Brigitte Robben uit Nuenen (hergebruiken van latex wegwerphandschoenen) en Alie Schilder uit Kampen (universele werksteel) eindigden respectievelijk als nummer 2 en 3.
Video’s maken het werk gemakkelijker
Ton Burggraafs idee om video’s te maken van alle veelvoorkomende werkzaamheden kreeg de meeste stemmen van zowel collega’s als van de vakjury. De video’s kunnen volgens Ton duidelijk maken hoe je systematisch werkt of specifieke problemen aanpakt. Bijvoorbeeld de schoonmaak van een volledige hotelkamer, een vakantiewoning of een treincoupé. Maar ook specifieke zaken, zoals het opmaken van een bed of contact hebben met bezoekers of gasten.
LEES OOK: Spacetime Layers wint CSU Innovatie Award 2019
Een van de stemmers reageerde: “Omdat ik veel met arbeidsmigranten werk die de Nederlandse en Engelse taal niet altijd volledig beheersen, kost het veel tijd en moeite om werkprocessen duidelijk te maken. Met een video zou dat veel sneller gaan.”
Idee in de praktijk brengen
Afgelopen zomer vroeg CSU zijn schoonmaakmedewerkers om hun ideeën te delen die het werk beter, makkelijker en leuker maken. In totaal kwamen er meer dan 100 slimme voorstellen binnen. Daaruit selecteerde een jury de 8 sterkste ideeën. Vervolgens mochten de CSU-collega’s zelf stemmen op hun favoriet.
Elke Wirtz, Specialist Innovatie bij CSU: “Deze competitie laat zien dat innovatie van binnenuit uitstekende initiatieven oplevert. Het grote aantal inzendingen en stemmers bevestigt dat innovatie lééft binnen onze organisatie. Daar zijn we enorm trots op. We gaan snel de volgende stap zetten, van hoofd naar werkvloer, want net als vorig jaar zullen we het idee verder ontwikkelen en in de praktijk brengen.”
Van hoofd naar werkvloer
Winnaar Ton Burggraaf ziet zijn idee straks dus terug op de werkvloer. Daarnaast wint hij een weekendtrip voor 6 personen. Het is de tweede keer dat CSU de competitie organiseert. De vorige editie leverde onder andere de complimentenposter, werkwagen op foamwielen en uitschuifbare plintenborstel op. Deze ideeën zijn inmiddels uitgevoerd door CSU.
LEES OOK: Andreas Post (Post Cleaning): “Innovatie kost geen geld, het levert geld op”