Dit jaar wordt de award voor de 10e keer uitgereikt vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche. Dit jaar staat de samenwerking in de driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker centraal, waarbij eigen inbreng van de schoonmaker aangemoedigd wordt, de waardering voor het werk van de schoonmaker groter wordt en de schoonmaker zijn werk goed, gezond en met plezier uit kan voeren. De commissie vindt het belangrijk om organisaties, die een goede toepassing van de code in de praktijk laten zien, in de schijnwerpers te zetten.
Voorbeelden passend bij het thema
Bij het thema ‘de stem van de schoonmaker’ denkt de commissie aan voorbeelden als de menselijke maat en een cultuur waarbij de schoonmaker zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Daarnaast kan er gedacht worden aan een (sociaal) veilige werkomgeving, waarin grensoverschrijdend gedrag niet wordt geduld. Ook is een goed, gelijkwaardig gesprek met de schoonmaker over de voortgang van de werkzaamheden, eventuele knelpunten of wensen wat betreft opleidingen en eventueel perspectief op doorstroom een voorbeeld van het thema.
Boordeling aan de hand van criteria
De inzendingen voor de BPA 2023 worden beoordeeld aan de hand van vijf criteria. Allereerst moet de Best Practice een goed voorbeeld zijn voor anderen. Ook laat het de ketensamenwerking tussen de driehoeksverhouding zien en is het duurzaam en niet eenmalig. Daarnaast heeft het een innovatief karakter welke is ingebed binnen het bedrijf, de subsector en/ of de gehele sector en het beschrijft welke ervaringen hiermee zijn opgedaan. Als laatste criteria wordt gekeken naar de toekomst gekeken positieve effect voor schoonmakers en glazenwassers. Deze effecten worden aan de hand van concrete cijfers van de periode voor en na de Best Practice omschreven.
Aanmelden kan op de website van de commissie tot 26 oktober 2023.