Hoe kijken jullie terug op 2018?
“In 2018 bestond CSU 50 jaar. Ons marktaandeel groeit en we zijn trots op onze autonome omzetgroei. Het is een beloning voor onze mensen en onze strategie. Van eenmanszaak tot een onderneming met 16.389 CSU medewerkers. Ons jubileum vierden we samen met onze opdrachtgevers, relaties en werknemers. Oprichter Cor van der Heijden durfde groots te denken. Vernieuwen en ondernemerschap lopen als een groene draad door het 50-jarig bestaan. Naast autonome groei was er de overname in november 2018 van de schoonmaakactiviteiten voor 70 grote opdrachtgevers van ISS Facility Services en de 2100 medewerkers die we van harte welkom heetten.
Belangrijk vind ik dat we CSU relevant houden door met onze innovaties en oplossingen aan te sluiten bij de ambities en doelstelling van Facilitair Nederland. Dat doen we door samenwerking en kennis van buiten naar binnen halen. In dat opzicht was 2018 een bijzonder jaar. Met een hackathon, de eerste Cor van der Heijden innovatie award, CSU´s beste Schoonmaakidee en de lancering door CSU van het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie.
We verbinden graag high tech en high touch. Dat past bij de uitkomsten uit het onderzoek. En komen niet met beloften, maar met praktische oplossingen. De coalitievorming in Circl in Amsterdam won in januari 2018 de Best Practice Award voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en in november een European Cleaning and Hygiene Award 2018 in de categorie ‘Excellence in Client and Contractor Partnerships’. Deze awards zijn een geweldige waardering voor onze visie en oplossing om de efficiency van facilitair management te verhogen door facilitaire dienstverleners op zowel operationeel, tactisch én strategisch niveau beter te laten samenwerken.”
Wat is jullie verwachting voor 2019 en verder?
“We verwachten verdere groei. Als CSU zullen we organisaties ondersteunen bij het verder professionaliseren en optimaliseren van Facility Management. Innoveren is daarbij voor CSU van strategisch belang. De wereldwijde ontwikkelingen volgen we daarbij voortdurend, want één ding staat vast: de disruptieve veranderingen raken onze branche, ons bedrijf, onze medewerkers en onze klanten. Daarom omarmen we ook in 2019 vernieuwing en innovatie. Zoals binnen het circulaire domein. CSU introduceerde in 2018 een circulair innovatielab en won de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties. De bekroonde circulaire kledinglijn is een collectie die voor 100% is gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Medewerkers blijven daarin het belangrijkste binnen CSU, waar ‘de beste mensen’ het verschil maken. We investeren in hun ontwikkeling en zijn nu voor het vijfde jaar op rij de grootste brancheopleider voor de vakopleiding. Maar geven ook taalonderwijs en zetten e-learnings en virtual reality in. Iedere generatie heeft eigen talenten. De aanwezigheid van de diverse generaties zorgt voor uitwisseling van kennis en ervaring. We spelen hier op in met onder andere Young CSU, een netwerk van en voor young professionals tot 35 jaar. Binnen een krappe arbeidsmarkt en in ´the war on talent´ helpen onze brede recruitmentinspanningen. Onze data-gedreven recruitmentsite is het startpunt voor vinden, binden en boeien van personeel. Bezoekers vinden snel de relevante mogelijkheden in de buurt en we maken ze enthousiast voor een loopbaan bij CSU. De nieuwe werken-bij site biedt bovendien meer ruimte aan de kwalitatieve kant van recruitment.”
Lees ook: 15 manieren om goed personeel te vinden én te behouden
Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?
“We zien de toekomst rooskleurig in en verwachten de groeilijn vast te houden. Vanuit een excellente dienstverlening blijven we meerwaarde toevoegen. Dit doen we in 2019 nog nadrukkelijker met versnelling in de branche specifieke insteek en een gedifferentieerde marktbewerking. Door een scherper verhaal te brengen, passend bij de specifieke klantvraag en met oog voor onderliggende klantvraagstukken. Die klantgerichtheid blijft een belangrijke pijler voor succes. Door continu je dienstverlening tegen het licht te houden en je af te vragen hoe het beter, efficiënter of duurzamer kan. We geloven in innovatie en digitalisering.
Ook onze sector ontwikkelt zich tot ICT-intensieve bedrijfstak waarin digitalisering, big en small data analyses en IoT toepassingen bepalender worden voor verder succes. Van ons als ketenpartner wordt verwacht dat we daarin meebewegen, zelf aansluiting houden of voorop lopen met procesoptimalisatie via data-analyse en de integratie van innovaties en techniek in de eigen dienstverlening. Dus doen we dat. We merken ten volle de marktpotentie van innovatieve oplossingen die we klanten in diverse segmenten inmiddels bieden. Daar verwachten we nog meer groei in. Bepalende pijlers daarbij zijn ook in 2019 aanvullende investeringen op al eerder geïdentificeerde thema’s zoals hospitality en facilitaire samenwerking. Thema’s die voor facilitair verantwoordelijken relevant zijn, zo bleek ook uit ons Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2019.”
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
“Om organisaties wend- en weerbaar te houden, is flexibiliteit en ketensamenwerking van belang. Door van data bruikbare informatie te maken, zoals met de sensorenoplossing BeSense, dragen we daar aan bij. Ook zien we een grote interesse in onze FM Coalitie, een pasklaar samenwerkingsmodel.”
Welke mogelijkheden zien jullie in social return?
“We passen al zeer veel social return toe in de branche en binnen ons bedrijf. CSU is gecertificeerd op trede 3 van de Prestatieladder Sociaal Ondernemen. Tegelijkertijd blijven we strijden tegen oneerlijke concurrentie door participaties van overheden in Sw-bedrijven.”
Welke mogelijkheden zien jullie in digitalisering?
“Met een omvangrijke organisatie beschikken we automatisch over een grote hoeveelheid data. Deze data, bijvoorbeeld op het gebied van personeel, klant en operatie, leggen we steeds vaker vast in (data)systemen. Door data te combineren en koppelingen te leggen tussen deze systemen, zetten we data in als stuurinformatie. Dit stelt ons in staat om op ieder niveau gefundeerde en objectieve beslissingen te nemen. Met als belangrijkste doel: een gestroomlijnd en efficiënt proces voor de klant.
Investeringen in de ICT-afdeling en -tools zijn dan ook belangrijke voorwaarden voor een succesvolle onderneming. Vernieuwen loopt als een rode draad door het bestaan van CSU. En digitalisering is de norm. Onze interne processen digitaliseren we zoals met een nieuw HR-pakket. En door apps verbinden we ons werk met dat van de klant. Die geven we via gekoppelde managementrapportages een goed inzicht en stuurinformatie. ”
Lees ook:
Marktonderzoek 2018: De consolidatie zet door
Visie grootste schoonmaakbedrijven: Krappe arbeidsmarkt is absoluut de grootste uitdaging