Hoe kan de schoonmaakbranche meer circulair werken? Om het antwoord op deze vraag te vinden, gingen de twee studentes niet alleen in gesprek met de betrokken schoonmaakbedrijven, maar ook met leveranciers, brancheverenigingen en intermediairs.
Veel verspilling bij contractwisselingen in de schoonmaak
Het belangrijkste vraagstuk dat uit die gesprekken naar boven kwam: de verspilling van middelen en materialen bij contractwisselingen. 'Elk jaar wisselen talloze panden van schoonmaakpartij,' legt Iris uit. 'Wat we zagen? Bij zo’n wissel verdwijnen vaak goede materialen en middelen. Nieuwe partij, nieuwe materialen. Het lijkt een kleine verspilling, maar als je het sectorbreed bekijkt, stapelen de tonnen afval zich snel op.'
'Er is een mix van factoren,' vult Siena aan. 'De samenwerking tussen verschillende schoonmaakbedrijven brengt uiteenlopende belangen met zich mee. Klanten hechten vaak waarde aan een ‘frisse start’ met nieuwe materialen, terwijl dit vanuit duurzaamheidsperspectief niet altijd de meest verantwoorde keuze is. Daarnaast speelt branding een rol: bedrijven willen graag hun eigen kleuren en logo’s op het materiaal zien. Dit soort voorkeuren maakt het creëren van een eenduidige duurzame aanpak soms complex, maar het biedt ook kansen voor innovatieve oplossingen.'
Klanten spelen belangrijke rol
Uit de gesprekken werd duidelijk dat de opdrachtgevers van schoonmaakbedrijven een belangrijke rol spelen in dit vraagstuk. 'Klanten bepalen de spelregels,' benadrukt Iris. 'In aanbestedingen kunnen zij eisen stellen aan duurzaamheid, zoals het inzetten van circulaire bedrijfskleding. Vraag je om circulaire oplossingen? Dan volgt de markt vanzelf.'
Het probleem is alleen dat klanten daar niet altijd op sturen. 'Veel opdrachtgevers focussen nog steeds op prijs. Duurzaamheid is ‘mooi meegenomen’, maar nog geen harde eis,' zegt Siena. 'Toch zagen we mooie voorbeelden waar klanten juist het verschil maakten. Eén klant stelde bijvoorbeeld de eis dat schoonmakers alleen met elektrische voertuigen mochten komen — binnen een paar maanden was het hele wagenpark geëlektrificeerd.'
Op zoek naar een oplossing
De studentes hebben inmiddels duidelijk zicht op de pijnpunten. De komende maanden gaan zij op zoek naar een oplossing, samen met de betrokken partijen. 'We willen niet meteen naar de quick fixes,' zegt Siena. 'Misschien is de oplossing niet het simpelweg overnemen van materialen, maar zit het probleem dieper — in gedrag, in afspraken of zelfs in aanbestedingsregels.'
Bron: Asito