Sociale verbinding zoek? Zo creëer je weer een community op kantoor

Sociale verbinding zoek? Zo creëer je weer een community op kantoor

Met de omslag naar hybride werken zijn veel medewerkers op zoek naar een nieuwe vorm van samenwerken. Maar ze zijn ook op zoek naar sociale interactie en verbinding. Hoe zorg je als organisatie dat er weer een community ontstaat? Hoe een onbemande Coffeestation uitkomst kan bieden.

"We zien dat na corona bij veel bedrijven de sociale verbinding tussen collega’s zoek is", zegt George Schoof, commercieel directeur van MAAS. "Juist door op kantoor ruimte te laten voor sociale interactie, geven we medewerkers een reden om naar kantoor te komen en voelen zij zich beter. Met een onbemande Coffeestation maak je van koffie een verbindende factor en bied je een kwaliteit waar zij bereid zijn om voor te betalen. Een kwaliteit die zij normaal bij de koffiebar om de hoek verkrijgen."

Het community-effect

Bedrijven moeten op zoek naar concepten die inspelen op het ‘community-effect’, vindt Schoof. Het creëren van een community is volgens hem gunstig voor de werkgever aangezien medewerkers zo van elkaar kunnen leren, kennis delen, optimaal samenwerken en beter presteren op het werk. Om dit te realiseren is het faciliteren van verbinden en ontmoeten een van de belangrijkste activiteiten. Een kwalitatieve kop koffie speelt hierbij een belangrijke rol.


"We zien de laatste jaren een stijgende vraag naar premium kwaliteit koffie, een kwaliteit die medewerkers nu thuis ook drinken. Er wordt steeds vaker gekozen om een kop koffie bij een koffiebar om de hoek te halen. Een onbemande Coffeestation creëert diezelfde luxe koffiebeleving van een koffiebar binnen de
muren van de organisatie en waar medewerkers bereid zijn om voor te betalen. Alle elementen van de Coffeestation spelen in op verbinden en beleving. Dit maakt van het kantoor een aantrekkelijke werkplek waar medewerkers graag naar toe gaan en met elkaar in contact komen."

Ontmoeting stimuleren met een Coffeestation

Bij de Universiteit van Amsterdam (UvA) is een onbemande Coffeestation geïnstalleerd. Zij zochten, naast de standaard koffievoorziening, een luxere koffie die aansluit op de veranderende behoeften van studenten en medewerkers. Waar normaal buiten de campus een koffie werd gehaald, ontstond er door het plaatsen van een Coffeestation een aantrekkelijke plek waar zowel jong als oud samenkomen. Een belangrijke plek binnen de universiteit voor het delen van kennis, sociale interactie en de verbinding tussen de studenten en medewerkers. Iets wat door corona en de omslag naar hybride werken soms ver
te zoeken was.

We zien op ieder moment van de dag sociale interactie ontstaan tussen mensen die wachten op de bereiding van een kop koffie”


Jasper Bok, teamleider contractmanagement bij UvA vertelt: "Wij hebben gekozen voor een Coffeestation, omdat dit perfect inspeelt op de veranderende behoeften van medewerkers en studenten. Op de plek zelf creëren we een extra stuk beleving waarin wij de keuze bieden tussen een budget koffie of een luxere koffie. Hier zien we op ieder moment van de dag sociale interactie ontstaan tussen mensen die wachten op de bereiding van een kop koffie, of samenkomen om iets te bespreken en met elkaar te delen”.

Eerlijke prijs voor koffieboeren

Vanuit de Coffeestation wordt de duurzame specialty koffie BLENDSTAR Single Origin geschonken, legt Schoof uit.
"Dit is niet alleen een hoge kwaliteit koffie, maar door het drinken van deze koffie wordt ook bijgedragen aan een eerlijke prijs voor koffieboeren en de lokale economie in Anderacha, Ethiopië. Dankzij het duurzaamheidsprogramma IMPACT@ORIGIN van MAAS, worden alle elementen uit de waardeketen permanent verplaatst van West-Europa naar het land van oorsprong om maximale impact te maken. Een koffie waar mensen blij van worden. "

Bok: “We krijgen hele leuke reactie van studenten en
medewerkers die vinden dat ze de keuze hebben voor een luxere en duurzame koffie. Hierdoor kunnen ze echt even genieten van een kop koffie en een moment voor zichzelf”.

Ontdek hier de koffiebeleving van de Universiteit van Amsterdam met de Coffeestation.


Werkplezier als nieuwe vorm

"Waar voorheen het kantoor voornamelijk functioneel moest worden ingericht, ligt nu vooral de focus op het inrichten van verschillende ruimtes met concepten die sociale interactie stimuleren. Sociale verbinding draagt bij aan het werkplezier van medewerkers", aldus Schoof. Door een slimme investering te doen in bijvoorbeeld een onbemande Coffeestation, spelen bedrijven hier op een gemakkelijke en effectieve manier op in. Het resultaat? Een werkomgeving waar medewerkers graag komen, zich goed voelen en daardoor beter presteren en uw bedrijf naar een hoger niveau brengen."

Dit artikel is gesponsord door MAAS.

Colliers biedt routekaart met nieuwe visie op facility management

Colliers biedt routekaart met nieuwe visie op facility management

FM vraagt om een nieuwe aanpak die aansluit bij flexibele werkvormen. Dat stelt Colliers in een recent rapport, waarin zij in samenwerking met FM-professionals, een nieuwe visie voor het vakgebied schetsen. Het rapport biedt een routekaart voor organisaties in een tijd waar het kantoor concurreert met de thuiswerkplek. We behandelen de grote lijnen uit het rapport in 5 speerpunten.

Facilitaire lessen uit België

Facilitaire lessen uit België

Natalie Cloet is sinds september 2023 voorzitter van de Raad van Bestuur van International Facility Management Association (IFMA) in België. Ze geeft in een interview met Facto aan hoe België de ontwikkelingen in facilitair management oppakt.

Een beetje van alles wat…(blog Herman Kok)

Een beetje van alles wat…(blog Herman Kok)

Nooit eerder was bezetting zozeer het gesprek van de dag in facilitaire en vastgoedkringen. Het doet zeer om al die lege kantoren te zien. Waarom blijven de mensen behalve op de kameeldagen weg?

Brits universitair onderzoek: vierdaagse werkweek werkt

Brits universitair onderzoek: vierdaagse werkweek werkt

Een vierdaagse werkweek is voor de meeste werknemers veel productiever dan de traditionele werkweek van vijf dagen. Dat is de conclusie van een groot onderzoek in Groot-Brittannië onder bijna 3000 werknemers van zestig bedrijven. Bij het onderzoek, dat wordt beschreven als het grootste ooit naar dit thema, waren onder anderen onderzoekers van de Universiteit van Cambridge en het Amerikaanse Boston College betrokken.