D&B is als multi-service facilitair dienstverlener veel actief voor high-end corporates en grote vastgoedeigenaren en -beheerders. De WTC-gebouwen in Rotterdam en Amsterdam zijn daar voorbeelden van. De meeste diensten verleent D&B zelf, maar het bedrijf schakelt ook regelmatig andere facilitaire dienstverleners in. Voor grote beheerders in real estate is D&B vaak de portefeuillebeheerder voor facilitaire dienstverlening; individuele huurders kunnen meeliften op de raamovereenkomst die D&B met de property manager sluit.
Al bezig met flexibilisering contracten
“Vóór corona was er al een groeiende vraag naar flexibiliteit”, zegt Edo den Hertog, General Manager Facility Management. “Veel contracten hadden een duur van vijf jaar, maar binnen die periode was er regelmatig een wisseling van eigenaar of huurder van kantoorpanden. Op die momenten moesten we opnieuw onderhandelen over de voorwaarden. Omdat flexibiliteit contractueel nog niet goed was geregeld, anders dan boeteclausules bij voortijdig afschalen of beëindigen, ging daar veel tijd en ergernis in zitten. Om die reden waren wij al bezig met het flexibiliseren van contracten.”
Samen dik, samen dun
Corona bracht dit alles in een stroomversnelling. “De eerste reflex is natuurlijk in de verdediging schieten en vasthouden aan lopende contracten. Ons leek bij nader inzien de aanval de beste verdediging. We zijn in gesprek gegaan met onze opdrachtgevers, als eerste de partijen voor wie wij multi-service facility management of integrated facility management verzorgen. We hebben contracten opengebroken. Ons inziens is een duurzame relatie met onze opdrachtgevers alleen mogelijk als die flexibel is en dus aansluit op de actuele behoefte van een opdrachtgever.”
Dit artikel is gesponsord door D&B The Facility Group. Lees het gehele artikel in het digimagazine Facilitaire Trends 2022.