Medio 2023 kwam Optimaal Cleaning voor het eerst op het pad van Black Label Hotels, vertelt Hendricks. ‘De directeur klopte bij ons aan omdat hij op zoek was naar nieuwe opdrachtgevers in de regio. Op dat moment waren wij in de gelegenheid om over nieuwe contracten voor de housekeeping na te denken omdat het huidige contract rond januari 2024 afliep.’
Na meerdere positieve gesprekken was de samenwerking een feit: Optimaal Cleaning ging de housekeeping verzorgen in drie van de in totaal zeven hotels van Black Label.
Salaris niet uitbetaald
In het begin verliep de samenwerking voorspoedig, aldus Hendricks. Maar na een maand of negen kwamen de eerste zorgwekkende signalen. Medewerkers van het schoonmaakbedrijf gaven aan dat ze niet of incorrect betaald werden.
‘We gingen hierover in gesprek met de directie van Optimaal Cleaning en dit werd meteen opgelost. Daardoor zochten we er in eerste instantie niet zoveel achter’, blikt hij terug. ‘Maar al snel ging het van één melding, naar twee, naar drie en naar steeds meer meldingen van steeds meer mensen. Daar kreeg ik buikpijn van. Bij onze eigen organisatie is loonbetaling heilig.’
Geen pensioen
De hotelier vertelt dat medewerkers aan meer zaken begonnen te twijfelen en daarom hun pensioenoverzicht opvroegen. ‘Toen bleek dat sommige medewerkers al jaren in dienst waren, maar dat er nul pensioen voor hen werd opgebouwd. Terwijl de pensioenpremie wel van hun loon werd ingehouden.’ Ook daarover ging het hotel in gesprek met het schoonmaakbedrijf. ‘Het zou gaan om fouten in de systemen van het pensioenfonds, werd ons verteld.’
Belastingdienst op de stoep
Maar daar bleef het niet bij. Hendricks vertelt dat de Belastingdienst opeens op de stoep stond bij één van de hotels. ‘Ik zal dat niet snel vergeten. Ik zat in de auto naar een afspraak en werd in paniek opgebeld door iemand van de frontdesk die vertelde dat de Belastingdienst daar stond met een beslaglegging. Dan schiet je toch meteen in de stress: wat is er aan de hand? Hebben we iets niet goed gedaan? Zijn we iets vergeten? Maar al snel bleek dat het ging om een derdenbeslag op de vordering op Optimaal Cleaning. Met andere woorden: zij waren de Belastingdienst zoveel geld schuldig dat wij als opdrachtgever de facturen niet meer aan Optimaal Cleaning zelf mochten betalen, maar het geld rechtstreeks naar de Belastingdienst moesten overmaken.’
Wij mochten de facturen niet meer aan Optimaal Cleaning zelf betalen, maar moesten het geld rechtstreeks naar de Belastingdienst overmaken”
Met gezin aan de balie
Het was een periode vol twijfels, schetst Hendricks. De spanning onder de medewerkers van het schoonmaakbedrijf was merkbaar. Er moest iets gebeuren, maar zomaar de stekker uit de samenwerking trekken, was ook geen optie: een hotel kan immers niet zonder housekeeping. Hij vertelt over de druppel die voor hem de emmer deed overlopen. ‘Halverwege februari werd ik gebeld door de general manager van één van de hotels. Daar stond een man met zijn vrouw en kinderen aan de balie. Hij werkte bij ons in de housekeeping en had al zes weken geen loon gehad. Zij hadden geen stuiver meer. Toen was voor mij de maat vol.’
Tijd voor actie
De volgende avond trommelde hij de operationeel directeur en het HR-team op voor een spoedoverleg. Hendricks had een duidelijk doel: ‘Iedereen overnemen. Ik had op dat moment geen idee hoe dat juridisch in elkaar stak, maar daar zouden we wel uitkomen. We moesten in actie komen om die mensen te helpen en ook om onszelf te beschermen. Het kon niet langer zo doorgaan.’
Die avond werd ‘het strijdplan’ gemaakt, zoals de hotelier dat noemt. De volgende ochtend, woensdag 12 februari, om 10 uur zouden ze in alle drie de hotels tegelijk het gesprek aangaan met de housekeeping medewerkers. Hendricks: ‘We presenteerden wie wij als Black Label zijn, wat wij doen en wat wij hen te bieden hebben. We zeiden: ‘Jullie werken voor Optimaal Cleaning in onze hotels. Als jullie dat willen, kun je vandaag een arbeidsovereenkomst tekenen met ons. Jullie worden dan een medewerker van ons en gaan ook mee in onze salarisrun. Eén ding kunnen we je beloven: als je nu tekent, krijg je op de 26e door ons betaald.’ Want vergeet niet dat een deel sinds 1 januari al geen salaris meer had ontvangen.’
Iedereen hetzelfde aanbod
Bedrijfsjurist Hermans vertelt hoe ze het contractueel hebben aangepakt: ‘Alle medewerkers die op dat moment daadwerkelijk actief werkzaam waren in de housekeeping binnen de drie hotels, hebben dit aanbod ontvangen. Daarbij is er geen onderscheid gemaakt op basis van leeftijd, loonkosten of andere factoren. Als mensen niet wilden, mochten ze gewoon hun werkzaamheden blijven uitvoeren in dienst van Optimaal Cleaning. Maar uiteindelijk is vrijwel iedereen over.’
Hendricks voegt daaraan toe: ‘Qua salaris en arbeidsvoorwaarden bieden wij de medewerkers hetzelfde als wat ze al hadden bij Optimaal Cleaning. Ze zaten in de schoonmaak-cao en stappen over naar de horeca-cao. Daar zitten wel wat verschillen in, maar ze zijn er absoluut niet op achteruit gegaan. Dat willen wij niet, en dat mag wettelijk ook niet.’
Er wordt nog gezocht naar een oplossing voor de medewerkers om het salaris over januari en de eerste helft van februari terug te halen. Dat heeft het schoonmaakbedrijf nog altijd niet betaald, zeggen Hendricks en Hermans.
Het moest gebeuren
Hendricks reflecteert op zijn actie: ‘Soms gaan emoties boven ratio. In dit geval was het voor mij duidelijk: we moeten dit nu doen. Ik moest die mensen helpen en bovendien ook mijn eigen business beschermen. Er speelde zo enorm veel. Ik sta er nog steeds volledig achter. Het moest gebeuren, punt. Volgens mij en volgens onze advocaat hebben we het netjes gedaan. Mocht het toch nog juridische gevolgen krijgen, dan deal ik daar mee. En zou ik het alsnog zo over doen.’
Verantwoording
Toen de redactie van Service Management begon met het artikel over Optimaal Cleaning, zijn alle betrokken partijen gevraagd om een reactie. Dus ook Black Label Hotels. Zij gingen daar in eerste instantie niet op in. Nu wilden zij echter toch graag hun verhaal delen. Uiteraard stond de redactie daarvoor open.