Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2024? "Schoonmakers geven in dialoog wat zij ervaren"

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2024? "Schoonmakers geven in dialoog wat zij ervaren"

Op 14 november mochten schoonmaakbedrijven Gom Schoonhouden en Keus Schoonmaak hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2024 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerkingen zo bijzonder zijn? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van Kaderleden vakbond, Asito, Hago/Vebego, ISS Facility Services, Raggers en Luchtvaart Community Schiphol.

Investeren in je schoonmakers kun je in je eentje doen, maar samen bereik je meer. En daarom organiseren ze op Schiphol regelmatig de Sociale Dialoog. Hier schuiven alle relevante partijen aan: de opdrachtgever, werkgevers, werknemers, vakbonden, brancheorganisaties en last but not least de schoonmakers zelf. We praten niet over ze, maar gaan met elkaar in gesprek over belangrijke onderwerpen voor hen. Denk aan arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden (duurzame inzetbaarheid) en de arbeidsinhoud en -verhoudingen op Schiphol. De issues die spelen onder de schoonmakers worden in de dialoog besproken en waar mogelijk verholpen. Dit zorgt ervoor dat de lijntjes kort zijn en problemen op de werkvloer op adequate manier kunnen worden opgelost.

Korte lijntjes

De sociale dialoog past prima bij het thema investeer in de schoonmaker. De schoonmaker is namelijk betrokken bij de uitvoer van het contract. De schoonmaker levert input voor de dialoog. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in een veiligere werkomgeving (campagne agressie vermindering) en in de ontwikkeling van een opleiding. De schoonmaker kan in de dialoog vertellen wat de knelpunten zijn en hoe ze het werk ervaren. Vanwege de korte lijntjes kunnen de problemen adequaat worden verholpen. In de dialoog wordt er op gelijke voet gesproken. Dit geeft een gevoel van gelijkwaardigheid naar de schoonmakers.

Alle ketenpartners om tafel

Het gaat om een samenwerking waarbij alle ketenpartners met elkaar om de tafel zitten, waarbij alle partijen op gelijke voet zaken in kunnen brengen. De opdrachtgever faciliteert en implementeert de uitkomsten van de dialoog. Zoals bijvoorbeeld de pilot taakroulatie, opleiding BBl facilitair niveau 2 en campagnes om agressie tegenover schoonmaakmedewerkers door passagiers te verminderen. Nu de schoonmakers als volwaardige gesprekspartner aan tafel zitten, kunnen ze er direct iets doen met de door hun gegeven input. De sociale dialoog op Schiphol Airport is gezien haar aard niet enkel eenmalig in te zetten. Het is een manier van ketensamenwerking die op vele locaties en/of objecten van toepassing kan zijn. Het is op zich niet ongewoon in de sector dat partijen met elkaar om de tafel gaan. Het innovatieve aspect van deze inzending is dat het gaat om het grote aantal partijen dat bij elkaar aan tafel zit op gelijkwaardig niveau.