Prettige bijkomstigheid: Kanpla’s platform maakt mogelijk dat uiteindelijk 90 procent van het aanbod wordt verkocht, waardoor de hoeveelheid voedselafval significant wordt verkleind. Kanpla is inmiddels zes maanden actief in Nederland, maar ontstond krap vijf jaar geleden bij drie tieners op een school in Denemarken. Gøttler, nu de COO van Kanpla, moest zijn eindexamen nog doen, maar startte na een schoolproject het bedrijf op samen met Robert Wolf (CTO) en Peter Bæch (CEO).
Handmatig werk in Excel
“Het idee kwam uit onze eigen ervaringen in kantines”, zegt Gøttler. “We zagen dat de kok veel handmatig werk in Excel deed, bestellingen regelde via email en kassa’s beheerde voor betalingen: allemaal verschillende systemen die niet onderling met elkaar verbonden waren. Dus dachten we: het is logisch om daar één centraal platform voor te maken waar alle data wordt verzameld.”
Een tweede belangrijke drijfveer was voedselverspilling. “Het is moeilijk in te schatten hoeveel mensen je dagelijks kunt verwachten en daarom blijft er aan het eind van de dag vrijwel altijd eten over. Wij wilden een tool maken waarmee je kunt voorspellen hoeveel voedsel je nodig hebt en tegelijk eventuele restjes kunt verkopen.”
Vier modules
In 2020 had Gøttler zijn middelbareschooldiploma op zak en kon Kanpla worden opgericht. “Ons doel is om de beste software te maken voor bedrijfscatering en bedrijfsrestaurants. Dat is onze enige focus; we werken dus niet voor hotels of pizzabezorgers. We richten ons alleen op de kantines in bedrijven en opleidingsinstituten”, schetst Gøttler de doelgroep. Kanpla kent vier modules: het menu waarop je kunt zien wat er die dag wordt geserveerd, een verkoop- en feedbackmodule voor de keuken, een elektronische betaalmodule waarmee je de bestelling direct kunt afrekenen en een module waarmee je catering kunt bestellen voor vergaderingen of andere bijeenkomsten.
App vergroot betrokkenheid
De Kanpla-app kan worden gebruikt voor het communiceren van menu’s, het verzamelen van feedback hierover, het online bestellen en betalen van eten in de kantine (vooraf en ter plaatse) en voor het plannen en betalen van banquetingorders. Ook is er een koppeling met boekingssystemen en Outlook mogelijk. Volgens Gøttler vergroot de app de betrokkenheid tussen de keuken en de gebruikers. “Want die is vaak minimaal, was onze ervaring. Terwijl je als gebruiker toch bijna dagelijks met de kantine te maken hebt. Met de communicatiemodule kun je als cateraar berichten sturen over wat er die dag allemaal te vinden is, maar ook aangeven wat er aan eten over is.”
Pushbericht over pizzapunten
Gøttler kent een mooi voorbeeld van wat zo’n ogenschijnlijk eenvoudige toepassing teweeg kan brengen. “Op de universiteit in Aarhus stuurde de kok op een vrijdagmiddag in de app een pushbericht over overgebleven pizzapunten die voor de helft van de prijs werden verkocht. Binnen een half uur stond de kantine helemaal vol. Het was net na de coronacrisis, dus het was misschien niet helemaal verantwoord, maar het geeft wel aan dat zo’n bericht echt wel gelezen wordt.”
Beter voorspellen
Het Kanpla-platform geeft de keukenbrigade de mogelijkheid om menu’s samen te stellen en te wijzigen, eventueel menu’s en borden te printen en orders te beheren. “Alle data is verzameld op één plek en dat maakt het mogelijk om veel beter te voorspellen wat de vraag zal worden. Je wilt niet dat mensen misgrijpen, maar je wilt ook niet te veel eten maken. Het is moeilijk om daarin de balans te vinden als je alleen op basis van je onderbuik beslissingen neemt."
'AI-souschef'
"We werken nu aan een voorspelling op basis van de data van eerdere dagen. Maar we zijn ook bezig met AI, zoals wat wij noemen de ‘AI-souschef’. Die zorgt bijvoorbeeld voor automatische vertaling van menu’s en houdt in de gaten of er bepaalde allergenen in gerechten zitten, zodat die gemakkelijker en sneller vermeld kunnen worden.”
Verspilling tegengaan
Beter voorspellen brengt ook die andere belangrijke doelstelling van Kanpla dichterbij: verspilling tegengaan. “Dat doen we door data beschikbaar te maken over hoeveel voedsel er elke dag daadwerkelijk overblijft, maar ook door tips te geven. Bijvoorbeeld dat het beter is om salades aan het begin van het buffet te zetten, zodat mensen hun bord eerst vullen met salade en niet meteen een berg vlees op hun bord nemen."
Menu bewerken
"En we maken het mogelijk om overgebleven gerechten aan het eind van de dag nog te verkopen. Je kunt het menu van de dag eenvoudig bewerken zodat het een ‘speciale aanbieding’ wordt: laatste gerechten voor een lage prijs. Uit onze data blijkt dat je op deze manier 90 procent van het eten kunt verkopen, wat zorgt voor een significante vermindering van voedselafval. En je kunt met beter inrichten en voorspellen 30 procent van de restjes voorkomen.”
Sinds zes maanden actief in Nederland
Na Denemarken, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk is Kanpla sinds zes maanden actief in Nederland. “We draaien in totaal al op 1.500 locaties en werken in Nederland al met drie van de tien grootste cateringbedrijven op de markt. Dus het gaat snel.”
De kosten van zo’n geïntegreerd cateringplatform vallen mee, zegt Gøttler. “Wij weten dat catering een service is voor de medewerkers en een business met lage marges. Je kunt de resultaten al snel verbeteren door de (inkoop)kosten te verlagen en de inkomsten te vergroten. Wij willen het beste platform bieden tegen een redelijke prijs en bieden Kanpla daarom aan op abonnementsbasis, waarbij je afhankelijk van het aantal gebruikers niet meer betaalt dan enkele honderden euro’s per kantine per maand.”
Tijdswinst
En wat is voor Gøttler dan het belangrijkste dat je ervoor terugkrijgt? “Dat is naast minder verspilling, de tijdwinst. We hebben al zoveel chefs gezien die met heel veel verschillende software moesten werken. In de bedrijfskantine kan echt nog een grote efficiencyslag worden gemaakt.”
Dit artikel is gesponsord door Kanpla.