Schoonmaakbedrijf test nieuw kwaliteitsmeetsysteem

Schoonmaakbedrijf test nieuw kwaliteitsmeetsysteem

Toekomst Schoonmaakbedrijven uit Schijndel startte als test met het nieuwe kwaliteitsmeetsysteem voor de schoonmaak genaamd LOSK-QMS.

Aan de lancering van het kwaliteitsmeetsysteem is volgens initiatiefnemer Gerard Spoor een ontwikkelingstraject van circa twee jaar vooraf gegaan. “En we hebben behoorlijke periode van testen achter de rug. Een van de schoonmaakbedrijven die bereid was om het systeem te testen en te helpen bij de laatste fase van de ontwikkeling is Toekomst Schoonmaakbedrijven.”

Kwaliteitsmanagement schoonmaak

De opzet bij de ontwikkeling was om een meetsysteem te ontwikkelen dat daadwerkelijk bijdraagt aan verbetering van de geleverde kwaliteit, zegt Spoor. “En aan verdere professionalisering van de branche. Dus daadwerkelijk kwaliteitsmanagement. Na de initiële ontwikkeling met zeven vakmensen uit de diverse facetten van de branche was het tijd om het systeem middels pilots te testen. Dan ga je dus zoeken naar partners die ook verder willen kijken dan de bestaande horizon. Een ervan is Toekomst Schoonmaakbedrijven uit Schijndel.”

Klanten meer betrekken bij schoonmaakproces

Tom Dissel, commercieel directeur van Toekomst Schoonmaakbedrijven: “Vanuit onze visie willen wij onze klanten meer betrekken bij het schoonmaakproces, open en eerlijk communiceren, deugdelijke inhoudelijke rapportage maken, maar vooral onszelf kwetsbaar en dienstbaar opstellen. Om zo als partners in business samen naar een ideale dienstverlening te komen.” Uiteindelijk besloot Toekomst Schoonmaakbedrijven twee projecten in de pilot mee te laten draaien: een groot kantoorpand en een hotel. “Bij beide projecten hebben we de meting uit laten voeren en ik kan melden dat wij heel vrolijk worden van de ervaringen.”

Latente problemen in de schoonmaak komen aan het licht

Dissel komt vervolgens met een aantal voorbeelden. “Er wordt gekeken naar de diverse processen. Dus we weten ook direct waarop we nog moeten sturen en acteren. Uit de resultaatsevaluatie bleek ook direct het gevolg van het mindere proces in de kwaliteit. Dan kun je direct inspelen op de feiten en problemen oplossen. Maar er zijn ook latente problemen aan het licht gekomen. Eén van de processen was niet goed ingeregeld. Het resultaat was niet direct zichtbaar voor de klant en de leidinggevende, maar zeker was dat dat binnen afzienbare tijd wel zo zou zijn. Het zou dus een kwaliteitsprobleem worden. We konden dus problemen voorkomen.”

Managementrapportage over de schoonmaak

Toekomst Schoonmaakbedrijven zegt een fraaie rapportage te hebben die een goede weergave is van de huidige status van de dienstverlening. “En van wat er eventueel nog staat te gebeuren in de verdere optimalisering ervan. Dat is voor mijn contactpersoon een prima managementrapportage die hij daar intern kan gebruiken. Het laat ook duidelijk zien dat we absoluut maatschappelijk verantwoord ondernemen in zijn pand. Via de rapportage verwijzen we ook op verstoringen in de uitvoering. Als wij verstoringen benoemen, wil een klant dat nog wel eens opvatten als een excuus. Nu staat het gerapporteerd in een document dat op basis van een objectieve meting is geschreven. Dat geeft draagvlak.”

Lees ook
Stichting LOSK: Nieuwe manier meten kwaliteit schoonmaak
VSR: Meetsysteem LOSK is geen vervanging voor VSR-systemen

Visie Toekomst: "We zijn goed op weg naar de Tony Chocolonely van de schoonmaakbranche"

Visie Toekomst: "We zijn goed op weg naar de Tony Chocolonely van de...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Tom Dissel, commercieel directeur van Toekomst Schoonmaakbedrijven, zijn visie.

Programma VSR alv en voorjaarsevent bekend

Programma VSR alv en voorjaarsevent bekend

Bent je ook benieuwd hoe anderen hun medewerkers begeleiden en hen faciliteren in hun ontwikkeling? Hoe ze in mensen investeren en opleiden? Dat zijn de vragen die centraal staan tijdens het jaarlijkse VSR-Voorjaarsevent. Dit jaar vindt het evenement plaats op dinsdagmiddag 28 mei vanaf 13:30 uur bij De Groene Afslag in Laren.

7 vragen en antwoorden over de AQL

7 vragen en antwoorden over de AQL

De Vereniging Schoonmaak Research (VSR) heeft een brochure gepubliceerd over de Acceptance Quality Limit (AQL). Hierin beantwoorden zij zeven vaak gestelde vragen.

Blog Rita Brouwer: Ken je mij, wie ben ik dan?

Blog Rita Brouwer: Ken je mij, wie ben ik dan?

Hoe vaak praat jij met je leidinggevende of met je medewerkers over drijfveren en levensdoelen? Deze vraag staat centraal in de nieuwste blog van Rita Brouwer. Ze koppelt het aan het liedje van Trijntje Oosterhuis: Ken je mij, wie ben ik dan? "Een prachtig lied, maar ook een goede vraag die je eigenlijk eens aan je leidinggevende of collega's zou moeten stellen."