De vier parameters van circulair ondernemen

De vier parameters van circulair ondernemen

Kom bij Werner & Mertz niet aan met greenwashing. Duurzaam ondernemen doe je vanuit een intrinsieke motivatie, of je doet het niet. "Een duurzaam product is slechts een fractie van wat circulair ondernemen is", licht salesmanager Renno Guitjens in de video toe.

Werner & Mertz mag gerust pionier in ecologisch reinigen worden genoemd. Het 150 jaar oude familiebedrijf, met hoofdzetel in het Duitse Mainz, introduceerde dertig jaar geleden al een eco-lijn in haar productassortiment. “Waar beursgenoteerde bedrijven denken in maanden of kwartalen denken familiebedrijven generaties vooruit”, zegt Renno Guitjens, sales manager voor Werner & Mertz Professional Nederland. “Duurzaamheid zit in ons DNA.”

Fabel

Guitjens is een trotse ambassadeur van de onderneming, die 1.200 medewerkers telt en bekend is van de merken Tana Professional en Green Care Professional. “Zeker. Dit is een familiebedrijf, de vijfde generatie nu, dat haar middelen hoofdzakelijk inzet voor research en doorontwikkeling. Wij ontmaskeren de fabel dat duurzaam staat voor duur en niet effectief. Onze producten reinigen goed, hebben een prettige geurbeleving  en zijn niet duur.”

Werner & Mertz levert schoonmaakmiddelen voor onder andere interieur, sanitair, vloeren, vaatwas en linnenwas. De onderneming is in vrijwel alle sectoren actief, van industrie tot horeca en van overheid tot scholen en zorginstellingen. “Onze naam is wel bekend, maar ons verhaal veel minder en dat is jammer. We zijn namelijk een koploper in circulair ondernemen.”

Water, wind en zon

Circulair ondernemen draait bij Werner & Mertz om vier parameters: water, energie, grondstoffen en verpakking. Het productiebedrijf in Mainz beschikt over een eigen waterzuiveringsstation. “We gaan spaarzaam om met water en zuiveren het terug. We zijn voor onze waterbehandeling Cradle2Cradle Gold gecertificeerd”, licht Guitjens toe.

We kiezen voor honderd procent recyclaat, dat is gewoon een kwestie van willen.”

Het water komt uit een eigen waterbron en wordt met behulp van geothermische techniek gebruikt voor de verwarming en koeling van de gebouwen. Daarnaast wordt energie gehaald uit eigen windturbines en zonnepanelen. “We produceren twintig procent meer dan we zelf verbruiken. Het restant leveren we aan de stad Mainz.”

Alcohol

Grondstoffen haalt Werner & Mertz zo veel mogelijk uit Europa. “Er zijn bedrijven die zich duurzaam afficheren door palmpitolie te gebruiken. Maar dat wordt gewonnen in onder meer het Amazonegebied. Dit gaat ten koste van het oerwoud en zorgt voor veel transportkosten, met bijbehorende CO2-uitstoot. Wij gebruiken palmpitolie alleen van gecertificeerde leveranciers en streven ernaar om dit tot nul procent te reduceren. Wij filteren nu tensioactieve stoffen uit de derde persing van lokaal geproduceerde olijfolie. Dat wordt vaak gezien als afval, maar wij gebruiken het als grondstof. Iets soortgelijks geldt voor strostoppels. Daar kun je suiker en vervolgens alcohol – voor bijvoorbeeld glasreinigers – uit destilleren. Dat is beter dan alcohol halen uit aardolie.”

Dat duurzaam niet-effectief en duur zou zijn, is een fabel.”

De grootste uitdaging ligt in de vierde parameter, de verpakking. “Er zijn mogelijkheden om verpakkingen bio-based te produceren vanuit bijvoorbeeld suikerriet. Dat doen wij niet, omdat het ons inziens conflicteert met de voedselketen en de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Landbouwgrond die voorziet in deze suikerriet kun je niet meer voor de voedselproductie gebruiken.”

“Ons alternatief is het ‘Recyclaat Initiatief’. We gebruiken PMD-afval. Dat wordt gescheiden, geschredderd en er worden nieuwe flessen en jerrycans van gemaakt. Op ons eigen fabrieksterrein in Mainz maken we zo, met hulp van verpakkingsbedrijf Alpla, jaarlijks miljoenen flessen en jerrycans van honderd procent gerecycled materiaal. We kiezen voor minder winst maar wel honderd procent recyclaat. Dat is gewoon een kwestie van willen.”

Milieubeheer (EMAS)

Het streven naar circulariteit komt in veel facetten terug. “Eigenlijk in alles”, benadrukt Guitjens. “Wij gaan voor géén afval. Wij kopen CO2-uitstoot niet af door ergens bossen te laten aanplanten, maar reduceren zelf onze uitstoot. Dat moet je intrinsiek willen en dan kan het ook.” Hij vervolgt met de trend om steeds minder chemie te gebruiken. “Ook bij vaatwas en linnenwas, waar je sterkere schoonmaakproducten nodig hebt, blijkt dat mogelijk.”

Het levert Werner & Mertz de ene na de andere lovende kritiek op van certificerende instanties; het bedrijf beschikt over Ecovadis Platinum en ISO50001. Bovendien komen andere multinationals graag een kijkje nemen in Mainz en Hallein (Oostenrijk). Die productiefaciliteiten worden jaarlijks getoetst aan de criteria van het Europees milieumanagement- en auditschema (EMAS), de meest veeleisende norm op het gebied van duurzaam milieubeheer. Het certificaat EMAS III is verleend op aspecten als energie-efficiëntie, materiaal-efficiëntie, waterverbruik, afval, biodiversiteit en emissies.

Binnenklimaat

Nieuw is het certificaat Air Label Score, voor de kwaliteit van gezonde binnenlucht. “We blijven zoeken naar manieren om ons te onderscheiden”, zegt Guitjens. “Sinds Covid is de luchtkwaliteit binnen nog belangrijker geworden. We halen elke dag gemiddeld 20.000 keer adem en brengen tot negentig procent van onze tijd binnen door. Dit certificaat toont aan dat het negatieve effect van de uitstoot van stoffen bij het gebruik van onze schoonmaakproducten tot een minimum beperkt blijft. Ze dragen juist bij aan een beter binnenklimaat en hebben een aangename geur.”

Dit artikel is gesponsord door Werner & Mertz.

Slim toiletpapiersysteem Tork bespaart tijd en vermindert afval

Slim toiletpapiersysteem Tork bespaart tijd en vermindert afval

Sanitaire voorzieningen in bedrijfslocaties vormen vaak een onzichtbaar onderdeel, maar zijn enorm belangrijk. Een schone, goed onderhouden sanitaire ruimte verhoogt niet alleen de tevredenheid van bezoekers en medewerkers, maar draagt ook bij aan een efficiëntere bedrijfsvoering. "Voor facilitair managers betekent dit dat de juiste middelen en systemen onmisbaar zijn. Niet alleen om tijd te besparen, maar ook om afval te verminderen en zo de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen", zegt Ineke van den Bemt, segment marketing manager commercial bij Tork.

Joris de Schapper (DJI): 'In de kolfkamer waren vier stoelen ingetekend. Er zijn er nu twee besteld, dat is duurzamer en vanzelfsprekend ook goedkoper’.

Joris de Schepper (FB DJI): 'Het meest duurzaam is iets níet...

Bij de inrichting van rijkskantoor Herman Gortercomplex heeft het facilitair bedrijf van DJI gebruik gemaakt van de R-ladder. Een aantal maal is daarbij de hoogste stap (Refuse) gehaald, in situaties waarbij besloten werd geheel af te zien van de aankoop van meubilair.

Zo kun je ESG-ambities realiseren in een krappe kantorenmarkt

Zo kun je ESG-ambities realiseren in een krappe kantorenmarkt

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of de ambities, bijvoorbeeld ten aanzien van beperking van CO2-uitstoot, in de krappe kantorenmarkt haalbaar zijn. Wat kan de facility manager doen?

Zo helpen ambassadeurs met de verduurzaming van het Martini Ziekenhuis

Zo helpen ambassadeurs met de verduurzaming van het Martini Ziekenhuis

De gezondheidszorg heeft als geen ander een plicht om te werken aan duurzaamheid. Aldus Jos Nijhof, directeur Facilitair Bedrijf Martini Ziekenhuis Groningen. Hij neemt veel duurzame initiatieven in het ziekenhuis en onderscheidt drie verschillende groepen die het uiteindelijk mogelijk maken.