Zowel bij de NS als in de schoonmaaksector wordt het personeelstekort steeds nijpender en dat merkt de reiziger. Volgens een woordvoerder van de NS wordt het almaar moeilijker om alle treinen volledig schoon te maken. Er zijn te weinig machinisten om de treinen naar de wasstraat te rijden voor hun tweewekelijkse onderhoud en de extra stevige reinigingsbeurt die ze om de zestig dagen horen te krijgen.
Dilemma
De woordvoerder vertelt in het AD: “Het is echt een dilemma. We willen niets liever dan dat al onze treinen schoon rondrijden, het is immers ons visitekaartje. We realiseren ons ook dat treinen de hele dag rijden en veel reizigers vervoeren. We proberen het zo acceptabel mogelijk te houden.” Ook aan de binnenkant is het personeelstekort voelbaar. Dat komt doordat het schoonmaakbedrijf dat verantwoordelijk is voor de schoonmaak van de NS-treinen ook kampt met te weinig personeel. Er lopen nu bijna duizend schoonmakers rond in de treinen en dat is zo’n tien procent minder dan zou moeten.
Dagelijkse schoonmaak lukt niet altijd
Het schoonmaakdoel voor alle treinen is dat ze elke 24 uur worden schoongemaakt. Dat betekent dat de prullenbakken worden geleegd, de rommel wordt opgeruimd en de toiletten worden schoongemaakt. Daarbovenop moeten de vloeren, ramen en stoelen wekelijks een poetsbeurt krijgen en krijgt de hele trein elke paar maanden een grote beurt. De dagelijkse schoonmaak lukt op het moment niet altijd. “We moeten de mensen inzetten waar ze het meest nodig zijn.” Waar dat is, besluit de NS op basis van meldingen van reizigers en personeel, op de drukte op een traject en bij ritten die prioriteit krijgen bij het schoonmaakteam. Dat gebeurt bijvoorbeeld na een evenement.
Efficiënter schoonmaken
Er zijn een aantal maatregelen die de NS al genomen heeft om de schoonmaak efficiënter te maken. In de nieuwe treinen vinden reizigers bijvoorbeeld afvalbakken op de balkons, in plaats van naast de stoelen. Het kost minder tijd om deze grotere bakken te legen. Ook roept de NS haar reizigers op om je plek en het toilet na gebruik netjes achter te laten en je afval mee te nemen wanneer de prullenbakken vol zitten.
Geen extra schoonmaakbedrijf
Nog een schoonmaakbedrijf inhuren voor de dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden is volgens de NS geen goede oplossing. Ten eerste is het huidige bedrijf niet voor niets geselecteerd, want de schoonmaak van treinen is gespecialiseerd werk. Ten tweede kampt de gehele schoonmaakbranche met personeelstekorten. Een ander bedrijf zou dus met hetzelfde capaciteitsprobleem te maken krijgen.