De opdrachtgever is een groot Nederlands bedrijf, dat al langer serieus werk maakt van duurzaam ondernemen. Daartoe wordt naar alle facetten van de bedrijfsvoering gekeken, zo ook naar de catering. ‘Ons antwoord op hun vraag is het concept Essentials’, zegt Mark Voorhaar, commercieel manager van Cirfood. ‘Dit assortiment is gezonder én een stuk duurzamer. Basiselementen zijn kleinere maaltijden, minder frituur, meer plantaardig en geen koolzuurhoudende dranken.’
Impact op CO2-voetafdruk
‘Salades, maaltijden, soepen en broodjes: zo veel mogelijk wordt op locatie vers bereid’, voegt Shalane Kraijema eraan toe. Zij is als productmanager verantwoordelijk voor het assortiment. ‘In samenwerking met horecagroothandel InSTock gebruiken we veel seizoensgebonden en regionale producten. We sturen op minder gebruik van zout en suikers en maximaal behoud van voedingswaarden. Minimaal 70% van het aanbod is plantaardig.’
Om de CO2-voetafdruk verder te beperken, is het gebruik van plastics teruggebracht naar nul. ‘We gebruiken geen petflessen meer.’
Voor iedereen toegankelijk
Naast de aanpassingen in het assortiment is de omgeving veranderd waarin de lunch wordt genuttigd, vertelt Voorhaar. ‘De benedenverdieping van het gebouw heeft een metamorfose ondergaan. Binnen dat project hebben wij nadrukkelijk gekeken naar de opzet en routing van het restaurant. Van alles is aangepakt om de lunchbeleving te optimaliseren. Dat ging tot de grootte van de dienbladen aan toe.’
Een niet onbelangrijk detail is dat de prijs voor een lunch is vastgesteld op een vast bedrag van vier euro. ‘De werkgever neemt een deel van de kosten voor z’n rekening. Voor hen is toegankelijkheid voor iedereen belangrijk: van schoonmaker tot medewerker en directeur. Voor vier euro mag je alles nuttigen wat je wilt: van drinken tot een salade en van een broodje tot soep.’
Thuis werken, op kantoor lunchen
De ervaringen in de praktijk overtreffen alle verwachtingen, zegt Voorhaar. ‘Het kantoor kent een dagelijkse bezetting van circa 400 mensen. Voorheen lag het aantal lunchgasten op zo’n 150. Dat is inmiddels structureel meer dan 250 en er zijn regelmatig piekdagen met meer dan 350 gasten. We krijgen ook mooie feedback terug. Mensen die voorheen buiten de deur gingen lunchen, kiezen tegenwoordig voor het bedrijfsrestaurant. Er zijn zelfs mensen die thuis werken en speciaal voor de lunch naar het kantoor komen.’
Gastvrouwen en gastheren van Cirfood geven uitleg over het lunchaanbod, dat elke dag van samenstelling verandert. ‘Feitelijk is het assortiment 60% beperkter dan voorheen’, legt Kraijema uit. ‘Desondanks is er nog een uitgebreid en gevarieerd aanbod beschikbaar. Zo is er altijd keuze uit twee soorten soep en maaltijdsalades, terwijl je bij de saladebar met verschillende ingrediënten zelf een salade kunt samenstellen. Verder staan er vers belegde broodjes en wraps klaar en zijn er dagelijks twee warme maaltijden en een wisselend streetfoodgerecht. Qua dranken is er een ruime keuze aan melksoorten, vruchtensappen en yoghurtdranken. Er is voor iedereen iets passends te vinden.’
Gemiddeld nuttigen de gasten vier gerechten per lunch. ‘Ondanks een kleiner assortiment zien we dat de diversiteit in de keuzes die mensen maken veel groter is geworden.’
Secundaire arbeidsvoorwaarde
Het beursgenoteerde bedrijf overweegt het lunchconcept ook op andere locaties te introduceren. De hoogte van de medewerkersbijdrage aan de lunch (vier euro of wellicht meer) is daarbinnen ongetwijfeld onderwerp van discussie, beseft Voorhaar. ‘Ons lunchaanbod draagt bij aan gezonde, vitale werknemers. Het is een extra argument voor mensen om naar kantoor te komen. Tijdens de lunch ontmoeten mensen elkaar en ontstaan nieuwe gesprekken; het versterkt de onderlinge verbinding. Dat zal de werkgever afwegen tegen de financiële component. De lunch wordt een soort secundaire arbeidsvoorwaarde.’
Zelf heeft Cirfood het concept ‘Essentials’ ook uitgerold bij een mediabedrijf. ‘Daar is de populatie anders en de invulling van het assortiment dus ook. Dit concept is altijd maatwerk en het moet passen bij de opdrachtgever. Die moet wel bereid zijn om af te stappen van traditionele catering. Binnen het concept kun je veel beter sturen op het aanbod en accenten leggen op bijvoorbeeld vegetarisch, hydratatie of duurzaamheid. Ook hier overleggen we als partners met elkaar over de wensen en mogelijkheden.’
Dit artikel is gesponsord door Cirfood.