Naam: Benjamin Kühlkamp
Leeftijd: 21 jaar
Functie en bedrijf: Oprichter en eigenaar SanCare Products
Ik ben:
Ik ben Benjamin, de oprichter en eigenaar van SanCare Products. Ik ben een sociale, betrokken, hardwerkende en serieuze jongeman met een brede interesse. Mensen helpen en meedenken met opdrachtgevers vind ik het allerleukste om te doen.
Mijn werk bestaat uit:
Van alles eigenlijk: potentiële klanten benaderen, offertes maken, salesgesprekken voeren, bestellingen wegbrengen, gesprekken met leveranciers over nieuwe producten, administratie, marketing- en verkoopdingen bedenken. Dus eigenlijk van alles.
Hoe jong voel je je?
Ik voel mij lichamelijk erg jong en gezond, gelukkig! Maar ik moet wel zeggen dat ik soms in mijn kring als volwassener word ervaren. Ik was al vrij snel bezig met het ‘grote mensen leven’. Hard werken vond ik van jongs af aan al interessant. Maar ik voel mij erg jong in het feit dat ik gewoon superveel energie heb om te vlammen. En ik heb nog genoeg dromen om een gezond, groot en gewaardeerd bedrijf te bouwen.
Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen?
Ik ben er simpelweg mee opgegroeid. Mijn ouders hebben het schoonmaakbedrijf Carea facilitaire dienstverlening. Hier werkte ik al op mijn 15e als specialist in het glas- en vloeronderhoud. Dat heb ik tot mijn 17e gedaan. Toen zei mijn vader: ‘Het is goed om ook eens in andere keukens te gaan kijken.’ Daar ben ik hem tot op de dag van vandaag dankbaar voor.
Zo moest ik stagelopen voor de opleiding die ik destijds deed; verkoopspecialist MBO3. Dit heb ik het eerste jaar bij JYSK in Zutphen gedaan als verkoper, en daarna als junior autoverkoper bij Autogroep Herwers in Deventer. Ik heb een serieuze passie voor auto’s en vind het leuk om met mensen om te gaan, dus ik dacht dat auto’s verkopen de perfecte match moest zijn. Achteraf bleek dit -naast mijn eigen bedrijf- mijn grootste leerschool te zijn. Ik merkte dat ik niet mijn vrije werkkeuzes kon maken en dat ik als het ware in het diepe gegooid werd. Ook de manier van verkopen paste niet bij mij; het was te geforceerd. Ik wil graag met je samenwerken als het goed voelt van beide kanten. Pushen ken ik niet. Ik wil alleen maar helpen. En dat kon daar niet, want het was hoe dan ook een offerte onder iemands neus duwen. Althans, in mijn ogen.
Lees ook
Trends in de schoonmaakbranche: Duurzaamheid, flexibiliteit en kosten als drijvende krachtenIn die tijd heb ik veel met mijn ouders gesproken over het feit dat ik niet op mijn plek zat. Uiteindelijk vroeg ik of ik terug mocht komen in het schoonmaakbedrijf, maar tot mijn grote verrassing antwoordde mijn vader nee. Hij gaf aan: ‘Zet maar wat dingen op papier. Waarom wil je weg bij Herwers? En wat wil je binnen Carea doen?’ Zo had hij nog veel meer vragen. Mijn vader dacht dat ik het pas binnen 1 á 2 maanden zou opsturen, maar na 2 weken had hij het. En hij vond het goed. Dus ik nam ontslag en werd bij Carea verantwoordelijk voor de doorleveringen van handdoekpapier, toiletpapier en handzeep producten (sanitaire voorzieningen). Dit bleek uiteindelijk heel leuk te zijn. Zo leuk zelfs, dat ik hier mijn eigen bedrijf van wilde maken. Zo is SanCare Products ontstaan.
Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?
Jezelf constant pushen om al het werk te verrichten. Als je voor een werkgever werkt, dan worden er taken voor je bedacht en die moet je uitvoeren, om het even zwart wit te zeggen. Ook vind ik het stukje structuur in dingen aanbrengen nog een goeie uitdaging. Administratie is ook niet voor mij weggelegd.
Wat is volgens jou de belangrijkste schoonmaak-trend en waarom?
Ik ben niet zo thuis in de trends, maar wat ik erg belangrijk vind en waar ik mee opgevoed ben, is dat schoonmaakbedrijven gerust wat meer geld mogen vragen. Zodat ze meer uur kunnen gebruiken voor hun personeel. Schoonmaak staat erom bekend dat het met rolschaatsen door het pand heen crossen is. En dat is in mijn ogen niet menselijk. Ook vind ik het erg belangrijk dat er goede waardering voor het schoonmaakpersoneel is. Man, wat heb ik een respect voor mensen die elke keer opnieuw hetzelfde pand schoonmaken. Petje af!
Waar zie jij kansen voor de schoonmaak en waarom?
Het persoonlijker maken van de omgang en meer waardering en respect voor de werknemers. Op het gebied van aanbestedingen liggen er nog kansen om meer te selecteren op praktische feiten in plaats van de gouden verhalen die soms beloofd worden en waar mensen snel voor vallen.
Mooiste/meest bijzondere project waaraan je hebt gewerkt?
Het is niet specifiek een project, maar een bedrijf waar ik mee mag werken: Müller Fresh Food Logistics. Ik vind grote bedrijven altijd erg indrukwekkend en wil dan graag meer weten over de historie die erachter zit en hoe zij hun bedrijfsvoering doen. Ik zag op de weg vaak vrachtwagens van Müller rijden en zocht dat eens wat verder uit. Toen zag ik dat zij een aardig bedrijf hebben gebouwd en zei ik tegen mijzelf: hier wil ik graag binnenkomen. Ik richtte mijn bedrijf 6 december 2023 op en op 18 oktober 2024 heb ik mijn eerste artikel aan hen verkocht. Het gaf mij echt een kick dat het mij gelukt was.
Wat zou je nog graag beter kunnen?
Structuur in mijn werk aanbrengen en discipline creëren. En ik wil nog veel meer leren over de branche waar ik in opereer; de sanitaire dienstverlening
Wie is jouw inspiratiebron en waarom?
Dat zijn zonder twijfel mijn ouders en vriendin. Van mijn vader heb ik het verkopen en omdenken geleerd: anders denken dan de rest en op de grijze gebieden balanceren. Ook leerde hij mij om bij mezelf te blijven en te vertrouwen op mijn eigen keuzes en intuïtie. Van mijn moeder heb ik geleerd om met cijfers om te gaan, te staan voor mezelf en direct te zijn wanneer het moet. Van mijn vriendin leer ik hoe ik verhalen van de andere kant kan bekijken, hoe ik mij kan inleven in andere mensen en hoe anderen zich kunnen voelen bij bijvoorbeeld opmerkingen die ik weleens maak.
Welk boek/app/magazine/gadget/film of iets anders mogen we echt niet missen?
Ik vind boeken over mindset en persoonlijke groei erg interessant. Zo heeft het boek Master Your Mindset van Michael Pilarczyk mij heel veel gebracht, tot op de dag van vandaag nog steeds. En Rijke Pa Arme Pa is ook echt een aanrader.
Over vijf jaar ben ik:
Nog steeds Benjamin, iemand die een bedrijf heeft gebouwd met 5 à 10 mensen in dienst en die veel leuke en goede opdrachtgevers mag bedienen met onze services en producten. Nog steeds de sociale jongen en altijd in voor een praatje.