“CSU is altijd alert op kansen om nóg klantgerichter te werken”, zegt algemeen directeur Diane van Dijk-Loois. “Dit vraagt om een brede en open blik, maar ook om ondernemerschap en focus. Alleen dan kom je tot verrassende oplossingen. Daarom kiezen we er bewust voor om schoonmaakspecialist te blijven. Andere facilitaire diensten, zoals beveiliging of receptie, bieden we niet aan.” CSU wil impact maken op mens, milieu en maatschappij. Een ambitie waarvoor het bedrijf graag partnerships aangaat. Van Dijk: “Onlangs hebben we een herstructurering doorgevoerd, zodat we nog beter aan kunnen sluiten bij de klant.”
Hi Five
Een aantal jaar geleden introduceerde CSU als eerste het datagedreven schoonmaken. Een dienst die doorontwikkeld is onder de noemer Hi Five. “Via deze app verzamelen onze medewerkers data over onder andere de bezetting van een ruimte en de vervuilingsgraad”, zegt Van Dijk. “Zo krijgen we beter inzicht in de dynamiek bij de klant, zodat we gerichter en kostenefficiënter schoonmaken. Kijkend naar de toekomst zie ik kansen om de taken van schoonmakers uit te breiden. Ze kunnen bijvoorbeeld de werklast van verpleegkundigen verlichten door bedden te verschonen. Ook denk ik aan robotica. Niet om mensen te vervangen, maar om hun werk ergonomisch makkelijker te maken. Robots maken reeds vloeren schoon, maar kunnen technisch al veel meer. Denk aan een robot die met uv-licht operatiekamers in een ziekenhuis desinfecteert. Pionieren vereist natuurlijk wel dat je nauw met klanten samenwerkt: het gaat immers om hun werkvloer. We merken dat steeds meer klanten hiervoor openstaan. Mede omdat ze zien hoeveel meerwaarde innovatie heeft voor hun eigen processen.”
CSRD
CSU helpt klanten ook bij hun CSRD-rapportage. “We hebben hiervoor een dashboard ontwikkeld, waarop klanten tot in detail zien wat onze footprint is”, zegt Van Dijk. “Dankzij een life cycle analysis weten we voor zo’n 90 procent van onze middelen en materialen wat hun CO2-impact is. Alleen voor machines is deze analyse nog niet compleet, omdat fabrikanten nog met een duurzaamheidsslag bezig zijn. Ook het woon-werkverkeer van onze medewerkers nemen we mee in onze calculatie. Aan de hand van ons dashboard kunnen we samen met klanten verbeteringen doorvoeren. Denk aan het vervangen van oude machines, het slimmer wassen van bedrijfskleding of het gebruiken van doorzichtige gerecyclede vuilniszakken in plaats van gekleurde.”
Lees het hele interview op MT/Sprout >>