Aan de lancering van het kwaliteitsmeetsysteem is volgens initiatiefnemer Gerard Spoor een ontwikkelingstraject van circa twee jaar vooraf gegaan. “En we hebben behoorlijke periode van testen achter de rug. Een van de schoonmaakbedrijven die bereid was om het systeem te testen en te helpen bij de laatste fase van de ontwikkeling is Toekomst Schoonmaakbedrijven.”
Kwaliteitsmanagement schoonmaak
De opzet bij de ontwikkeling was om een meetsysteem te ontwikkelen dat daadwerkelijk bijdraagt aan verbetering van de geleverde kwaliteit, zegt Spoor. “En aan verdere professionalisering van de branche. Dus daadwerkelijk kwaliteitsmanagement. Na de initiële ontwikkeling met zeven vakmensen uit de diverse facetten van de branche was het tijd om het systeem middels pilots te testen. Dan ga je dus zoeken naar partners die ook verder willen kijken dan de bestaande horizon. Een ervan is Toekomst Schoonmaakbedrijven uit Schijndel.”
Klanten meer betrekken bij schoonmaakproces
Tom Dissel, commercieel directeur van Toekomst Schoonmaakbedrijven: “Vanuit onze visie willen wij onze klanten meer betrekken bij het schoonmaakproces, open en eerlijk communiceren, deugdelijke inhoudelijke rapportage maken, maar vooral onszelf kwetsbaar en dienstbaar opstellen. Om zo als partners in business samen naar een ideale dienstverlening te komen.” Uiteindelijk besloot Toekomst Schoonmaakbedrijven twee projecten in de pilot mee te laten draaien: een groot kantoorpand en een hotel. “Bij beide projecten hebben we de meting uit laten voeren en ik kan melden dat wij heel vrolijk worden van de ervaringen.”
Latente problemen in de schoonmaak komen aan het licht
Dissel komt vervolgens met een aantal voorbeelden. “Er wordt gekeken naar de diverse processen. Dus we weten ook direct waarop we nog moeten sturen en acteren. Uit de resultaatsevaluatie bleek ook direct het gevolg van het mindere proces in de kwaliteit. Dan kun je direct inspelen op de feiten en problemen oplossen. Maar er zijn ook latente problemen aan het licht gekomen. Eén van de processen was niet goed ingeregeld. Het resultaat was niet direct zichtbaar voor de klant en de leidinggevende, maar zeker was dat dat binnen afzienbare tijd wel zo zou zijn. Het zou dus een kwaliteitsprobleem worden. We konden dus problemen voorkomen.”
Managementrapportage over de schoonmaak
Toekomst Schoonmaakbedrijven zegt een fraaie rapportage te hebben die een goede weergave is van de huidige status van de dienstverlening. “En van wat er eventueel nog staat te gebeuren in de verdere optimalisering ervan. Dat is voor mijn contactpersoon een prima managementrapportage die hij daar intern kan gebruiken. Het laat ook duidelijk zien dat we absoluut maatschappelijk verantwoord ondernemen in zijn pand. Via de rapportage verwijzen we ook op verstoringen in de uitvoering. Als wij verstoringen benoemen, wil een klant dat nog wel eens opvatten als een excuus. Nu staat het gerapporteerd in een document dat op basis van een objectieve meting is geschreven. Dat geeft draagvlak.”
Lees ook
Stichting LOSK: Nieuwe manier meten kwaliteit schoonmaak
VSR: Meetsysteem LOSK is geen vervanging voor VSR-systemen