Er wordt ondertussen zo'n 150.000 vierkante meter trein per jaar beklad met graffiti. Dat is te vergelijken met een voetbalveld of twintig. En de hoeveelheid spuitverf op treinen neemt alleen maar toe. Vier jaar geleden hoefde treinschoonmakers achtduizend vierkante meter graffiti minder te verwijderen.
75 schoonmakers
Want al die spuitverf, moet ook weer van de treinen afgeboend worden. En dat kost de NS jaarlijks zo'n twaalf tot vijftien miljoen euro. Niet alleen is een team van 75 schoonmakers er druk mee door het hele land. Ook moeten treinen uit de dienstregeling gehaald worden om te worden schoongemaakt. Kroeze. "Het reinigen proberen we altijd zo snel mogelijk te doen. Als we een week niet zouden schoonmaken, reden er heel wat meer bekladde treinen rond."
Hekken, sensoren en drones
Niet gek dus dat de beveiliging rond de treinen serieus is. Met hekken, sensoren en drones, alles wordt in het werk gesteld om geparkeerde treinen schoon te houden. Helaas lukt dat dus ook vaak niet. En alleen bij een heterdaadje kan graffitispuiters afschrikken. "Wie betrapt wordt, draait op voor de kosten die wij maken voor het reinigen. En dat kan oplopen tot in de tonnen", waarschuwt Kroeze.
Luister het hele item bij NPO Radio 1 >>