"De stap naar datagericht schoonmaken kost tijd"

"Voor de stap naar datagericht schoonmaken, met eventueel andere momenten waarop je gaat schoonmaken, heb je tijd nodig." Dat zegt Wilco van Unen (NS Stations) in (link: https://www.facto.nl/20203/project-smarttoilets-ns-en-prorail-dit-heeft-sturen-op-data-tot-nu-toe-opgeleverd text: gesprek met Facto target: _blank), samen met Erik Diks (ProRail) over het Smart Toilets project

NS Stations en ProRail zijn samen met de gecontracteerde schoonmaakpartners anderhalf jaar geleden gestart met het project Smart Toilets. Een kleine 40 niet bemenste toiletten op verschillende stations in Nederland werden voorzien van moderne technologie en aangesloten op het LoRa-netwerk. Doel: real time inzicht krijgen in een aantal factoren rondom een toilet of toiletgroep zoals klanttevredenheid, frequentie en tijdstip van schoonmaak en aantal gebruikers.

Nu, anderhalf jaar later, blikken Wilco van Unen, procescoördinator Schoon bij NS Stations en Erik Diks, operationeel manager Stations bij ProRail, voor het eerst terug.

Scores op een dashboard zijn één ding, maar dat vertalen naar de dagelijkse praktijk blijkt heel lastig.

Vertaling naar praktijk is lastig

Eén van de onderwerpen die ter sprake komt tijdens het interview met Facto, is dat het niet gemakkelijk is om de gegevens in een dashboard werkelijk om te zetten in concrete acties in de dagelijkse schoonmaakpraktijk. Erik Diks zegt hierover: "Scores op een dashboard zijn één ding, maar daar conclusies aan verbinden en die vertalen naar de dagelijkse praktijk op een kleine 400 stations blijkt voor schoonmaakbedrijven nog heel lastig te zijn. Iets dat ik overigens heel goed begrijp."

Volgens Van Unen heeft het te maken met de manier van werken die al jaren gangbaar is in de schoonmaakbranche. Daar verandering in brengen is een hele uitdaging. "Voor de stap naar datagericht schoonmaken, met eventueel andere momenten waarop je een toilet gaat schoonmaken, heb je tijd nodig."

Verandering van mindset

Waarom dat volgens hem zo is? "Het gaat om een verandering van de mindset in de schoonmaakbranche. Die is nog altijd gericht op het vaststellen van bepaalde schoonmaakmomenten en vervolgens je werk goed doen. Maar dat is wat anders dan echt kijken naar de scores, die kunnen interpreteren en vervolgens je schoonmaakmodel daarop aanpassen."

Een voorbeeld hiervan is het schoonmaakmoment, in veel schoonmaakprogramma’s vaak een vast gegeven. Maar is dat gekozen moment wel altijd juist? Moet het misschien aangepast worden? Moeten er momenten bij, kan er een moment af? Van Unen: "Het is een flinke zoektocht om per station het juiste moment van schoonmaak voor de toiletten te vinden. Dat moment kan bovendien variëren afhankelijk van bijvoorbeeld het actuele aantal reizigers, de dag in de week, wel of niet een schoolvakantie enzovoort. Om die stap naar meer flexibiliteit te maken heb je tijd nodig. Het blijkt een uitdaging te zijn om dat georganiseerd te krijgen. En ook de krappe arbeidsmarkt van dit moment speelt een rol, dat maakt het er zeker niet makkelijker op."

Het hele interview met Diks en Van Unen, inclusief de eerste resultaten van het datagerichte schoonmaken, lees je op Facto >>

Jumbo draait pilot met schoonmaakrobots in winkels

Jumbo draait pilot met schoonmaakrobots in winkels

Jumbo voert een pilot uit met schoonmaakrobots die de vloer vegen en schrobben. De eerste ervaringen zijn positief. "We willen met de robot leren hoe we winkels uitnodigend schoon kunnen houden op een efficiënte wijze", laat een woordvoerder van Jumbo weten.

Foto: TU Wien

TU Wenen ontwikkelt robotarm die leert van mensen voor dagelijkse...

Onderzoekers van de TU Wien hebben een robot ontwikkeld die kan leren schoonmaken door mensen na te doen. Dit kan een uitkomst bieden in het dagelijks leven, doordat de robot tijdrovende schoonmaaktaken kan overnemen die moeilijk te automatiseren zijn. Denk aan het schoonmaken van de badkamer, met alle verschillende vormen en hoeken die een badkamer vaak rijk is.

DialogueTrainer wint CSU Innovatie Award 2024

DialogueTrainer wint CSU Innovatie Award 2024

DialogueTrainer is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovatie Award 2024 met hun AI-gestuurde platform voor het trainen van soft skills op de werkvloer. Door het simuleren van gesprekken met een virtuele gesprekspartner biedt DialogueTrainer een krachtige tool voor de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden.

Wie waren de genomineerden voor de CSU Innovatie Award 2024?

Wie waren de genomineerden voor de CSU Innovatie Award 2024?

Afgelopen week maakte schoonmaakbedrijf CSU bekend wie de finalisten zijn voor hun jaarlijkse Innovatie Award. Maar de drie finalisten zijn niet de enige van wie we als branche iets kunnen leren. Goed dus om ook een kijkje te nemen wie de andere genomineerden dit jaar waren.