CSU Congres 2024: Laat facility voortouw nemen

CSU Congres 2024: Laat facility voortouw nemen

Op 12 november 2024 vond het jaarlijkse CSU Congres plaats in het Beatrix Theater in Utrecht. Dit jaar stond facility in de spotlight, want facility is toch de spil binnen iedere organisatie. De behoefte aan duurzame bedrijfsvoering, gedragen door medewerkers en bezoekers, vraagt om een duidelijk spoor en om facility managers die het voortouw nemen.

Dagvoorzitter Talitha Muuse nam de deelnemers mee op reis door de facilitaire wereld. Dat gebeurde tijdens interessante keynotes, inspiratiesessies en de uitreiking van de zevende CSU Innovatie Award. Diane van Dijk stelde dat facility niet alleen zorgt voor een schone werkplek, maar ook voor een gezonde en inspirerende omgeving die het welzijn van medewerkers en bezoekers bevordert. “Technologische innovatie, duurzaamheid, en investeringen in mensen spelen hierin een sleutelrol. Facility moet voorop lopen.”

Keynote Aneeshwar Kunchala

De negenjarige natuurbeschermer en documentairemaker Aneeshwar Kunchala liet via een video een blijvende indruk achter. Hij kaartte de vervuiling van onze aarde aan: lucht, licht, water, bodem en geluid. Hij gaf sprekende voorbeelden. Zoals jonge schildpadden die verdwalen door kunstlicht, dolfijnen die niet kunnen jagen door geluidsvervuiling en de impact van plastic afval en opwarming op de polen. Zijn oproep was duidelijk: rem de klimaatverandering af door zelf actie te ondernemen. Een moreel appèl vanuit de jongste generatie, met een dringende vraag: doe het voor hun toekomst.

Inspiratiesessies

De aanwezigen lieten zich in de middag inspireren bij twee inspiratiesessies, waarbij ze werden bijgepraat over The Hospitality Lab, Op weg naar het levendige kantoor, Onderwijs College Tour, Coalitie ING een unieke samenwerking, Duurzame zorg voor mens en milieu en Maak facilitair medewerkers tot ambassadeur.

  • The Hospitality Lab: Een wetenschappelijk experiment waarin de bezoekers een reis door de tijd maakten naar de wereld van facility en hospitality in 2030. Hierbij namen Hanneke Kézér, Irma Flore & Marlotte de Boer hen mee in 2 scenario’s: wereldonrust en wereldvrede. Waar gaan we heen in 2030? En wat heeft ieder scenario tijdens de gehele gastreis voor impact op de manier waarop we over facility en hospitality nadenken en hoe we dit beleven? Met elkaar kwamen ze tot de conclusie dat in 2030 kantoor steeds meer een ontmoetingsplek wordt voor verbinding en creativiteit. En dat we niet nog meer thuis gaan werken. Een werkplek moet een plek zijn waar je je goed voelt en waar de faciliteiten meebewegen met de flexibele bezetting. Gaan we dan ook de thuiswerkplek nog meer faciliteren? Bijvoorbeeld met gezonde voeding? Middels AI kregen de bezoekers op basis van hun input te zien hoe de werkomgeving er volgens hen in 2030 uitziet.  
  • Op weg naar het levendige kantoor: Is ons kantoor dood? “Het is maar net hoe we ernaar kijken”, aldus Harold Coenders van Colliers. Samen met onderzoekers van Measuremen is hij diep in de materie gedoken. En gelukkig maar, want zijn boodschap stelt gerust; onze kantoren kunnen wel degelijk levendig zijn. “Zijn er te weinig collega’s op kantoor of is ons kantoor simpelweg te groot?“ Het is de welhaast filosofische vraag die faciliterend Nederland in de greep houdt. Het is ook de vraag die het onderzoek leidde naar een nieuwe, heldere kijk op benutten en bezetten. Het is in de beleving met name, waar Harold ons de kansen voor een levendig kantoor voorspiegelt. Kijken we naar de vier belangrijkste drijfveren om naar kantoor te komen – trots/ontmoeten, concentratie, samenwerken en een fijne werkplek-, dan zien we dat drie van deze vier belevingscriteria rechtstreeks verband houden met het aantal aanwezigen op kantoor. Aan de facilitair manager dus de taak om het tenminste in de beleving aangenaam vol te laten zijn.  
  • Inspiratiesessie Onderwijs College Tour: Met sprekers Marjolein Dreef, Lianne Herms, Mark van Vlisteren, Fabio Severijnen, Peter Renkens en Cor Deen. Wat is de betekenis van facilitair binnen het onderwijs? Hoe kan het in leeromgevingen perspectief en sociale zekerheid bieden om duurzaam en gastvrij te zijn? Facilitaire vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen, een gedragspsycholoog en een deskundige op het gebied van vastgoedonderhoud, gingen hierover met elkaar en de aanwezige gasten in gesprek. Aan de hand van stellingen werd het onderwerp vanuit verschillende zijden belicht. Gedurende de sessie werd duidelijk dat samenwerking op facilitair vlak onmisbaar is om de hogere doelen binnen de leeromgevingen te behalen. Juist in krappe tijden (arbeidskrapte en financiële krapte) kunnen onderwijsinstellingen en haar facilitaire partners elkaar ondersteunen. Maar niet alleen zij spelen hierin een rol; ook de gebouwgebruikers vormen een essentiële speler. Door de grote verschillen binnen de doelgroepen, bestaat er dan ook geen standaard succesvolle aanpak voor alle onderwijssystemen. Cor Deen, hoofd facilitair binnen het Martines College, sloot de sessie af met een succesformule binnen zijn school. Namelijk de inzet van een dagkracht die zichtbaar aanwezig is op drukke plekken binnen de school (toiletten, aula’s en gangen). En naast het verrichten van schoonmaakwerkzaamheden een leuk, laagdrempelig contact met de leerlingen onderhoudt.
  • Coalitie ING een unieke samenwerking: Samen sta je sterk. Dat de unieke samenwerking tussen CBRE, Compass Group, CSU, Securitas en Spirit Hospitality Services daar een schoolvoorbeeld van is, lichtten Martijn Visser, Joyce Visser, Noortje Vaes, Annette Sibma, Eric de Fouw, Eelco Rietveld en Diane van Dijk tijdens een sessie toe. Met de oprichting van een coalitie zetten ze als facilitaire dienstverleners gezamenlijk de stevige ambities en doelstellingen van opdrachtgever ING voorop. Op verschillende niveaus wordt bepaald hoe impact gemaakt kan worden. Van een geleidelijke overgang naar plant-based maaltijden in de kantines. Tot een zorgvuldige onboarding van het One Team, de facilitaire medewerkers werkzaam op de locaties van ING.
  • Duurzame zorg voor mens en milieu: Tijdens deze sessie bespraken deelnemers in vier stellingen. Bij de eerste stelling 'in 2030 is 55 procent CO2-reductie een feit' werd duidelijk dat deze doelstelling haalbaar lijkt in de economische sector, maar uitdagender is voor de zorg. Reisbewegingen van medewerkers en patiënten dragen flink bij aan de uitstoot. “Houden we met intensief samenwerken buiten de zorg, de zorg betaalbaar?” De tweede stelling benadrukte het belang van partnerschappen. Het bundelen van expertise biedt kansen om kosten te verlagen en processen efficiënter in te richten. Bij de derde stelling, 'moet de staat zorgkosten betalen voor zwaar werk', werd de inconsistentie van overheidsbeleid bekritiseerd. Preventie, zoals fysiotherapie in het basispakket, en technologie om de fysieke belasting te verminderen, werden genoemd als oplossingen om werknemers gezond te houden. Tot slot ging de vierde stelling in op de verantwoordelijkheid voor mantelzorg. Is dit de verantwoordelijkheid van de kinderen? Niet iedereen kan deze verantwoordelijkheid dragen, bijvoorbeeld door afstand, eigen verplichtingen of gebrek aan middelen. Goed werkgeverschap en maatschappelijke ondersteuning werden als essentieel gezien om mantelzorgers te ontlasten en de balans te behouden. 
  • Maak facilitair medewerkers tot ambassadeur: Frans Goenee is al 34 jaar werkzaam bij de Efteling, waar hij als Inspiratiemanager de cultuur bewaakt en bijdraagt aan de magische beleving van het park. Zijn aanpak richt zich op het creëren van dierbare herinneringen voor gasten en een glimlach op ieders gezicht. Met een belangrijke rol voor medewerkers die met kleine gebaren bijdragen aan een 9+ beleving. Hoveniers en schoonmaakmedewerkers nemen bijvoorbeeld tijdens het maaien en schoonmaken even de tijd om verloren gelopen gasten te helpen of vragen te beantwoorden. Altijd met een glimlach. Goenees informele, persoonlijke leiderschapsstijl focust op talentontwikkeling en vertrouwen. Waarbij medewerkers worden geïnspireerd om buiten hun comfortzone te denken en ook plezier te maken. Daarnaast is het belangrijk om de medewerkers mee te krijgen in het verhaal en te betrekken.

Keynote Arno Folkerts

De middag werd afgesloten met Arno Folkerts. Hij bood een frisse kijk op hoe cultuur kan helpen een nieuwe structuur te omarmen in tijden van verandering. Met een neurowetenschappelijk onderbouwde en humoristische aanpak nam hij de toehoorders mee in onderwerpen zoals verandering, samenwerking, leiderschap en communicatie. Daarbij liet hij zien hoe het menselijk brein zowel kansen als beperkingen biedt binnen organisaties in transitie. Folkerts benadrukte het belang van kwetsbaarheid, commitment, voorbeeldgedrag en authenticiteit om veranderingen succesvol te maken. Zijn verhaal gaf nieuwe inzichten en praktische handvatten om complexe vraagstukken eenvoudiger te maken.

Finale CSU Innovatie Award

Ook was het de grote finale van de CSU Innovatie Award 2024. Voor de zevende keer werd de award uitgereikt aan een veelbelovende startup. De winnaar werd DialogueTrainer. Met hun AI-gebaseerde tool, waarmee medewerkers communicatieve vaardigheden kunnen oefenen via een virtuele gesprekspartner, zet DialogueTrainer een nieuwe standaard in sociale innovatie. Frank van der Meulen nam de award en een cheque van 10.000 euro in ontvangst.

Bron: CSU

Lees meer: