Je kunt via www.codeschoonmaak.nl/stemmen tot 5 september jouw stem uitbrengen.
Awarduitreiking op 9 september 2021
Tijdens de Best Practice Awarduitreiking presenteren de vijf finalisten zichzelf. De genomineerden vertellen met een eigen videoboodschap waarom zij denken de Award te verdienen.
Het wordt geen fysieke bijeenkomst maar een hybride uitzending: dagvoorzitter Richard de Hoop presenteert de uitreiking vanuit de studio van de RAS in Den Bosch. Vanuit hier wordt er een live verbinding gemaakt met de feestelijke locaties van de genomineerden.
De finalisten zijn…
De vijf samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen als finalist voor de Best
Practice Award 2021 zijn (in willekeurige volgorde):
Hago Rail Services en NS
Door minder reizigers was er minder schoonmaakwerk. Tegelijk was een schone trein belangrijker dan ooit! Onderlinge openheid over belangen en financiën zorgden voor vertrouwen en doen wat nodig was. Met samen ontwikkelde signaalwaarden werd het op- en afschalen beter voorspelbaar.
De andere werkuren werd in goed overleg opgelost door o.a. ander werk via een flexpool, meer rust in de roosters en de vakbond en HRS maakten afspraken om flexibel om te gaan met teruggeven van vakanties en het meenemen van verlofuren naar het nieuwe jaar. Zo zorgden NS, HRS en vooral de flexibele en betrokken schoonmakers samen voor schone treinen voor reizigers met een vitaal beroep.
Gom Offices en TNO
TNO besloot tijdens de lockdown vanwege COVID-19, het bestaande schoonmaakcontract te respecteren om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerkers zich zorgen zouden moeten maken over hun werk of contract. Samen met Gom Offices werden de werkzaamheden tijdens de coronaperiode alternatief, flexibel en kostenneutraal ingevuld.
Schoonmaakbedrijf Aalbers, Hectas Facility Services en HAN University of Applied Sciences
Door krachtige en gelijkwaardige samenwerking is meerwaarde gecreëerd. Als collega’s en niet als concurrenten hebben de schoonmaakbedrijven tijdens de coronacrisis gezamenlijk gekeken naar wat schoonmaaktechnisch, financieel en menselijk nodig was. Schoonmakers werden betrokken bij de flexibele inzet en hiervoor gewaardeerd.
Service Management is al eens langsgeweest op de HAN om over de schoonmaak te praten. Het interview lees je hier:
HAN investeert in relatie met schoonmakers met traject ‘Schoonmaak met een glimlach’
Hago Zorg en Erasmus MC en Hago Nederland
Vanaf de eerste golf van de pandemie hebben de drie partijen in nauwe samenwerking gezorgd voor 24/7 opschaling van reinigingswerkzaamheden. De AHOY-medewerkers van Hago Nederland die thuis kwamen te zitten, werden getraind en onder begeleiding (i.v.m. protocollaire desinfectie schoonmaak) bij het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam ingezet. Gezamenlijk vormden zij een trots team dat 24 uur paraat stond.
Novon Schoonmaak Gebouwen met Trajectum, Centerparcs Parc Sandur
Deze ketenpartners hebben een manier gevonden om op vernieuwende wijze met demcoronacrisis om te gaan door werknemers van locaties die gesloten werden over te plaatsen naar andere locaties mét werk. Hierdoor is werkgelegenheid behouden, de werkdruk verlicht én gezorgd voor meer werkplezier door afwisseling en ontwikkeling in het werk.
Meer weten? Hou Service Management in de gaten!
Wil je meer weten over de vijf finalisten van de Best Practice Award? Hou de komende tijd dan goed de website van Service Management in de gaten. Volgende week besteden we namelijk elke dag aandacht aan één van de finalisten.