Dit geldt vanzelfsprekend ook voor de specifieke regeling voor concerns die voor een werkmaatschappij een NOW-tegemoetkoming willen aanvragen stelt branchevereniging OSB. “Aan deze specifieke aanvraag zijn wel extra voorwaarden verbonden. Dan gaat het om eisen die worden gesteld aan het dividend- en bonusbeleid, overleg met de vakbeweging en aanvullende accountantscontroles.”
Lees ook: Webinar steun aan schoonmaakondernemers: van nieuwe NOW tot aan fiscale coronareserve
Overeenkomst met vakbonden
Voor het punt van overleg met vakbonden geldt dat met vakbonden een overeenkomst wordt afgesloten over werkbehoud. Omdat ‘werkbehoud’ niet nader in de regeling is gedefinieerd, heeft OSB met vakbonden besproken welke punten daarbij aan de orde zouden moeten komen. “Van belang is dat op korte termijn de afspraken worden gemaakt aangezien de regeling vereist dat de werkgever bij de subsidieaanvraag – ex artikel 8 lid 1 NOW – ‘handelt in overeenstemming met een overeenkomst, die door hen voorafgaand aan de subsidieaanvraag wordt aangegaan, inclusief dagtekening,’ met de vakbonden.”
Oproep en ondersteuning ook voor NOW 2
Ook in de NOW 2 blijft deze specifieke regeling bestaan. Het aanvraagtijdvak voor de NOW 2 start naar verwachting op 6 juli. Hierbij gaat het om een tegemoetkoming in de loonkosten over de periode juni, juli, augustus en september. De omzetdaling wordt bij NOW 2 vastgesteld over een viermaandsperiode die start op 1 juni, 1 juli of 1 augustus, waarbij voor aanvragers die voor de tweede keer een beroep doen op de NOW de omzetperiode moet aansluiten op de periode gekozen in het eerste tijdvak.
Lees ook: Nieuw noodpakket van ruim 13 miljard euro, referentiemaand NOW naar maart
Referentiemaand wijzigt naar maart
De referentiemaand voor de loonsom wijzigt van januari naar maart (peildatum 15 mei) van dit jaar. Het tweede tijdvak volgt verder de systematiek van het eerste tijdvak, dat wil zeggen dat werkgevers die ten minste 20 procent omzetverlies verwachten, een aanvraag kunnen indienen bij het UWV. Aangezien de omzetdaling nu wordt vastgesteld over een viermaandsperiode, is de referentieperiode voor de omzetdaling in de NOW 2 een derde van de jaaromzet van 2019. Het UWV keert het voorschot, 80 procent van de aangevraagde subsidie, in twee betalingen uit.
Subsidieaanvragen staan open voor zowel werkgevers die reeds een aanvraag in het eerste tijdvak hebben gedaan, als voor werkgevers die voor het eerst een beroep gaan doen op de NOW. Voor zowel de NOW 1 als de NOW 2 geldt dat subsidies die ondernemers in het kader van de coronacrisis ontvangen als omzet meetellen. Dit geldt ook voor de nieuwe regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten. De NOW-subsidie zelf telt niet mee als omzet.
Korting bij aanvragen van bedrijfseconomisch ontslag
In de NOW 1 wordt de subsidie gekort als er voor werknemers in de periode maart tot en met mei 2020 een ontslagvergunning om bedrijfseconomische redenen bij het UWV wordt aangevraagd. Deze korting bedraag 150 procent van de loonsom van de betrokken werknemers. In de NOW 2 blijft de korting gehandhaafd, maar hij wordt verlaagd. Bij de afrekening zal de subsidie voor ontslagaanvragen om bedrijfseconomische redenen niet langer voor 150 procent, maar voor 100% worden gecorrigeerd met de hoogte van de loonsom van de werknemers waarvoor ontslag is aangevraagd. Het gaat hierbij om ontslagaanvragen die in de periode 1 juni t/m 30 september 2020 worden ingediend.
Lees ook: Webinar maakt duidelijk: er komt een NOW-regeling 2.0
Misbruik bij ontslag tegengaan
Op 28 mei 2020 is een extra bepaling bekendgemaakt die als doel heeft om misbruik bij bedrijfseconomisch ontslag tegen te gaan. Bij ontslag om bedrijfseconomische redenen voor 20 of meer werknemers moet er een akkoord over de ontslagaanvraag zijn bereikt tussen de werkgever en de belanghebbende vakbonden (of bij gebreke daarvan een andere vertegenwoordiging van werknemers). Dit is een akkoord, zoals bedoeld in artikel 2 van de Ontslagregeling. Dat betekent dat er overeenstemming moet zijn over de noodzaak van het door de werkgever voorgestelde aantal te vervallen arbeidsplaatsen.
Verder dan de wet melding collectief ontslag
Dit gaat verder dan de Wet melding collectief ontslag, die alleen inspanningsverplichting kent om tot een akkoord te komen, maar geen resultaatverplichting. Als het partijen niet lukt om tot een akkoord te komen, kunnen zij gezamenlijk mediation aanvragen bij een bij de Stichting van de Arbeid in te richten commissie. Ontbreekt een akkoord of een mediationverzoek, dan volgt een korting van 5 procent op het totale subsidiebedrag. Voordat deze korting wordt toegepast, wordt de subsidie eerst gecorrigeerd met de hoogte van de loonsom van werknemers voor wie ontslag is aangevraagd.
Verplichtingen blijven van kracht
De verplichtingen uit de WMCO blijven onverlet van kracht. Dit geldt voor ontslagaanvragen voor 20 of meer personen in één UWV-regio. Aanvullend krijgt de werkgever de verplichting opgelegd om ontslagaanvragen niet eerder dan vier weken na de WMCO-melding in te dienen bij het UWV. Deze periode kunnen deze partijen gebruiken om tot een akkoord te komen. De aanvullende subsidievoorwaarden zullen gelden voor WMCO-meldingen die worden gedaan vanaf 29 mei 2020. Dit is de datum waarop bekend is gemaakt op welke manier invulling wordt gegeven aan de aanvullende bepalingen in de NOW.
Dividend- en bonusuitkeringen en inkoop eigen aandelen
Gelijk aan de regeling in de NOW 1 voor concerns waarvan de werkmaatschappij een beroep doet op de nieuwe regeling, moeten bedrijven voorafgaand aan de aanvraag verklaren over 2020 geen dividend of bonussen uit te keren aan het bestuur of de directie van het bedrijf of eigen aandelen terug te kopen tot aan en inclusief de datum van de aandeelhoudersvergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld in 2021. Deze verklaring moet in de administratie worden bewaard. Toekenning van bonussen aan overige personeelsleden is wel toegestaan.
Aanvullende voorwaarde voor scholing
Een aanvullende voorwaarde die in de tweede subsidieperiode wordt opgenomen is een inspanningsverplichting voor werkgevers om hun werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing te doen. Ter ondersteuning komt het kabinet met een flankerend crisispakket genaamd Nederland leert door. Doel is mensen te ondersteunen die hun werk als gevolg van de crisis dreigen te verliezen of al verloren hebben en de transitie naar ander kansrijk werk zullen moeten maken. Dat betreft naast werknemers in getroffen sectoren ook flexwerkers en zzp’ers die geen opdrachten meer krijgen. De beoogde termijn van in werking treden is juli 2020 met een looptijd tot eind 2020. Het pakket bestaat uit ontwikkeladviezen en online scholing, met een focus op arbeidsmarktrelevante loopbaanstappen. Gekwalificeerde loopbaanadviseurs kunnen mensen ondersteunen met ontwikkeladvies gericht op kansen op de arbeidsmarkt.
Voor dit pakket wordt een bedrag van 50 miljoen euro (inclusief uitvoeringskosten) beschikbaar gesteld.
Lees ook: RAS treft minder fouten aan bij cao-controles in schoonmaaksector
Loonsombepaling voor seizoenswerk
Dat het kabinet bij de verlenging van de NOW kiest voor de maand maart (peildatum 15 mei) als referentieloonsom, kan al uitkomst bieden voor seizoensbedrijven die tussen januari en maart hebben opgeschaald. Als zij in maart een hogere loonsom hadden dan in januari, zal deze aanpassing voor het tweede tijdvak tot een hogere subsidie leiden. Daarnaast wordt ook de NOW 1 aangepast.
Gemaximeerd op driemaal de loonsom
Bij de definitieve vaststelling van de subsidie wordt de loonsom in de periode maart t/m mei 2020 gehanteerd als deze hoger is dan driemaal de loonsom van januari. Deze wordt daarbij wel gemaximeerd op driemaal de loonsom van maart. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan ondernemingen die in de winterperiode veel minder personeel in dienst hebben dan in het voorjaar. Dat zijn met name seizoensbedrijven, maar deze aanpassing geldt voor alle werkgevers. De aanvullende tegemoetkoming zal na afloop van de subsidieperiode, maar niet eerder dan september, tot een uitbetaling leiden.