CSU breekt door omzetgrens van 500 miljoen maar de winst daalt

De holding achter schoonmaakbedrijf CSU, Total Care, doorbrak afgelopen jaar de magische omzetgrens van 500 miljoen euro. Maar de winst blijft achter. De nettowinst van de holding laat zelfs een daling zien, blijkt uit de jaarcijfers die deze week bekend werden gemaakt. Volg Service Management op LinkedIn:

Omzetstijging van 14% maar nettowinst daalt met meer dan een miljoen

De concernomzet van Total Care, bestaande uit schoonmaakbedrijf CSU en thuiszorgorganisatie Tzorg, steeg in 2018 door een sterke autonome groei en overnames met 13,6% naar  500,7 miljoen euro. De nettowinst over 2018 bedroeg 15,7 miljoen euro (3,1% van de totale omzet). Dat is 1,4 miljoen euro mínder dan het jaar daarvoor.

‘Achterstallig onderhoud’ overgenomen schoonmaakactiviteiten drukt winst

De omzet van schoonmaakbedrijf CSU steeg met 12,8% naar 355,7 miljoen euro. Deze omzetstijging is mede dankzij de overname van de schoonmaakactiviteiten voor 70 grote opdrachtgevers van ISS Facility Services in het najaar van 2018. Deze overgenomen schoonmaakactiviteiten kenden volgens CSU bestuursvoorzitter John van Hoof “achterstallig onderhoud”, zo zegt hij tegen het Financieele Dagblad. Dit zou de reden zijn achter de teruggevallen winstgevendheid van de schoonmaakorganisatie.

Nog steeds een ‘prima resultaat’

Het FD stelt dat de marges bij zowel CSU als Tzorg onder druk staan. Van Hoof zegt zich hier geen zorgen over te maken: “We zijn bezig de ondernemingen sterker te maken. het gaat ons niet om winstmaximalisatie. En vergeet niet, dit is nog steeds een prima resultaat, conform begroting.” Tevens voorspelt Van Hoof voor het moederbedrijf Total Care in 2019 een lichte winstdaling bij een omzetgroei van minstens 10%.

Lees ook
Marktonderzoek 2018: De consolidatie zet door
Visie grootste schoonmaakbedrijven: CSU gelooft in innovatie en digitalisering
5 vragen over mega-deal tussen schoonmaakbedrijven ISS en CSU

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud WerkUrenBerekenaar

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud...

Samen met Nibud wil schoonmaakdienstverlener CSU haar medewerkers laten zien dat meer werken wel loont. Dat doen ze met de WerkUrenBerekenaar van het Nibud, toegespitst op de werknemers van CSU. Het is een online rekentool die de medewerkers helpt precies te berekenen wat extra werken hen financieel oplevert.

CSU en Hotel Heppie Veluwe starten nieuwe samenwerking

CSU en Hotel Heppie Veluwe starten nieuwe samenwerking

Deze zomer is schoonmaakbedrijf CSU gestart met schoonmaakwerk bij Hotel Heppie Veluwe. Een team van CSU collega's helpt, naast de locatie van Hotel Heppie in Mierlo, nu ook op de nieuwe locatie bij de schoonmaak van de accommodaties.

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

Tijdens de jaarlijkse CSU MeewerkWeek werken alle kantoorcollega's mee met schoonmaakcollega's op de werkvloer. Ook dit jaar gaven de schoonmaakmedewerkers van CSU weer een inkijkje in hun werk(dag). Er vonden mooie en leuke gesprekken plaats die zorgden voor veel ideeën om het werk te verbeteren.