Common Grounds: impact maken met koffie

Common Grounds: impact maken met koffie

Al meer dan 270 jaar draagt Jacobs Douwe Egberts Professional's passie voor koffie en thee bij aan een rijke historie met mooie merken en producten. Bij JDE Professional (onderdeel van JDE Peet's) maken ze ook al jaren stappen op het gebied van duurzaamheid en hebben ze sinds 2018 met de lancering van hun Common Grounds strategie de ambities flink aangescherpt.

“Met het Common Grounds programma nemen we onze verantwoordelijkheid en zetten we ons in om een positieve impact te hebben op onze planeet, de mensen, en de toekomst van koffie”, zegt Clara Palazzi, duurzaamheidsmanager van JDE Professional. “We doen dit om te zorgen dat we klanten en consumenten van lekkere, verantwoorde koffie kunnen blijven voorzien, ook in de toekomst. Onze strategie bestaat uit drie pijlers: verantwoorde teelt, het minimaliseren van de voetafdruk en het verbinden van mensen.”

Het werk dat we doen gaat over het veiligstellen van de toekomst van koffie: de levens die ervan afhankelijk zijn en de planeet waarop we allemaal leven”
— Clara Palazzi, duurzaamheidsmanager van JDE Professional

Elk jaar worden er miljoenen tonnen koffie geproduceerd op 12,5 miljoen plantages over de hele wereld. Het overgrote deel van deze koffie wordt geproduceerd op plantages die kleiner zijn dan 2 hectare. Van alle wereldwijde koffie is meer dan 80% afkomstig van individuele kleinschalige boeren. Veel van deze kleine boeren zijn niet aangesloten bij boerencoöperaties.

Verantwoorde teelt

Met de aanpak voor verantwoorde teelt ondersteunt JDE Professional gratis alle koffieboeren, ook degenen van wie het bedrijf zelf geen koffie afneemt, in hele regio's via de Common Grounds projecten. “Met onze inclusieve en verantwoorde teelt aanpak, die voor iedereen toegankelijk is, creëren we op grote schaal impact en dragen we bij aan structurele systeemverandering binnen de koffie en thee industrie”, zegt Palazzi. “Zo zetten we ons in voor het verhogen van inkomens van boeren en een regeneratief ecosysteem. Duurzaamheid is een voortdurende reis, en we blijven de impact van onze activiteiten evalueren en aanpassen om continu te werken aan een positieve invloed op mens en planeet.”

Responsible sourcing, oftewel verantwoorde teelt, betekent voor het bedrijf dat de groene koffie die zij inkopen, wordt geproduceerd volgens door de industrie erkende principes. “We zijn trots om te delen dat ons Europese koffie en thee portfolio sinds 2024 volledig verantwoord geteeld is”, zegt Palazzi. “Dit betekent dat we actief investeren in het aanpakken van problemen in de toeleveringsketen om bij te dragen aan een betere toekomst voor onze boeren en de natuur. We doen dit op basis van voortdurende verbetering en door samen te werken met partners in de regio's waar wij onze koffie en thee inkopen.”

“We doen dit door eerst te onderzoeken wat de uitdagingen zijn in het land van herkomst (assess), vervolgens te bepalen hoe deze kunnen worden aangepakt met behulp van onze Common Grounds projecten (address), en door voortdurend vooruitgang te boeken en te monitoren (progress).”

Minimaliseren van de voetafdruk

Om ook in de toekomst lekkere en verantwoorde koffie en thee te kunnen blijven schenken, is het cruciaal te investeren in het minimaliseren van de voetafdruk in de keten. “Bijna 50% van onze carbon footprint bevindt zich in het deel van de groene koffie in de herkomstlanden”, zegt Palazzi. “Dit wordt onder andere veroorzaakt door het gebruik van kunstmest, ontbossing of water voor de productie. Het mooie is dat investeringen die de inkomsten van boeren ten goede komen vaak hand in hand gaan met meer biodiversiteit en het reduceren van CO₂.”

“We zijn dan ook trots dat we in Nederland de CO₂-prestatieladder niveau 5 hebben behaald”, vervolgt Palazzi. “Met dit hoogste niveau laten we zien dat we niet alleen werk maken van onze eigen uitstoot, maar ook van het reduceren van emissies in de gehele keten (dus zowel scope 1, 2 als 3). Het certificaat is een mooie lokale aanvulling op onze wereldwijd gevalideerde Science Based Targets en bewijst de ambitieuze stappen die we in Nederland samen met klanten nemen, zoals het verlagen van de gemiddelde CO₂-uitstoot per kop koffie en thee, het verhogen van het percentage refurbished machines en het verminderen van onze logistieke uitstoot. Bovendien kunnen we met trots zeggen dat we afgelopen juli de Ecovadis Platinum-score hebben behaald, waarmee we behoren tot de 1% best beoordeelde bedrijven wereldwijd.”

Mensen verbinden

JDE Professional neemt verantwoordelijkheid voor de hele keten – van boon tot kop - en voor de samenleving waarin we actief zijn. Palazzi: “Met onze derde pijler richten we ons op de verbinding tussen mensen en onze rol in de maatschappij. Koffie speelt een belangrijke rol in ons sociale leven, het is er op de grote maar ook op de kleine momenten. Met onze koffie- en theemerken brengen we mensen en gemeenschappen dichter bij elkaar. Zo zijn we al jarenlang mede-initiator van de Burendag en werken we met de Voedselbank samen. Het verbindende effect van een kop koffie drinken met elkaar, gunnen we tenslotte iedereen.”

Dit artikel is gesponsord door Jacobs Douwe Egberts.