Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023?
"Het was een druk jaar. Vertrek van personeel en geen nieuwe werknemer voor glasbewassing kunnen vinden en dit leidt weer tot ontevreden klanten, omdat je de afspraken niet kunt nakomen."
Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?
"Er is veel werk, maar geen geschikte mensen. Onderaannemers kunnen niet meer ramen wassen, alleen maar tuckeren. Het ambacht lijkt een beetje te verdwijnen. De omzet gaat wel stijgen en ik zie dat er veel werk verschuift van grotere landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt die meer service kunnen verlenen."
Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
"Ik zie nog veel kansen in het vloerenonderhoud en ook buitenwerkzaamheden. Alles wordt sneller groen."
Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
"Voornamelijk meer gebruik maken van milieuvriendelijke middelen en misschien elektrisch rijden."
Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
"Voor mij is dit niet van toepassing, een schrobrobot kan de hoekjes nog steeds niet pakken met reinigen."
Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in
staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?
"Het was wel moeilijk om enkele klanten te overtuigen, er wordt wel geprutteld door klanten waar wij schoonmaken. Ik verhoog 9 tot 13 procent en in plaats van vier uren schoonmaak, mag ik nu twee uren schoonmaken. Dus ik verlies van uren met hogere prijs."