Uit een enquête van het Duitse vakblad voor de schoonmaaksector, Rationell Reinigen, blijkt dat de omzetdaling door corona tot dusver enigzins meevalt. Van de ongeveer honderd deelnemende bedrijven, met een omzet van meer dan enkele tonnen tot een miljard, meldt 26 procent in 2020 omzetverlies te hebben geleden.
Maximaal 9 procent omzetverlies
De omvang daarvan valt mee: van 1 tot 9 procent. Geen enkele onderneming in de schoonmaak verloor 10 of meer procent omzet. Die teruggang is vooral ontstaan door (tijdelijke) verlaging van de frequentie bij bestaande contracten door opzegging daarvan. 30 procent van de schoonmaakbedrijven heeft met zo'n frequentieverlaging te maken gehad.
16 procent van de schoonmaakbedrijven boekte meer omzet door de coronacrisis.
Van de respondenten zegt niet minder dan 16 procent dat ze door de coronacrisis juist meer omzet boekten. Dat kwam doordat de frequentie van schoonmaakhandelingen werd verhoogd, of doordat opdrachten binnenkwamen voor extra werkzaamheden ter voorkoming van besmettingen. Bij iets meer dan de helft van de deelnemers (54 procent) veranderde er niets inzake de schoonmaakfrequentie.
Duitse schoonmaakmarkt goed voor 20 miljard
Alle Duitse schoonmaakbedrijven bij elkaar, ongeveer 26.000 ondernemingen met bij elkaar 700.000 medewerkers, noteerden vorig jaar in totaal circa 20 miljard euro omzet. Dat is in het door corona getekende jaar een teruggang van circa 1 procent. Een afname die door de voorzitter van het BIV, de Duitse werkgeversvereniging voor schoonmaakbedrijven, bij deze epidemie als 'schappelijk' werd aangeduid.
De werkgevers zijn niet somber over de vooruitzichten in de schoonmaakbranche. Vorig jaar, toen ze nog volop in beslag werden genomen door de mogelijke gevolgen van corona, zei 83 procent vertrouwen in de toekomst te hebben. Inmiddels is dat voor 2021 gestegen tot 94 procent.