Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023?

"Het was een druk jaar. Vertrek van personeel en geen nieuwe werknemer voor glasbewassing kunnen vinden en dit leidt weer tot ontevreden klanten, omdat je de afspraken niet kunt nakomen."

Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?

"Er is veel werk, maar geen geschikte mensen. Onderaannemers kunnen niet meer ramen wassen, alleen maar tuckeren. Het ambacht lijkt een beetje te verdwijnen. De omzet gaat wel stijgen en ik zie dat er veel werk verschuift van grotere landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt die meer service kunnen verlenen."

Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Ik zie nog veel kansen in het vloerenonderhoud en ook buitenwerkzaamheden. Alles wordt sneller groen."

Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"Voornamelijk meer gebruik maken van milieuvriendelijke middelen en misschien elektrisch rijden."

Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

"Voor mij is dit niet van toepassing, een schrobrobot kan de hoekjes nog steeds niet pakken met reinigen."

Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in
staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?

"Het was wel moeilijk om enkele klanten te overtuigen, er wordt wel geprutteld door klanten waar wij schoonmaken. Ik verhoog 9 tot 13 procent en in plaats van vier uren schoonmaak, mag ik nu twee uren schoonmaken. Dus ik verlies van uren met hogere prijs."

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Wilco de Vries, directeur van Orion, zijn visie.

Visie GWS: "Schoonmaak is ons vak. Dat blijft"

Visie GWS: "Schoonmaak is ons vak. Dat blijft"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Gaby Westelaken, directeur van GWS de Schoonmaker, zijn visie.