Jong talent Robin Smid (Asito): 'Mijn vooroordelen over de schoonmaak bleken al snel niet terecht'

Jong talent Robin Smid (Asito): 'Mijn vooroordelen over de schoonmaak bleken al snel niet terecht'

In de rubriek Jong Talent geven jonge schoonmaakprofessionals hun toekomstvisie op de schoonmaak, delen ze hun ervaringen en geven ze een inkijkje in wie zij zijn en wat hen beweegt. Dit keer de 26-jarige Robin Smid.

Naam: Robin Smid
Leeftijd: 26
Functie: Projectleider bij Asito B.V. op Schiphol

Ik ben:

'Robin Smid, 26 jaar oud, kom oorspronkelijk uit Deventer en woon sinds 3 jaar in het mooie centrum van Amsterdam. Ik heb de HBO-opleiding Facility Management gevolgd aan de Hospitality Business School op het Saxion in Deventer, met in het derde jaar een zeer interessante minor 'Cross Cultural Business Skills' aan de Hogeschool van Amsterdam. Na mijn meeloopstage in 2016 en afstudeeropdracht in 2019 bij Asito op Schiphol over robotisering in de schoonmaak en de invloed hiervan op de passagiersbeleving, was ik zo enthousiast dat ik na het afronden van mijn studie bij Asito op Schiphol ben blijven werken.'

Mijn werk bestaat uit:

'Asito is van origine een schoonmaakbedrijf, maar wij doen op Schiphol ook het beheer en onderhoud aan alle inrichtingselementen op de Terminal. Denk hierbij aan onder andere alle stoelen en bankjes in de gates, alle prullenbakken en alle incheck- en boardingsbalies die zich in de Terminal bevinden. Dit contract hebben wij recent weer door Schiphol gegund gekregen.'

'In mijn huidige rol als projectleider op deze afdeling ben ik verantwoordelijk voor de organisatie van het beheer & onderhoud, meerjarenonderhoudsplan, projecten en modificaties aan alle inrichtingselementen. Allemaal met als gemeenschappelijk doel: een optimale dienstverlening, kwaliteit en passagiersbeleving waarborgen op Schiphol. Hierin is een goede werkvoorbereiding, planning en samenwerking met alle stakeholders op Schiphol cruciaal.'

Hoe jong voel je je?

'In de schoonmaakbranche voel ik mij zeker jong. Over het algemeen is de gemiddelde leeftijd binnen schoonmaakbedrijven iets hoger dan gemiddeld. Die generatiekloof is ook op de werkvloer en tussen mij en mijn collega’s soms te merken. Wat ik mooi vind, is dat we elkaar daarin goed kunnen aanvullen. Wij proberen elkaar juist in elkaars' kracht te zetten door iemand dingen te laten doen waar die goed in is.'

'Ik kan bijvoorbeeld veel leren van de opgedane kennis en werkervaring van mijn collega’s die al 30 jaar in het vak zitten. Zij vragen mij dan bijvoorbeeld weer om hulp op als het gaat om het werken met nieuwe systemen, datagestuurd werken of om inbreng van nieuwe creatieve ideeën. Zo kunnen we én wat van elkaar leren én wordt er op een efficiënte en leuke manier met elkaar samengewerkt.'

Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen?

'Eigenlijk heb ik niet bewust voor de schoonmaakbranche gekozen. Als 16-jarige student klonk de schoonmaakbranche mij, ik denk net als veel jongeren van die leeftijd, niet als muziek in de oren. Het was niet een branche waar mensen die ik kende voor kozen. Ik wilde vooral heel graag op de locatie Schiphol werken en gaf daarom een stage bij Asito op Schiphol een kans. Al snel bleek dat al mijn vooroordelen over het werken in de schoonmaak niet terecht waren en dat het enorm leuk en uitdagend was! Zo leuk dat ik er 6 maanden elke dag 2 uur heen en weer reizen vanuit Deventer naar Schiphol voor over had (als de treinen reden...). Ook het team met wie we werken en de enorme lol die we dagelijks met elkaar hebben, maakt dat ik elke dag met veel plezier naar mijn werk ga.'

Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?

'De grootste uitdaging is om innovatie en efficiëntie te combineren met een team dat gewend is om op een bepaalde manier te werken. Je wil laten zien dat een nieuwe manier van werken, zoals datagestuurd, ons werk niet moeilijker maakt maar juist slimmer. Het is soms een uitdaging om iedereen mee te krijgen, maar als je ziet dat uiteindelijk het team er zelf ook door ontzorgd wordt en je op basis van data je werk beter kan voorspellen en inrichten, dan is dat een win-win!'

Wat is volgens jou de belangrijkste schoonmaak-trend en waarom?

'Datagestuurd werken. In plaats van op routine en gevoel te vertrouwen, gebruiken we nu slimme technologie en ondersteunende opgebouwde data om precies te weten waar en wanneer schoonmaak of onderhoud écht nodig is. Hierbij vind ik het belangrijk dat de menselijke skills niet vergeten worden. AI en data kunnen veel voorspellen, maar uiteindelijk blijft het altijd mensenwerk. Ik zie een toekomst waarin we bijvoorbeeld robots inzetten voor het zware of repetitieve werk, terwijl wij ons focussen op kwaliteit en beleving. Vooral op een plek als Schiphol, waar de ervaring van de dienstverlening direct invloed heeft op de eerste indruk van reizigers.'

Waar zie jij kansen voor de schoonmaak en waarom?

'De grootste kans voor de schoonmaakbranche ligt in het aantrekken van jongeren en het slim inzetten van technologie om de impact van de vergrijzing in de branche op te vangen. Veel ervaren krachten gaan de komende jaren met pensioen, terwijl het vinden van nieuwe, jonge medewerkers een grote uitdaging blijft.'

Wat is het mooiste of meest bijzondere project waaraan je hebt gewerkt?

'Dat is lastig kiezen. Geen project op Schiphol is hetzelfde en dat maakt het ook telkens zo leuk en uitdagend. De COVID-periode op Schiphol en de daarbij horende projecten zullen mij altijd bij blijven. Dat was heel bijzonder en zullen we (hopelijk) nooit meer meemaken. Verder was ik het afgelopen jaar onderdeel van het tenderteam bij de Europese aanbesteding vanuit Schiphol. Dit vond ik ook heel gaaf, interessant en leerzaam.'

Wat zou je nog graag beter kunnen?

'Af en toe iets vaker nee leren te zeggen.'

Wie is jouw inspiratiebron en waarom?

'Alle schoonmaakcollega’s op Schiphol. Ik haal mijn inspiratie dagelijks uit het werken met mensen van verschillende nationaliteiten, culturen en achtergronden. Op Schiphol werkt een enorm divers team en iedereen brengt zijn eigen kijk op het werk en het leven mee. Dat leert me om dankbaar te zijn, anders te denken en continu te blijven groeien. De energie, verhalen en inzichten die ik van mijn collega’s krijg, motiveren me elke dag weer. Deze mensen vormen samen een grote familie, werken met passie en laten zien dat schoonmaak niet zomaar een baan is, maar een essentieel onderdeel van elke organisatie.'

Welk boek/app/magazine/gadget/film of iets anders mogen we echt niet missen?

'Surrounded by Idiots van Thomas Erikson is een goed boek als je beter wilt begrijpen waarom sommige mensen compleet anders denken, communiceren en reageren dan jij. Het boek legt op een leuke en toegankelijke manier uit hoe vier persoonlijkheidstypes de dynamiek op de werkvloer én in het dagelijks leven beïnvloeden. Of je nu een project leidt, een team aanstuurt of gewoon soepeler met anderen wilt omgaan; dit boek helpt je misverstanden te voorkomen en effectiever te communiceren. Zelfs met die ene collega die je nooit begrijpt.'

Over vijf jaar ben ik:

'Gelukkig en gezond, doe ik dingen waar ik energie van krijg en enthousiast van word, geniet ik nog steeds van leuke dingen doen met vrienden en familie, heb ik weer een aantal mooie reizen gemaakt en maak ik impact binnen de facilitaire wereld in een grote dynamische omgeving.'