Ter voorbereiding op de selectie hebben organisatoren Petra de Bruin en Esther van der Lelie alle online ingezonden formulieren geanonimiseerd. “We hebben de namen van de bedrijven weggepoetst en de grootte van het bedrijf aangevuld om kleinere schoonmaakbedrijven of eigendiensten net zoveel kans te geven op een nominatie voor een jurybezoek als een groot bedrijf of instelling.”
Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk bedrijven meedingen naar de tien finaleplaatsen. Van der Lelie: “Natuurlijk willen én gaan we de Schoonmaker van het Jaar bekronen met een unieke vaktitel. Op 20 september wordt het een glitter- en glamourfeest. Daar verheugen we ons enorm op.”
Trots op titel
Het aantal aanmeldingen maakten De Bruin en Van der Lelie bekend in de Captains of Cleaning tv-uitzending van 22 juni, over Mens en machines. In deze uitzending vertelde Antonio Almeida dat hij nog altijd trots is op de felbegeerde titel Schoonmaker van het Jaar 2022. Hij wenst deelnemers aan de verkiezing succes in onderstaand filmpje.
Almeida was ook in beeld in het programma Goedemorgen Nederland, op NPO1, tijdens De Dag van de Schoonmaker op 15 juni. Dit uitzendfragment is terug te zien op het Schoonmaker van het Jaar YouTube-kanaal.
Jury op pad
Vanaf eind juni tot begin augustus gaan de juryleden Thijs Sluiter, Marieke Swinkels, Simonie van Heck, Jorine Heutik, Tirza Dingelstad en Fred Singels op werkbezoek. De tien finalisten worden bekendgemaakt op 15 augustus. De Bruin: “ Via LinkedIn, Facebook, Instagram, Tiktok en YouTube kan iedereen de filmpjes van de tien finalisten bekijken en zijn of haar stem uitbrengen op Schoonmaker van het Jaar 2023.”
Beleving en passie uitdragen
Het doel van de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is om de kwaliteit, beleving en passie van alle vakmensen nog meer uit te dragen en de schoonmaakbranche naar een nog hoger niveau te tillen.