Je kunt stemmen op jouw favoriete Best Practice

Je kunt stemmen op jouw favoriete Best Practice

Vijf Best Practices strijden om de felbegeerde Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Op 9 september 2021 wordt deze award voor de achtste keer uitgereikt. Met ditmaal aandacht voor hoe ketenpartners ten tijde van corona hebben samengewerkt en de Code nageleefd. De jury vindt het belangrijk dat het publiek ook een stem kan uitbrengen. Daarom kun je nu online stemmen op één van de Best Practices.

Je kunt via www.codeschoonmaak.nl/stemmen tot 5 september jouw stem uitbrengen.

Awarduitreiking op 9 september 2021

Tijdens de Best Practice Awarduitreiking presenteren de vijf finalisten zichzelf. De genomineerden vertellen met een eigen videoboodschap waarom zij denken de Award te verdienen.

Het wordt geen fysieke bijeenkomst maar een hybride uitzending: dagvoorzitter Richard de Hoop presenteert de uitreiking vanuit de studio van de RAS in Den Bosch. Vanuit hier wordt er een live verbinding gemaakt met de feestelijke locaties van de genomineerden.

De finalisten zijn…

De vijf samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen als finalist voor de Best
Practice Award 2021 zijn (in willekeurige volgorde):

Hago Rail Services en NS
Door minder reizigers was er minder schoonmaakwerk. Tegelijk was een schone trein belangrijker dan ooit! Onderlinge openheid over belangen en financiën zorgden voor vertrouwen en doen wat nodig was. Met samen ontwikkelde signaalwaarden werd het op- en afschalen beter voorspelbaar.

De andere werkuren werd in goed overleg opgelost door o.a. ander werk via een flexpool, meer rust in de roosters en de vakbond en HRS maakten afspraken om flexibel om te gaan met teruggeven van vakanties en het meenemen van verlofuren naar het nieuwe jaar. Zo zorgden NS, HRS en vooral de flexibele en betrokken schoonmakers samen voor schone treinen voor reizigers met een vitaal beroep.

Gom Offices en TNO
TNO besloot tijdens de lockdown vanwege COVID-19, het bestaande schoonmaakcontract te respecteren om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerkers zich zorgen zouden moeten maken over hun werk of contract. Samen met Gom Offices werden de werkzaamheden tijdens de coronaperiode alternatief, flexibel en kostenneutraal ingevuld.

Schoonmaakbedrijf Aalbers, Hectas Facility Services en HAN University of Applied Sciences
Door krachtige en gelijkwaardige samenwerking is meerwaarde gecreëerd. Als collega’s en niet als concurrenten hebben de schoonmaakbedrijven tijdens de coronacrisis gezamenlijk gekeken naar wat schoonmaaktechnisch, financieel en menselijk nodig was. Schoonmakers werden betrokken bij de flexibele inzet en hiervoor gewaardeerd.

Service Management is al eens langsgeweest op de HAN om over de schoonmaak te praten. Het interview lees je hier:
HAN investeert in relatie met schoonmakers met traject ‘Schoonmaak met een glimlach’

Hago Zorg en Erasmus MC en Hago Nederland
Vanaf de eerste golf van de pandemie hebben de drie partijen in nauwe samenwerking gezorgd voor 24/7 opschaling van reinigingswerkzaamheden. De AHOY-medewerkers van Hago Nederland die thuis kwamen te zitten, werden getraind en onder begeleiding (i.v.m. protocollaire desinfectie schoonmaak) bij het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam ingezet. Gezamenlijk vormden zij een trots team dat 24 uur paraat stond.

Novon Schoonmaak Gebouwen met Trajectum, Centerparcs Parc Sandur
Deze ketenpartners hebben een manier gevonden om op vernieuwende wijze met demcoronacrisis om te gaan door werknemers van locaties die gesloten werden over te plaatsen naar andere locaties mét werk. Hierdoor is werkgelegenheid behouden, de werkdruk verlicht én gezorgd voor meer werkplezier door afwisseling en ontwikkeling in het werk.

Meer weten? Hou Service Management in de gaten!

Wil je meer weten over de vijf finalisten van de Best Practice Award? Hou de komende tijd dan goed de website van Service Management in de gaten. Volgende week besteden we namelijk elke dag aandacht aan één van de finalisten.

Foto: LAV Fotografie

Maak kennis met de finalisten van de Best Practice Award 2023

Op 7 december is het weer zover: de uitreiking van de Best Practice Award. Dit jaar wordt het een extra feestelijk evenement bij Innstyle in Maarssen, want we hebben een jubileum te pakken. Het is dit jaar de tiende keer dat de award wordt uitgereikt. De finalisten zijn ondertussen bekend.

Inschrijving Best Practice Awards 2023 kan tot 26 oktober 

Inschrijving Best Practice Awards 2023 kan tot 26 oktober

De Best Practice Award-uitreiking vindt plaats op donderdagmiddag 7 december 2023 in Maarssen. Thema dit jaar is 'De stem van de schoonmaker'. Voor de BPA 2023 zoekt de commissie naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers schoonmakers in gesprek gaan met de schoonmakers, hen betrekken bij aanbestedingen en zo meer loyaliteit en plezier creëren bij de schoonmakers. ''Heb jij al een Best Practice ingestuurd? Zo niet, dan is dit je laatste kans.'' De inschrijfperiode eindigt op 26 oktober.

Maak kans op het winnen van de Best Practice Award 2023

Maak kans op het winnen van de Best Practice Award 2023

De verkiezing Best Practice Award 2023 komt zo langzamerhand in het verschiet. Het thema van dit jaar is: De stem van de schoonmaker. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche reikt op 7 december de prijzen uit. Kanshebbers kunnen zich nog aanmelden tot 26 oktober.

Blog Bert van Boggelen: Is één dag genoeg?

Blog Bert van Boggelen: Is één dag genoeg?

Terugkijkend op De Dag van de Schoonmaker constateert Bert van Boggelen dat dit een mooie dag was, waarop veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje hebben zetten. "Helemaal terecht. De vraag is echter of dat genoeg is." In onderstaande blog maakt hij duidelijk waarom hij deze vraag stelt.