Tip 1: Investeer in leiderschap
‘Goed werkgeverschap begint met goed leiderschap’, betoogt De Roo in een uitgebreid duo-interview samen met schoonmaakdirecteur Laetitia Simonis. ‘Je kunt beter investeren in goed leiderschap, dan in allerlei randzaken die op het eerste gezicht heel leuk zijn, maar die in het niet vallen als de bedrijfscultuur niet op orde is.’
Zo noemt ze ‘extraatjes’ als teamuitjes of een tekenbonus vooral quick fixes en symptoombestrijding. ‘Dit soort goed bedoelde initiatieven maken geen verschil als de medewerkers zich niet gewaardeerd voelen. Het is leuk als je een tekenbonus krijgt, totdat je vervolgens te maken krijgt met een leidinggevende die totaal geen interesse toont.’
Tip 2: Laat jezelf zien
‘Onderzoek waar je doelgroep van potentiële werknemers zich bevindt’, adviseert De Roo. ‘Bijvoorbeeld op Facebook, LinkedIn, Instagram of TikTok. En laat daar zien hoe leuk het is om bij jou te werken door medewerkers aan het woord te laten of werkplekken in de spotlight te zetten. Schets dan wel een realistisch beeld en niet een te perfect plaatje.’
‘Het is belangrijk om je zichtbaarheid te vergroten, zodat mensen je kunnen vinden en leren kennen. In plaats van dat je tussen tien of twintig andere vacatures op Indeed staat.’
Tip 3: Treed naar buiten
‘Wees ook offline zichtbaar door bijvoorbeeld aanwezig te zijn op events, festivals of beurzen waarvan je weet dat jouw doelgroep daar ook vertegenwoordigd is’, luidt de volgende tip. En: ‘Laat mensen gewoon eens meelopen op de werkvloer. Nodig ze uit om te komen kijken of een kopje koffie te komen drinken. Verlaag de drempel voor mensen om kennis te maken met jouw bedrijf en het vak.’
Tip 4: Wees laagdrempelig
‘Schoonmaakmedewerkers zijn super praktijkgericht. Voor bijvoorbeeld recruiters is het belangrijk dat zij de taal van de schoonmaakmedewerkers spreken en niet komen aanzetten met allerlei hoogover-managementtaal.’
Een andere manier om de drempel te verlagen, is door bijvoorbeeld potentiële kandidaten een whatsappje te laten sturen, in plaats van een uitgebreid cv via een extern platform te moeten uploaden. ‘Laagdrempeligheid is erg belangrijk. Zoek daarin een combinatie tussen online en offline mogelijkheden.’
Tip 5: Kijk naar ontwikkelmogelijkheden
Als laatste adviseert De Roo om te kijken naar hoe je als bedrijf mensen kunt ondersteunen in hun ontwikkeling. ‘Kijk bijvoorbeeld eens naar mensen met een zogeheten afstand tot de arbeidsmarkt of migranten. Kijk naar wat ze al kunnen en naar wat ze nog moeten leren en hoe jij daarbij kunt helpen’, aldus De Roo.
Maar dat geldt ook voor bestaande medewerkers: ‘Vraag wat ze wel en niet leuk vinden in hun huidige werkzaamheden en naar hoe ze zich verder zouden willen ontwikkelen. Kijk of je hierin kunt voorzien door bijvoorbeeld een training of andere werkplek aan te bieden. Zo houd je het werk aantrekkelijk voor bestaande medewerkers.’