Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2024? "Investeren in ons personeel"

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2024? "Investeren in ons personeel"

Op 14 november mochten schoonmaakbedrijven Gom Schoonhouden en Keus Schoonmaak hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2024 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerkingen zo bijzonder zijn? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van Groenoord Cleaning Services B.V. en Museum Corpus.

Groenoord Cleaning Services heeft het contract bij Corpus pas sinds een jaar. Al bij de overname zijn de schoonmakers betrokken geweest. Groenoord heeft na het starten van het contract vanuit Corpus de vrijheid gekregen om de werkzaamheden goed in te regelen. De samenwerking verloopt goed, omdat er veel contactmomenten zijn op een informele manier. Er wordt veel aandacht besteed aan werkdruk. Zo wordt de werkdruk verlaagd door de inzet van technische hulpmiddelen, wat daarnaast de fysieke belasting voor de werknemers vermindert. De schoonmakers voelen zich onderdeel van het museum, omdat ze met de bedrijfsuitjes van Corpus mee mogen en omdat de samenwerking niet op hiërarchische maar op gelijkwaardige basis wordt uitgevoerd. Daarnaast heeft Groenoord een aantal projecten om het werkgeluk van haar werknemers te bevorderen. Zo worden er extra opleidingen en taalcursussen verstrekt aan de werknemers. Maar er vindt ook hulp op het gebied van schuldhulpverlening plaats.

Aandacht voor de schoonmaker

Er is veel aandacht voor de schoonmaker. De schoonmakers zijn betrokken geweest aan de voorkant van het contract. Ze worden regelmatig bevraagd naar omstandigheden die de werkdruk kunnen verlagen. Dit heeft geresulteerd in de aanschaf van een robot. Maar er wordt ook naar privéomstandigheden gevraagd. Deze worden, waar nodig en mogelijk, opgelost door het schuldhulpverleningstraject. Ook wordt er veel aandacht besteed aan het opleiden van de schoonmakers. Dit gebeurt door diverse opleidingstrajecten en taalcursussen. De schoonmakers krijgen waardering vanuit de opdrachtgever, bijvoorbeeld door een uitnodiging voor de bedrijfsuitjes. Hieruit blijkt dat de schoonmakers onderdeel zijn van het geheel en niet als externen worden gezien.

Trots op werkplek

De schoonmakers voelen zich onderdeel van het museum Corpus, zijn trots op hun werkplek en voelen zich er thuis. De objectleiding en operationeel manager van het museum Corpus hebben allebei dezelfde visie: het geluk van de schoonmakers heeft een hoge prioriteit. Zij zorgen ervoor dat de lijntjes kort zijn. Wanneer er iets speelt op de werkvloer, kan het direct opgepakt worden met de opdrachtgever zonder tussenkomst van leidinggevenden vanuit Groenoord. De inzet van technische hulpmiddelen om de fysieke belasting te verlagen, is eveneens een mooi voorbeeld voor anderen. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van een stofzuig-, schrob- en zuigrobot. Dit heeft ervoor gezorgd dat de fysieke belasting is verlaagd.

Werkgeluk

Er is hier sprake van een juiste ketensamenwerking. De schoonmakers zijn aan de voorkant bij het contract betrokken geweest. Ook tijdens de uitvoer van het contract wordt er regelmatig gemonitord op de werkdruk. De opdrachtgever heeft via haar facilitair manager veelvuldig contact met de schoonmakers en hun voorvrouw. Door dit veelvuldige overleg met elkaar en met de input van de schoonmakers proberen ze het werk zo aangenaam mogelijk te maken en het werkgeluk te verhogen. De schoonmakers worden als onderdeel van het geheel gezien nu ze meegevraagd worden voor de bedrijfsuitjes van de opdrachtgever.

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2024? "Iedereen op een gelijkwaardige manier betrokken bij het werk"

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award...

Op 14 november mochten schoonmaakbedrijven Gom Schoonhouden en Keus Schoonmaak hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2024 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerkingen zo bijzonder zijn? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van CSU en Summio Parc Heihaas.

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2024? "Keus zorgt ervoor dat het personeel zich gewaardeerd voelt"

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award...

Op 14 november mochten schoonmaakbedrijven Gom Schoonhouden en Keus Schoonmaak hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2024 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerkingen zo bijzonder zijn? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van Keus Schoonmaak en Jacobs Verhuizingen.

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2024? "Een veilige en schone omgeving voor bezoekers en medewerkers"

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award...

Op 14 november mochten schoonmaakbedrijven Gom Schoonhouden en Keus Schoonmaak hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2024 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerkingen zo bijzonder zijn? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van Gom Schoonhouden en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Inschrijving Best Practice Awards 2023 kan tot 26 oktober 

Inschrijving Best Practice Awards 2023 kan tot 26 oktober

De Best Practice Award-uitreiking vindt plaats op donderdagmiddag 7 december 2023 in Maarssen. Thema dit jaar is 'De stem van de schoonmaker'. Voor de BPA 2023 zoekt de commissie naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers schoonmakers in gesprek gaan met de schoonmakers, hen betrekken bij aanbestedingen en zo meer loyaliteit en plezier creëren bij de schoonmakers. ''Heb jij al een Best Practice ingestuurd? Zo niet, dan is dit je laatste kans.'' De inschrijfperiode eindigt op 26 oktober.