Supermarkten zagen de omzet van was- en reinigingsmiddelen steeg met 2,25 procent naar €931,7 miljoen. Ook van 2017 naar 2018 werd er zo’n €20 miljoen extra bijgeschreven, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten. Veel introducties bieden ‘benefits’ die de een hogere prijs per stuk, livter of kg rechtvaardigen en zo extra geld in het laatje brengen.
Lees ook: Op alle fronten omzetstijging voor toeleveranciers schoonmaak
Verfijnde parfums
Geuren zijn trending in de wasmiddelen- en reinigersmarkt. De nieuwe Silan wasverzachters bieden de herkenbare Silan-geur en ‘spelen in op de behoefte aan langdurige geur’, stelt Henkel. ‘Double cap technology’ maakt het mogelijk de geur op verschillende momenten vrij te laten komen, zelfs tijdens het dragen van de kleding. Dit tot wel 140 dagen. Verkrijgbaar in zes varianten: Fris Lentegevoel, Passie voor Rozen, Lavendelgeluk, Sensitive, Magic Magnolia en Fascinating Frangipani.
Nieuwe geurvarianten
Unilever komt dit najaar met drie nieuwe geurvarianten onder het merk Robijn. De wasmiddelcapsules spelen vooral in op behoefte aan geuren onder consumenten, maar beschermen ook de kleur. In geurkaarsen komt Unilever met een uitbreiding. Na de succesvolle introductie van Robijn geurstokjes in 2018 is Robijn Home vorig jaar zomer ook gekomen met geurkaarsen. Dit krijgt in 2020 een vervolg met de lancering van een geurkaars met Zwitsal-geur.
Geurend toilet
Ook de introducties in toiletblokken staan voor een belangrijk deel in het teken van geur. Witte Reus De Luxe is volgens Henkel het eerste toiletblok met parfum voor het toilet met geuren geïnspireerd op verfijnde parfums. Dit toiletreinigingsproduct is gericht op consumenten die ‘geur’ superbelangrijk vinden in de toiletomgeving.
De anti-kalkformule en reinigend schuim houden het toilet schoon na elke spoelbeurt. Verkrijgbaar in de varianten Delicate Magnolia en Lovely Jasmine. Op geur zitten ook het Glorix Power 5+ Turquoise kleurwater toiletblok en de twee varianten Glorix Power 5 toiletblokken met de geuren mandarijn en komkommer. Beide Power 5 toiletblokken zitten in een eco-pack van 100 procent post-consumer recycled (PCR). De Glorix toiletblokken zorgen voor een grondige reiniging, ontkalking en een frisse geur.
Kleurverzorgende capsules
Binnen de wasmiddelenmarkt zijn de wasmiddelcapsules nu het snelst groeiende segment. Consumentenonderzoek laat zien dat kopers van capsules naast geur ook op zoek zijn naar kleurverzorging. Daarom heeft Robijn in 2019 kleurcapsules geïntroduceerd om de groei in het segment verder aan te jagen en waarde toe te voegen aan de categorie. De prijs per wasbeurt ligt bij capsules namelijk gemiddeld hoger dan in andere wasmiddelensegmenten. In 2019 bereikte Robijn met de introductie een marktaandeel van 5,2 procent in wascapsules en werd daarmee het tweede merk in dit segment.
Henkel lanceert Persil Discs, gepositioneerd als het eerste wasmiddel dat vier krachten bundelt in één capsule. Het combineert krachtige vlekverwijdering, stralend schoon, langdurige frisheid en vezelbescherming.
Meer dan 70 procent
Binnen wasmiddelen doet Ariel het goed. Eind december stond het aandeel in waarde volgens Nielsen op meer dan 70 procent. De pods hebben verschillende compartimenten die de ingrediënten stabiel en gescheiden houden, totdat ze de was bereiken. Opgelost zorgen ze voor een supergeconcentreerde reinigingskracht met behoud van kleur, stelt Procter & Gamble. All-in-1-pods hebben een speciale laag die bij contact met water volledig oplost om tal van vlekken te bestrijden met de juiste hoeveelheid wasmiddel. Ze reinigen volgens de fabrikant ook bij 20 °C nog uitstekend.
Omo lanceert een aangepast en groter assortiment grootverpakkingen gericht op prijsbewuste shoppers. Omo’s 30-minutenwaspropositie maakt deze voordeelverpakking volgens Unilever extra aantrekkelijk voor wie veel wassen moet draaien.
Weg doffe vaat
Binnen vaatwassen blijft een stralende vaat de rode draad binnen de innovaties. De oplossingen worden wél steeds geavanceerder. Procter & Gamble meldt succes met zijn Dreft Platinum Plus vaatwascapsules met anti-dofheidtechnologie. In de tweede helft vorig jaar nam het aandeel in waarde met 8,1 procent toe om uit te komen op 28,7 procent, goed voor een nummer-1-positie in het segment. Deze capsules breken niet alleen hardnekkige voedselresten af, maar helpen ook de dofheid te verwijderen die in de loop der tijd is opgebouwd. Zo wordt de oorspronkelijke glans van de vaat hersteld, claimt de fabrikant.
De capsules met drie vloeistofdeeltjes lossen ook bij lagere temperaturen snel op. Dankzij de ‘quickwash benefit’ kunnen ze worden gebruikt in een korte afwascyclus. De capsules worden geleverd met een geïntegreerde spoelmiddel- en zoutfunctie en bescherming van zilver en glazen.
Gegarandeerde reinigingskracht
De vorig jaar gelanceerde Sun Powered by Nature is goed ontvangen in de markt en genereerde volgens Nielsen een consumentenomzet van meer dan €450.000. Dit voorjaar breidt Sun het assortiment uit met een grootformaat om een extra kopersgroep te kunnen bereiken. Dit vaatwasmiddelconcept biedt, volgens Unilever, ‘de gegarandeerde reinigingskracht van Sun met 90 procent ingrediënten van natuurlijke oorsprong’. Hiervoor heeft het als eerste A-merk binnen de categorie vaatwastabletten in Nederland het Ecolabel ontvangen.
Milieu- en huidvriendelijk
Senzora meldt een goed jaar achter de rug te hebben met Klok door een bredere distributie van de waspoeders en uitbreiding met de Klok XXL-waspoeders. Daarnaast hebben de positieve uitslagen van de Consumentenbond-test, waarin Klok werd getest als beste ecologische wasmiddel, extra verkoop gegenereerd. Volgens de leverancier letten consumenten steeds meer op keurmerken van wasmiddelen. Nederland telt volgens het Huidfonds ruim 2 miljoen mensen met een huidallergie of huidaandoeningen.
Deze groep is bovengemiddeld geïnteresseerd in huidvriendelijke of hypoallergene was- en reinigingsmiddelen en gebaat bij gecertificeerde producten, omdat niet elke claim betrouwbaar is, stelt Senzora. Reden voor Klok om het EU-Ecolabel en het Asthma Allergy Nordic-label te voeren, die controleerbaar maken dat was- en reinigingsmiddelen aantoonbaar beter zijn voor het milieu, geen parfum bevatten en de huid ontzien door een aangepaste samenstelling.
Groene agenda
Unilever zet ook stappen in zijn groene agenda. De Andy-range met een 100 procent natuurlijke reinigingskracht krijgt een ecolabel toegekend. De Cif Schuurmiddelen met 100% natuurlijke schuurbestanddelen krijgen dit voorjaar recyclebare flessen bestaande uit 50 procent PCR.
Sinds maart kunnen consumenten bewust duurzame keuzes maken als ze schoonmaakhulpmiddelen kopen. Per maart is Greenminds namelijk geïntroduceerd in het schoonmaakschap van Jumbo, Coop en Plus. Het gaat om producten als afwasborstels en huishouddoekjes uit natuurlijke en hernieuwbare bronnen, zoals hout of biologische katoen.
Producten duurzamer
Waar groene opties in de regel aan de prijs zijn, is het Greenminds-assortiment betaalbaar. Het gaat om invullingen binnen de belangrijkste segmenten van schoonmaakhulpmiddelen: een afwasborstel, huishoudhandschoenen, een schuurspons, een badstofvaatdoek en huishouddoekjes. Dat de producten echt duurzamer zijn, blijkt uit de certificaten. Zo zijn de huishouddoekjes bijvoorbeeld gemaakt van FSC-gecertificeerde viscose en is voor de huishoudhandschoenen FSC-gecertificeerde natuurrubber gebruikt. De borstel is van FSC-gecertificeerd beukenhout met borstelharen van tampicovezels.
Dat er een markt is voor duurzame producten blijkt uit het Dossier Duurzaam 2019. Van de Nederlanders heeft 53 procent hier interesse in let daarop bij de aankoop. Prijs is wel een dingetje, 38 procent is ook bereid voor duurzaamheid wat meer te betalen.