Gesponsord

Jacobs Douwe Egberts verrijkt de koffiebeleving

Jacobs Douwe Egberts verrijkt de koffiebeleving
Smaak Expert Paul Minderman en senior marketeer B2B Ron Roubos.

Koffie in de werkomgeving werd lange tijd beschouwd als een essentiële maar functionele basisbehoefte. Tegenwoordig verwachten medewerkers meer van hun dagelijkse kopje koffie. Daarom sleutelt Jacobs Douwe Egberts Professional (JDE Professional) voortdurend aan optimaal koffiegenot. 'Kleine veranderingen kunnen veel verschil maken', is de geruststellende boodschap aan facility managers.

‘We hebben er uitgebreid onderzoek naar gedaan’, zegt Ron Roubos, Senior Marketeer B2B bij JDE Professional. ‘Niet alleen onder facility professionals, maar vooral onder gebruikers zelf. Op basis daarvan zijn, op een aantal proeflocaties, koffiecorners en machines aangepast. Om vervolgens weer feedback te vragen en verder te optimaliseren. Het nieuwe koffiemenu rollen we nu breed uit, te beginnen bij onze bestaande klanten.’

Gewend aan kwaliteit

De omslag in koffiebeleving op de werkplek is volgens Roubos deels toe te schrijven aan de coronapandemie. ‘Mensen werken meer thuis, waar kwaliteitskoffie vaker voorhanden is. De koffie wordt thuis sterker gezet dan standaard in een koffiemachine op het werk.’

Een tweede ontwikkeling is de opkomst van koffiecafés. ‘Ook daar ervaren mensen een bijzondere koffiebeleving. Het smaakprofiel verandert. Werknemers raken in hun vrije tijd gewend aan koffie van barista-kwaliteit en verwachten diezelfde standaard op het werk. Goede koffievoorzieningen worden niet langer gezien als luxe, maar als essentieel onderdeel van een aantrekkelijke werkplek. Automaatkoffie met standaardinstellingen voldoet niet meer.’

Roubos: 'Werknemers raken in hun vrije tijd gewend aan koffie van barista-kwaliteit. Ze verwachten diezelfde standaard op het werk'
Roubos: 'Werknemers raken in hun vrije tijd gewend aan koffie van barista-kwaliteit. Ze verwachten diezelfde standaard op het werk'

Kantoor als ontmoetingsplek

De rol van het kantoor is door hybride werken ook veranderd: van een plek waar je alleen werkt naar een ontmoetingsplek. ‘Het kantoor vervult meer een sociale functie en de koffiecorner speelt hierin een belangrijke rol.’

Uiteraard is dit per werkplek verschillend, nuanceert Roubos. ‘In een productiehal of logistiek centrum hebben mensen minder behoefte aan een uitgebreide koffiecafé-ervaring. Maar ook hier willen mensen genieten van een smaakvolle koffie. Snelheid, efficiëntie en beschikbaarheid zijn hier belangrijker dan sfeer en beleving. Daarom ligt de focus op dit soort locaties meer op de kwaliteit en intensiteit van de koffie dan op de visuele en sfeervolle belevingselementen.’

Beeldscherm koffiemachine

JDE Professional sleutelt op meerdere aspecten aan die beleving. Een daarvan is het beeldscherm van de koffiemachine. Zo is het menu intuïtiever gemaakt, met verschillende hoofdcategorieën, zoals zwarte koffie, espresso, melkvarianten en barista-specials. Smakelijk ogende pictogrammen helpen bij het maken van keuzes. Gezonde opties worden als eerste getoond.

Aanvullend draagt de aankleding van de koffiecorner bij aan de beleving. Stijlvolle kopjes, een thee- en waterbar met een uitgebreid thee-aanbod zorgen voor een luxere uitstraling. ‘Je kan het zo uitgebreid maken als je wilt. Maar het menu is de basis’, benadrukt Roubos.

Meer variatie in smaak

Naast gebruiksvriendelijkheid en sfeer is smaak een derde factor van betekenis. ‘Meer variatie wordt belangrijker. Meer keuze geeft meer beleving. Je ziet dat, naast klassieke opties als zwarte koffie en cappuccino, de vraag groeit naar specials als een flat white, chai latte of haverdrink-latte. De meest gedronken varianten in koffiecafés zitten in ons nieuwe koffiemenu.’ Dat kan worden uitgebreid met koude dranken en koffiesiropen. ‘Jongere generaties experimenteren meer, voegen smaken toe als vanille en hazelnoot. Daar is niet op elke werklocatie behoefte aan, maar wij bieden het wel aan voor wie dat wil.’

Naast klassiekers als zwarte koffie en cappuccino groeit de vraag naar specials als een flat white, chai latte of haverdrink-latte”

Tot slot heeft JDE Professional, in samenwerking met de Master Blender, gesleuteld aan de koffiemachines. Er is een verfijnde balans gevonden in het smaakprofiel, gebaseerd op de koffieboon, de maling en de extractie van de machine. ‘Dat geeft gebruikers een rijkere koffiebeleving, passend bij de eigentijdse behoeften en verwachtingen als het gaat om koffie.’

Lof van klanten

Bij bestaande klanten worden de wijzigingen nu doorgevoerd. ‘Van de kapper op de hoek tot onze grootzakelijke klanten’, zegt Roubos. ‘We bieden dit aan al onze klanten als cadeautje aan. En uiteraard kunnen nieuwe klanten er gebruik van maken.’ De eerste reacties op het vernieuwde koffiemenu zijn ronduit positief. ‘Of het nu gaat om een kantooromgeving, fabriek, school of zorginstelling, we krijgen lovende recensies terug. Mensen vinden de smaken verfrissend en noemen het ‘een koffiemenu van deze tijd’. Ze ervaren de koffiecorners als luxer en aantrekkelijker.’

Voor facility managers is de boodschap duidelijk: goede koffie is een kans om de werkplek aantrekkelijker te maken. ‘Koffie op de werkplek is niet zomaar een dagelijkse behoefte, maar een ervaring die bijdraagt aan de werksfeer en de beleving’, concludeert Roubos.

Dit artikel is gesponsord door JDE Professional.