Joh. Enschedé lanceert 'coronaproof' bureaulegger

Joh. Enschedé lanceert 'coronaproof' bureaulegger

Nu veel kantoren langzaamaan de deuren weer openen, is het zaak de kans op besmetting van de werknemers zo klein mogelijk te houden. Hoe maak je (flex)werkplekken minder besmettelijk? Een speciale papieren bureaulegger biedt uitkomst.

Een papieren bureaulegger met antivirale, antibacteriële en schimmelwerende werking. Dat is de Cleansheet, ontwikkeld door het JEA InnovationLab, onderdeel van drukkerij Joh. Enschedé Amsterdam (JEA).

Minder besmettelijke werkplek

De uitvinding is bedoeld om alle (flex) werkplekken minder besmettelijk te maken. “Deze bureaulegger voor onder en rond het toetsenbord is ontwikkeld met het oog op het nieuwe kantoorwerken, waar extra hygiëne, anderhalve meter afstand en absolute veiligheid voor medewerkers de nieuwe norm zijn”, aldus de onderzoekers van het JEA InnovatieLab.  “De Cleansheet wordt – na gebruik - dagelijks vervangen, waardoor het meehelpt verspreiding van corona in de werkomgeving te minimaliseren.”

Antivirale eigenschappen

De bureaulegger is voorzien van een beschermlaag met klinisch bewezen antivirale, antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen.  “Deze toevoeging helpt om besmettingsmogelijkheden op de werkvloer te verminderen”, aldus de onderzoekers. “De beschermlaag bevat van nature voorkomend materiaal dat verbindingen tussen ziekteverwekker (virus, bacterie, en schimmel) en gastcel bemoeilijkt. Hierdoor wordt de kans op besmetting door oppervlaktecontact  geminimaliseerd.”

Begin de dag met een bureaulegger

Hoe gaat het in zijn werk? Begin elke (werk)dag met een nieuwe bureaulegger, aldus JEA. “Leg deze als eerste op de werkplek en leg daarna pas je laptop, muis en overige benodigdheden op de bureaulegger, zodat deze spullen niet in direct contact komen met het oppervlak van de werkplek zelf. Ondanks het feit dat de werkplek schoongemaakt is heeft het niet de antibacteriële, antivirale en schimmelwerende eigenschappen die Cleansheet® wel heeft. Een essentiële toevoeging om besmettingsmogelijkheden te beperken.”

Elke bureaulegger kan gepersonaliseerd worden door je naam in te vullen. “Doe dit direct nadat je een nieuwe Cleansheet® op je werkplek hebt gelegd. Als je dan nog even koffie gaat halen kan iedereen zien dat het jouw werkplek is”, tipt JEA.

Vervolgens is het zaak om de dag aan te kruisen dat je de bureaulegger in gebruik neemt. “ Zo is er nooit twijfel over wanneer de bureaulegger in gebruik is genomen en of deze vervangen moet worden of niet. Maak dit een onderdeel van je dagelijkse routine. Ben je per ongeluk vergeten om de sheet aan het einde van de werkdag in de afvalbak of papierbak te gooien dan is dit dus geen probleem, controleer gewoon even goed welke dag er is aangekruist.”

Meer toepassingen

Deze maand brengt JEA de speciale papiersoort, Cleansheet®, op de markt. De eerste toepassing is dus een bureauonderlegger, maar er is voor de kantooromgeving ook een balielegger beschikbaar, een groter formaat waarmee je de receptie en vergaderplekken kunt beschermen. Verder zijn er voor scholen, zorginstellingen en horeca ook varianten als tafelleggers en placemats ontwikkeld. Bij regelmatige vervanging biedt Cleansheet® ook hier een veilige en schone plek voor scholieren, cliënten en gasten. “Zo helpen we mee de school, zorginstelling of restaurant tot een veilige en schone omgeving te maken”, aldus JEA.

“De Cleansheet® tafellegger is ook uitermate geschikt voor hogescholen en universiteiten, waar studenten vaak individueel of in teams op verschillende plekken werken, zoals klaslokalen, studieruimten of bibliotheek. Met een op deze doelgroep gericht design bieden we ook studenten de mogelijkheid om op locatie veilig en verantwoord te studeren.”

Dit artikel is gesponsord door JEA InnovatieLab. Zie: www.cleansheet.eu

Laurine de Bruin (Vattenfall), Marnix Mali (Booking) en Jan Nieuweboer (Rabobank) tijdens het Facto Congres 2024.

Zo maken Rabobank, Vattenfall en Booking van het kantoor een...

Wat maakt dat medewerkers graag naar kantoor komen? Rabobank, Vattenfall en Booking ontdekten drie sleutels tot succes: activity based werkplekken, spontane ontmoetingen en ruimte voor ontspanning. In drie video-interviews vertellen de organisaties hoe ze het kantoor een magneet maken voor medewerkers.

‘Met de filosofie ‘Elk WorkLife moment telt’, willen we het bewustzijn vergroten over het belang van een goed georganiseerde, comfortabele werkplek.’

Fellowes: praktische oplossingen voor comfortabele en productieve...

Fellowes heeft een nieuwe Europese campagne gelanceerd, waarin de WorkLife Coach centraal staat. Dit merkpersonage vertegenwoordigt een frisse benadering van werkplekinrichting, met als doel het verbeteren van werkplekken in heel Europa. De WorkLife Coach biedt praktisch advies en ondersteuning om de werkomgeving efficiënter, comfortabeler en productiever te maken.

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer werkplezier

Pilot Rijk: werken op daldagen voor minder vierkante meters en meer...

Werken op daldagen leidt tot verbeterde interactie op kantoor en duurzaam gebruik van het pand. Dit blijkt uit de recente pilot Duurzame CAO Rijk, een project dat gericht is op de werkplek, met als doel een daling van de piekbezetting en besparen op vierkante meters.

Wouter Oosting: ‘Elk team is geen verzameling van individuen maar een collectief van sociale wezens, die behoefte hebben aan interactie en verbinding met anderen.'

CBRE: mensen naar kantoor verleiden én verplichten

Het huidige beleid rond hybride werken is sterk gericht op het individu. 'Het gaat voorbij aan het groepsbelang', zegt Wouter Oosting, executive director Workplace bij CBRE. 'Om serieuze organisatieschade te voorkomen is meer samenwerking en verbinding (belonging) noodzakelijk.' De kantooromgeving moet dit faciliteren. 'Op kantoor werken moet beter zijn dan thuis.'