'Bedrijven zijn te veel tijd, geld en energie kwijt aan regeldruk', stelt minister van Economische Zaken, Dirk Beljaarts.
'Het voorkomen van onnodige regeldruk bij ondernemers moet daarom al zo vroeg mogelijk meewegen bij nieuw beleid. Namelijk al op het moment van het maken van regelgeving op de ministeries. Specifiek zetten we nu een extra structurele stap voor de kleinste bedrijven. Zo moet altijd expliciet worden afgewogen of zij een uitzondering of lichtere verplichtingen kunnen krijgen.'
Regeldrukkosten verschillen per sector
Uit nieuw onderzoek over mkb-indicatorbedrijven blijkt dat mkb-bedrijven te maken hebben 64 tot 80 wettelijke verplichtingen, waarvan het merendeel structureel is.
De jaarlijkse regeldrukkosten verschillen sterk per sector:
- Financiële adviessector: circa € 98.000
- Chemische maakindustrie: circa € 494.000
- Automotive-sector: circa € 54.000
Aanpassingen die regeldruk moeten verminderen
Om de regeldruk voor (mkb-)ondernemers te verminderen, past het kabinet de Bedrijfseffectentoets aan. Deze toets is een instrument waarmee de overheid de gevolgen van nieuwe wet- en regelgeving voor bedrijven, met name mkb-bedrijven, in kaart brengt.
Het doel is om te beoordelen of regels werkbaar en uitvoerbaar zijn en of ze niet onnodig veel administratieve lasten of kosten met zich meebrengen. De toets helpt beleidsmakers om regeldruk te verminderen en ondernemers meer ruimte te geven.
Wijzigingen Bedrijfseffectentoets:
- Het ‘nee, tenzij’-principe voor rapportageverplichtingen.
- Verplichtingen in wet- en regelgeving moeten uitvoerbaar zijn binnen het mkb.
- Specifieke afweging voor uitzonderingen of lichtere verplichtingen voor kleine bedrijven.
- Een zoveel mogelijk ingevulde Bedrijfseffectentoets moet voorafgaand aan advisering naar het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) worden gestuurd.
- Bij nationale uitwerking van Europese regelgeving wordt lastenluwe implementatie de standaard, afwijken hiervan moet onderbouwd worden.