Elis: 'Duurzaamheid is bij veel bedrijven alleen een mooi verhaal'

Elis: 'Duurzaamheid is bij veel bedrijven alleen een mooi verhaal'

Opdrachtgevers houden bij de selectie van hun leveranciers steeds meer rekening met de aspecten mens, milieu en maatschappij. Die elementen gaan veel zwaarder wegen dan bijvoorbeeld de prijs van een product of dienst. "Het is tijd om aantoonbaar verantwoordelijkheid te nemen."

Elis is een multi-service facilitaire dienstverlener. Het bedrijf biedt oplossingen op gebied van veiligheid en hygiëne, waaronder bedrijfskleding, toilethygiëne, vloerhygiëne, poetsdoeken, ongediertebestrijdings- en cleanroom-oplossingen. De activiteiten strekken zich uit over sterk uiteenlopende sectoren: van de zware en (petro)chemische industrie tot voedingsmiddelen en van farmacie en wetenschap tot automotive.

Uit vragen van klanten en de inhoud van tenders leidt Elis af dat grote partijen steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. En precies op die onderdelen wil de onderneming zich onderscheiden. “Elis kleurt jouw organisatie groen”, is dan ook de kop van de nieuwe bedrijfscampagne.

Verantwoordelijkheid nemen

“De tijd is gekomen om aantoonbaar verantwoordelijkheid te nemen”, zegt Tjalling Oostland, productspecialist bij Elis. Hij ziet drie belangrijke trends: (1) meer circulaire vormen van dienstverlening, (2) hogere eisen aan het logistieke proces en (3) sociaal verantwoord ondernemen (SROI).

Uit vragen van klanten en de inhoud van tenders leidt Elis af dat grote partijen steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. En precies op die onderdelen wil de onderneming zich onderscheiden. “Elis kleurt jouw organisatie groen”, is dan ook de kop van de nieuwe bedrijfscampagne.

Van wieg tot wieg

Traditionele facilitaire partijen verkopen producten waarbij – bijvoorbeeld – kapotte dispensers worden weggegooid. Elis hanteert een verhuur-met-onderhoud-constructie. “Dispensers blijven ons eigendom. We voeren frequent service- en onderhoudsrondes uit en nemen de dispensers na de contractduur weer in. We de-assembleren en refurbishen ze en zetten de dispensers opnieuw in. Als dat niet lukt, worden ze volledig uit elkaar gehaald en vermaakt tot grondstof voor nieuwe producten.”

Dit artikel is gesponsord door Elis. Lees het gehele artikel in het digimagazine Faciltaire Trends 2022.

Ernst-Willem van Drumpt tijdens de kennissessie 'Zo realiseer je een gezonde, energieneutrale en maximaal flexibele werkomgeving' (case Alliander) Beeld: Herbert Wiggerman

Ernst-Willem van Drumpt (Alliander): 'Hout zorgt voor een heel fijn...

In 2023 verhuisde netwerkbedrijf Alliander haar regiokantoor. In Amsterdam Sloterdijk staat nu een duurzaam, bijna volledig uit hout opgetrokken kantoor, genaamd Westpoort. Op het Facto Congres sprak de redactie Ernst-Willem van Drumpt, manager Real Estate en Facilities. Hij licht in een korte video toe wat de voordelen zijn van houtbouw.

Zo kun je ESG-ambities realiseren in een krappe kantorenmarkt

Zo kun je ESG-ambities realiseren in een krappe kantorenmarkt

Steeds meer bedrijven en organisaties hebben een duurzaamheidsstrategie. Daarbinnen staat huisvesting hoog op de prioriteitenlijst. Het is echter de vraag of de ambities, bijvoorbeeld ten aanzien van beperking van CO2-uitstoot, in de krappe kantorenmarkt haalbaar zijn. Wat kan de facility manager doen?

Fay van Zijl (Twynstra Gudde) en Jesper Kloeke (Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers, COA)

Zo verduurzaamt COA (270 locaties) vastgoed om klimaatdoelen te halen...

Fay van Zeijl (duurzaamheidsadviseur TwynstraGudde) stelt dat een organisatiemodel essentieel kan zijn bij het realiseren van klimaatdoelen. Samen met Jesper Kloeke (vastgoedadviseur duurzaamheid COA) lichtte ze tijdens het Facto Congres toe hoe het volwassenheidsmodel wordt ingezet bij de verduurzaming van de vastgoedportefeuille van het COA.

Common Grounds: impact maken met koffie

Common Grounds: impact maken met koffie

Al meer dan 270 jaar draagt Jacobs Douwe Egberts Professional's passie voor koffie en thee bij aan een rijke historie met mooie merken en producten. Bij JDE Professional (onderdeel van JDE Peet's) maken ze ook al jaren stappen op het gebied van duurzaamheid en hebben ze sinds 2018 met de lancering van hun Common Grounds strategie de ambities flink aangescherpt.