Smart Building: wat is het en hoe maak je een gebouw smart?

Smart Building: wat is het en hoe maak je een gebouw smart?

Een gebouw kan vanuit meerdere invalshoeken 'slim' worden gemaakt. Zo focussen bouwbedrijven vooral op de gebouwgebonden automatiseringssystemen. Aan de andere kant is er het perspectief van leveranciers van functionele oplossingen. Zij richten zich vooral op de ICT.

De uitdaging bij het creëren van een Smart Building is het combineren van deze twee invalshoeken en het samenbrengen van de technieken. Facility Management speelt daarin een belangrijke rol.

Gegevens verzamelen voor verbetering

In een Smart Building is de aanwezige technologie afgestemd op de medewerker of bezoeker en de activiteiten die in het gebouw plaatsvinden. Niet alleen in de werkplek of vergaderzaal, dit start al op de parkeerlocatie en is in het hele pand geïntegreerd. De systemen in het gebouw verzamelen gegevens die gebruikt kunnen worden voor optimalisatie en verbeteringen. Een smart building geeft bijvoorbeeld inzicht in:

  • het gebruik van ruimtes;
  • de schoonmaakactiviteiten en schoon te maken ruimtes;
  • de cateringbehoefte, de luchtkwaliteit, afvalstromen en parkeersituaties;
  • mogelijkheden voor lagere operationele- en onderhoudskosten

Een Smart Building realiseren is het meest eenvoudig in een nieuwbouwsituatie. Maar ook bestaande bouw (of renovatie) kan profiteren van slimme en intelligente toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan een uitbreiding van WiFi-toegangspunten om locatiegebaseerde diensten in te voeren of het gebruik van sensoren om van een ruimte de temperatuur of het CO2-gehalte te meten.

Ga aan de slag!

Onze whitepaper 'Smart Buildings' biedt houvast om een start te maken met een Smart Building. Als de diverse kennisgebieden of afdelingen bereid zijn om gezamenlijk op te trekken, dan staat er niets in de weg om een Smart Building te realiseren. De mogelijkheden zijn enorm, dus……tijd om aan de slag te gaan?

Download de whitepaper >>

Rob Klinkert (PwC) tijdens zijn presentatie op het Facto Congres op 19 september jl.

Breng focus aan… en 5 andere tips voor gebruik van facilitaire data...

Aan de slag de slag met facilitaire data en technologie om de user experience in de werkomgeving te verbeteren? Profiteer van zes tips van Rob Klinkert, senior portfoliomanager FM bij PwC.

Hoe D&B met The Remote Host de receptiedienst vernieuwt

Hoe D&B met The Remote Host de receptiedienst vernieuwt

Sinds eind 2022 is D&B The Facility Group, facilitair multi-service dienstverlener in ambitieuze corporate en high-end vastgoed kantooromgevingen, bezig met de ontwikkeling van een receptie op afstand. Een lange ontwikkelingsreis die inmiddels door alle stakeholders wordt omarmd. De technologie werkt, de medewerkers zijn enthousiast en de business case is duidelijk. Wie een receptie op afstand wil, heeft als primaire behoefte om de dienstverlening te verrijken.

Dit doen de facilitaire organisaties van Miro, Achmea en PwC met data en technologie

Dit doen de facilitaire organisaties van Miro, Achmea en PwC met data...

Miro, Achmea en PwC zijn voorbeelden van organisaties die onder meer aan de hand van data en technologie de workplace experience verbeteren. Hoe pakken zij dit aan?

Kate Labunets, assistent-professor Cyber Security aan de Universiteit Utrecht

Drie stappen om je facilities te beschermen tegen een cyberaanval

FMIS, met je app deuren openen, sensoren bij werkplekken en slimme dispensers. Nieuwe technologie zorgt voor efficiëntie en duurzaamheid, maar werpt ook nieuwe vragen op. Welke risico's kleven eraan? Hoe zorg je voor een veilige cultuur met geïnformeerde gebruikers van de technologie? En hoe erg is het als je smart facilities worden gehackt? Kate Labunets, assistent-professor Cyber Security aan de Universiteit Utrecht, legt uit.