijkje in drie branche-ontwikkelingen.

Door: Margriet van Dijken & Anna Casemier

Trend 1: Flexibiliteit

In alle gesprekken met opdrachtgevers komt de term ‘flexibiliteit’ aan de orde. Daarmee worden eigenlijk twee verschillende dingen bedoeld. Ten eerste gaat het om het flexibel invullen van de contractuele afspraken aansluitend bij de huidige vervuiling op dit moment in de gebouwen. Doordat er gemiddeld minder mensen aanwezig zijn maar wel intensievere schoonmaak wenselijk is, wordt een beroep gedaan op de wendbaarheid van leidinggevenden en de individuele schoonmaakmedewerkers.

Het betreft hier meer of minder schoonmaak, andere handelingen om het gewenste resultaat te behalen, andere tijden, andere middelen, meer communicatie tussen klant en dienstverlener etc. Uitgangspunt hierbij is de huidige contractuele financiële ruimte die in deze COVID-19 tijd zo passend mogelijk benut wordt.

Structureel op- en afschalen

Ten tweede is er in toenemende mate behoefte aan flexibiliteit in het structureel op- en afschalen van de schoonmaakdienstverlening in de toekomst. Er wordt momenteel door iedereen nagedacht over de toekomstige functie en het gebruik van gebouwen en werkplekken. Er ontstaan nieuwe facilitaire concepten. Ook wordt de potentie van One FM-ketensamenwerking in gebouwen tussen facilitaire leveranciers versneld.

Verandering en onzekerheid

De algemene ontwikkeling hebben we inmiddels allemaal wel op het netvlies. Kantoren worden meer ontmoetingsplaatsen en inspiratiebronnen. Het reguliere werken verschuift naar de thuisomgeving en naar satellietplekken. Welke en hoeveel schoonmaakdienstverlening precies nodig gaat zijn, is nog niet zeker.

Deze vorm van flexibiliteit komt dus voort uit verandering en onzekerheid, maar raakt direct de continuïteit en financiële risico’s van de schoonmaakbedrijven. Welke schoonmaakdienstverlening is nodig in de nieuwe facilitaire concepten en hoe verhoudt zich dit tot de huidige personele capaciteiten, kwalitatief en kwalitatief? Hoe anticipeer je hierop bij het aangaan van een nieuw contract?

Trend 2: De sociale factor

Een contract kan duidelijkheid bieden over hoe je moet omgaan met toekomstige wijzigingen ten opzichte van de beginsituatie. Belangrijk bij de bespreking van flexibiliteit in omvang van dienstverlening, is de snelheid en de haalbaarheid van het aanpassend vermogen van de dienstverlener. Hierbij moet rekening gehouden worden met wet- en regelgeving rondom contracten, kosten van flexibiliteit maar ook met de sociale factor.

Het is voor een gezonde branche zeer wenselijk dat opdrachtgevers en dienstverleners samen optrekken in de ontwikkelingen

Wie draait ervoor op?

Welke veranderingen in welk tempo kunnen schoonmakers en leidinggevenden aan en wie draait op voor het achterblijven van het aanpassend vermogen ten opzichte van contractuele afspraken? Het is voor een gezonde branche zeer wenselijk dat opdrachtgevers en dienstverleners samen optrekken in de ontwikkelingen en de gevolgen van de nieuwe huisvestingplannen en werkconcepten. De nieuwe concepten zullen ambitieus en uitdagend zijn voor alle partijen. Echter, grote risico’s in contracten dragen nooit bij aan een evenwichtige constructieve samenwerking die juist zo gewenst is in tijden van onzekerheid.

Verder blijft een langere looptijd van contracten wenselijk. Om de risico’s en investeringen die altijd gepaard gaan met onzekerheid en verandering af te kunnen vangen en om de samenwerking tussen klant en dienstverlener optimaal te kunnen uitrollen en benutten.

Trend 3: Multi-tenant

We willen ook een ontwikkeling van geheel andere aard benoemen. Waar eerder een pand werd ‘bewoond’ door één organisatie of bedrijf (single-tenant), zien we nu een trend dat meerdere organisaties of bedrijven hun intrek in een pand nemen (Multi-tenant). Dit is mede het gevolg van het nieuwe hybride werken, waardoor panden voor een deel leeg komen te staan en dus ruimte bieden aan andere ‘bewoners’.

Ook speelt deze ontwikkeling in op het creëren van satellietwerkplekken dichter bij huis. Dit voorkomt onnodige verplaatsingen naar bijvoorbeeld een hoofdkantoor. Dit past ook perfect bij de behoefte van organisaties en bedrijven om te werken in een imagoversterkende omgeving met een sterk community-gevoel. Kortgezegd: één plus één is drie als je samen gebruik maakt van een pand.

Schoonmaak bundelen in één contract

Deze ontwikkeling heeft onmiskenbaar gevolgen voor de schoonmaakdienstverlening en voor de beleving van gastvrijheid. In een single-tenant omgeving is de facility manager meestal de opdrachtgever van de schoonmaakdienstverlener. Deze rol ligt in een Multi-tenant omgeving bij de eigenaar van het pand, veelal is dat de belegger of de beheerder. De eigenaar of beheerder contracteert een schoonmaakpartij voor de schoonmaak van de algemene ruimten, passend bij de identiteit van het pand.

De services van de gecontracteerde partij kunnen vervolgens ook door de huurders van het pand worden afgenomen voor de eigen vierkante meters. Daarmee bundelen zij het volume in één contract. Bovendien scheelt het reisbewegingen: de schoonmaakpartij is immers al in het pand voor de schoonmaak van de algemene ruimtes. Een ander voordeel is het creëren van een seamless journey, waarbij de gebouwgebruiker te maken heeft met een vast serviceteam dat weet hoe zij op welke Touch points het verschil kan maken voor de gebouwgebruiker in het hele gebouw.

Maatwerk

Kort samengevat: de toegevoegde waarde van de schoonmaakdienstverlener in een Multi-tenant gebouw is maatwerk kunnen leveren op basis van de wensen en behoeften van een diversiteit aan huurders én tegelijk optimaal kunnen aansluiten bij het serviceconcept en DNA van het gebouw en de hoofdopdrachtgever. Een mooie uitdaging!

De auteurs van dit artikel, Margriet van Dijken en Anna Casemier, zijn beiden werkzaam als Managing Partner bij adviesbureau Atir.

Ook interessant:

De contractondertekening met dhr. mr. A.H. van Wijk MPM (voorzitter raad van bestuur, IJsselland Ziekenhuis) en Olivier Laméris (Algemeen Directeur, Gom.

IJsselland ziekenhuis kiest voor maatwerk van Gom Zorg

Het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel heeft besloten om voor de schoonmaak opnieuw te kiezen voor Gom Zorg. Het contract voor de samenwerking gaat in per 30 december 2023. Belangrijkste argumenten om voor Gom Zorg te kiezen waren het meedenken met de uitdagingen van het ziekenhuis en de aanpak om hygiëneborging in het ziekenhuis goed vorm te geven.

Dolmans Preventie en Hygiëne Diensten kan nu ook verdampers en condensatoren reinigen

Dolmans Preventie en Hygiëne Diensten kan nu ook verdampers en...

Dolmans Preventie en Hygiëne Diensten heeft een nieuwe dienst toegevoegd aan het portfolio: het reinigen van verdampers en condensatoren. Voor bedrijven die werken met koeltechnische installaties, bijvoorbeeld in de voedselindustrie, is het belangrijk dat de verdampers en condensatoren van het apparatuur in orde zijn. Goed reinigen komt de werking, kwaliteit en levensduur van de apparatuur ten goede.

Bert Pol spreekt tijdens Hygiëneforum over hygiëne en gedrag

Bert Pol spreekt tijdens Hygiëneforum over hygiëne en gedrag

Een schoonmaakbedrijf kan werkplekken spic en span maken. Maar hoe zorg ervoor dat ook de eigen medewerkers een bijdrage leveren om de werkplekken bacterievrij houden en dat zij het gewenste gedrag vertonen? Bert Pol, oprichter en voormalig partner bij Tabula Rasa, gaat dieper in op het onderwerp hygiëne en gedrag tijdens het Hygiëneforum, dat plaatsvindt op 17 mei in RAI Amsterdam.

Desinfecteren met licht: "De kennis over het gebruik van UV-C ontbreekt nog"

Desinfecteren met licht: "De kennis over het gebruik van UV-C...

**UV-C-licht, je leest en hoort er steeds meer over. Ook wij als <em>Service Management</em> <a href="https://servicemanagement.nl/tag/uv-licht/">berichten</a> hier met enige regelmaat over. Maar wat is het eigenlijk? Wat zijn de voor- en nadelen? En gaat het de traditionele desinfectiemethoden vervangen? We vroegen het aan Mike van der Kamp, mede-eigenaar van UVSence, en Marcel van Duinen, oprichter van ClearSafeProducts. **