Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023?

"Met een positief gevoel kijken wij terug op 2023. Naast een autonome groei van 5 procent is onze groeiambitie meer dan waargemaakt met de overname van Fris & Rein Schoonmaakdiensten uit Schiedam. Met de toevoeging van Fris & Rein aan Romaro Schoonmaakgroep is onze dienstverlening, binnen de regio, in de breedte versterkt en hebben we veel nieuwe en enthousiaste collega’s mogen verwelkomen."

Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?

"Onze focus ligt dit jaar op verantwoorde groei binnen de regio met verhoogde aandacht voor onze (schoonmaak)medewerkers. Onze visie ‘Duurzaam, dynamisch en professioneel uitvoeren van diensten door continu te investeren in mensen en middelen voor een betere leefomgeving’, hebben we aangescherpt en binnen alle geledingen van onze onderneming gedeeld. In de eerste vier maanden van 2024 heeft dit geresulteerd in een mooie omzetgroei. We zien daarom de toekomst met vertrouwen tegemoet. Aan de andere kant zien we een toenemende kostenstijging als gevolg van de voortdurende krapte op de arbeidsmarkt. Dat leidt tot margedruk en een hoger personeelsverloop."

Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Romaro Schoonmaakgroep ziet kansen in de gezondheidszorg. Maar we zullen ons in 2024 voornamelijk blijven focussen op de bestaande segmenten en het uitbreiden van haar servicepakket bij bestaande klanten."

Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"Naast het verduurzamen van onze kantoorlocaties en het verminderen van CO2-uitstoot door het inzetten van elektrische voertuigen, zet Romaro Schoonmaakgroep met name in op duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Romaro wil graag een aantrekkelijke werkgever blijven waar mensen en medewerkers graag willen (blijven) werken en zich kunnen blijven ontwikkelen."

Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

"Digitalisering biedt ons de mogelijkheid om onze dienstverlening transparanter te maken en meer inzichtelijk voor onze opdrachtgevers. De uitdaging zit met name in het opleiden van onze medewerkers om te werken met deze nieuwe applicaties. En het afstemmen van alle mogelijkheden met de klant. De mogelijkheden zijn oneindig, maar schoonmaakwerk is en blijft gelukkig (voorlopig) nog mensenwerk."

Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?

"In onze visie voor 2023 hadden wij de verwachting uitgesproken dat onze klanten bereid zouden zijn om de volledige loonsverhoging te betalen. Gelukkig heeft het merendeel ingezien dat schoonmaken waardevol werk is en dat dit werk beloond moet worden."

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Wilco de Vries, directeur van Orion, zijn visie.

Visie GWS: "Schoonmaak is ons vak. Dat blijft"

Visie GWS: "Schoonmaak is ons vak. Dat blijft"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Gaby Westelaken, directeur van GWS de Schoonmaker, zijn visie.