Volgens Put was de oprichting van Facilitair Advies een logische volgende stap voor de dienstverlener. “De achterliggende aanleiding is dat er steeds meer vraagstukken op ons pad komen die het karakter hebben van strategische adviesvragen. Vaak werden die ergens in de organisatie opgepakt, maar daar zat verder weinig samenhang in. Er was geen logische plek in de organisatie waar we dat bij elkaar konden brengen, om zo ook onze kennis verder te ontwikkelen. De plek is er nu wel: CSU Facilitair Advies.”
Klanten verwachten een visie
Die strategische vraagstukken gaan vaak om de grote trends die spelen in de branche. Denk aan verduurzamen in de breedste zin van het woord, robotisering, datagedreven schoonmaak en de krapte op de arbeidsmarkt. Put: "Klanten verwachten van ons dat wij daar een visie op hebben. Belangrijke bronnen daarvoor zijn grote onderzoeken, zoals het Facility & Workplace Management-onderzoek van FMN. Voor een ander deel zijn het heel concrete klantvragen die soms op het eerste gezicht helemaal niet tactisch-strategisch lijken, maar dat uiteindelijk wel blijken te zijn. Ook dat soort vragen komen nu bij ons terecht. Neem bijvoorbeeld de nieuwe wetgeving ten aanzien van single used plastics. Dat lijkt een puur operationeel probleem: plastic bekertjes voor eenmalig gebruik mogen niet meer. Maar al snel komen klanten erachter dat het uitfaseren ervan impact op allerlei facilitaire processen. En dan komen ze ineens met heel andere vragen, zoals: wat is nu het meest duurzame alternatief? En hoe kunnen we dat organisatorisch en logistiek het beste inrichten?”
Facilitaire Coalitie
CSU wil klanten met vragen niet alleen van advies voorzien. Ze gaan een stap verder door de klant te helpen in de transitie. "Niet voor niets is onze propositie De Facilitaire Coalitie onderdeel geworden van CSU Facilitair Advies", vervolgt Put. "Dat is een integraal model, dat begeleid wordt door een facilitair verbinder en gericht is op de perfecte ketensamenwerking. Een werkwijze die al helemaal is uitgekristalliseerd en waarmee we al veel ervaring hebben.”
Schoonmaker als facilitair medewerker
Als voorbeeld neemt Put de krapte op de arbeidsmarkt. “Een van de meer tactisch-strategische issues waar bedrijven mee kampen is een gebrek aan vakkrachten. Dat speelt onder meer heel erg in de zorg, maar ook elders. Dat leidt tot allerlei vragen omtrent het aanwezige medewerkerspotentieel, taakverbreding en functiedifferentiatie, maar ook of bepaalde werkzaamheden bij ons kunnen worden ondergebracht bij CSU. Daar proberen we zo goed mogelijk op in te spelen, deels in het belang van onze klanten, maar deels ook in ons eigen belang. Want veel mensen zien een baan bij CSU vooral als een startfunctie, om van daaruit verder te kijken. Er is dus veel verloop en dat maakt dat wij er belang bij hebben om ook interessantere banen te creëren. De schoonmaakmedewerker wordt dan tevens een facilitair medewerker die bijvoorbeeld ook bijspringt in de keuken of de post rondbrengt.”
Lees het hele interview bij Smart Workplace >>