Waar zien jongeren kansen in de schoonmaak?

Waar zien jongeren kansen in de schoonmaak?

Van dagschoonmaak en meer waardering voor schoonmakers tot aan technologie en innovatie: young professionals zien genoeg kansen in de schoonmaak. 'Op het gebied van aanbestedingen liggen er nog kansen om meer te selecteren op praktische feiten in plaats van de gouden verhalen die soms beloofd worden.'

Voor de rubriek Jong Talent gaat Service Management regelmatig in gesprek met young professionals in de schoonmaakbranche. Waarom hebben ze gekozen voor een carrière in de schoonmaak? Welke trends vinden ze belangrijk? Maar ook: waar zien zij kansen? Dat lees je hier.

Dagschoonmaak

Tijmen Keus van Keus Schoonmaak zegt vooral kansen te zien in dagschoonmaak, iets waar hij sterk in gelooft. 'Waarom zou de schilder, elektricien of loodgieter wel overdag komen en de schoonmaker niet? Het is veel leuker en effectiever als de schoonmaker ook onderdeel wordt van het team bij de klant. Dit bevordert niet alleen de communicatie en samenwerking, maar zorgt ook voor een positieve werkomgeving en veel meer beleving bij de klant. 

Betere schoonmaakkwaliteit

'Zolang de schoonmaakindustrie zich aanpast aan nieuwe trends zoals technologie, duurzaamheid en een focus op gezondheid, denk ik persoonlijk dat consumenten een betere kwaliteit van schoonmaakdiensten kunnen en mogen verwachten', vertelt Andrea Peleš, Supervisor Housekeeping 1Nergiek bij Safari Hotel Beekse Bergen.

Ze vervolgt: 'Daarbij levert technologie ons in de schoonmaak tijdwinst en minder arbeidskosten op. Reinigingsproducten worden vervangen door milieuvriendelijkere materialen en bedrijven zijn meer gericht op het specialiseren van hun personeel voor een hogere kwaliteit. '

Ook Manon Dols, schoonmaakster bij CSS Schoonmaakdiensten, ziet vooral kansen voor betere en duurzamere schoonmaakproducten. 'Maar misschien ook schoonmaaktools die het werk sneller en makkelijker maken.'

Waardering en respect

Benjamin Kühlkamp, oprichter en eigenaar SanCare Products, gooit het over een andere boeg; hij ziet vooral kansen in het persoonlijker maken van de omgang en meer waardering en respect voor de werknemers.

En: 'Op het gebied van aanbestedingen liggen er nog kansen om meer te selecteren op praktische feiten in plaats van de gouden verhalen die soms beloofd worden en waar mensen snel voor vallen.'