Visie Toekomst: "We zijn goed op weg naar de Tony Chocolonely van de schoonmaakbranche"

Visie Toekomst: "We zijn goed op weg naar de Tony Chocolonely van de schoonmaakbranche"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Tom Dissel, commercieel directeur van Toekomst Schoonmaakbedrijven, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023? 

"2023 was een goed jaar. We hebben veel stappen gemaakt in het doorontwikkelen van ons mooie bedrijf, waarin we het doel hebben om het leukste schoonmaakbedrijf van Brabant te zijn."

Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit? 

"We blijven last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast is het ziekteverzuim onverminderd hoog, waarbij vooral het langdurig verzuim opvalt. Positief is dat we blijven werken aan het vinden, boeien en binden van medewerkers en we zijn goed op weg naar het zijn van de Tony Chocolonely van de schoonmaakbranche: het schoonmaakbedrijf waar iedere schoonmaker graag wil werken. Daarnaast zijn wij in ontwikkeling naar zelforganisatie. Deze werkwijze geeft toegang tot het aanpassingsvermogen, prestatievermogen en ondernemerschap dat iedere medewerker in zich heeft."

Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Met name in de schoonmaak bij VVE beheer en woningbouwverenigingen, alsmede in de kantoorschoonmaak (Brainport en omgeving)."

Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"Met opdrachtgevers in contact komen en de mogelijkheden om duurzaam te werken samen te realiseren. Ook leveranciers geven op dat vlak het juiste voorbeeld. We willen daarin zichtbaarder worden. We merken dat opdrachtgevers mee willen werken en -denken, maar dat pricing daarin nog steeds een heel belangrijke rol speelt."

Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering? 

"Het vastleggen van afspraken, meetgegevens en analyses speelt met name bij de grotere opdrachtgevers een belangrijke rol. Toekomst vindt dit ook belangrijk, maar we moeten het persoonlijk contact en enthousiasmeren niet uit het oog verliezen. Niet alles is met cijfers en grafieken uit te drukken. Zichtbaar zijn op de werkvloer is vele malen belangrijker."

Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?

"Voor een heel groot gedeelte is dit doorbelast. Echter merken we nu drie à vier maanden na de indexering dat bedrijven toch naar de totale kosten kijken en aanvullende offertes of aanpassingen vragen."

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Wilco de Vries, directeur van Orion, zijn visie.