De schoonmaakbranche heeft een uitdaging. ‘Bijna ieder schoonmaakbedrijf heeft als gevolg van vergrijzing, ziekteverzuim en te weinig aanwas van nieuwe mensen, het lastig om aan voldoende personeel te komen’, Zegt Hilgerdenaar. ‘Daardoor zijn er minder schoonmakers om het werk te verzetten en dat leidt tot een toename van de werkdruk. Het zorgt ervoor dat mensen overvraagd worden, dat ze afhaken of erger nog, met werk gerelateerde klachten thuis komen te zitten. Dat verhoogt de werkdruk weer bij de groep die overblijft. En dan heb ik het niet alleen over schoonmakers, maar ook over rayonmanagers die met kunst en vliegwerk er voor moeten zorgen dat de klus geklaard wordt.’
Werken volgens een methode
Crohill heeft een deel van de oplossing: een unieke methode per branche waarmee je slimmer en schoner kunt schoonmaken. Per branche stelt het team van Crohill een mix van middelen, materialen en diensten samen die is afgestemd op de specifieke problematiek in die branche. Een kinderdagverblijf schoonmaken bijvoorbeeld vraagt om een andere aanpak dan een zorginstelling of een trappenhuis. Hilgerdenaar: ‘Dat doen we door op de werkvloer goed te kijken welke handelingen de schoonmakers doen, tegen welke problemen ze aanlopen en wat beter zou kunnen. Zo ontwikkelen we producten waarmee de schoonmaker lichter en sneller kan werken terwijl de kwaliteit van het werk omhoog gaat.’
Een kinderdagverblijf schoonmaken bijvoorbeeld vraagt om een andere aanpak dan een zorginstelling of een trappenhuis”
Calculatieprogramma
‘In de verschillende methodes hebben we specifieke producten toegevoegd waardoor de schoonmaker sneller kan werken’, zegt Hilgerdenaar. ‘We hebben bijvoorbeeld de Crohill speedmop ontwikkeld die 80 cm breed is. Een schoonmaker kan meer vierkante meters doen, hoeft minder vaak te wisselen of te spoelen en is dus sneller klaar. Zo gaat de werkdruk omlaag, soms wel met 50%. We kunnen in M-Calc (calculatieprogramma voor de schoonmaak) precies uitrekenen hoeveel tijd er op die manier bespaard wordt. En zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. Sterker nog, in de meeste gevallen gaat de werkdruk omlaag en de kwaliteit omhoog.’
Minder werkdruk, meer plezier
Pim zegt dat het de missie van Crohill is om de schoonmaakbranche te verduurzamen. ‘Daarmee bedoelen we: beter voor de planeet, maar ook voor de mensen die er leven en in het bijzonder de schoonmakers die het zware werk doen. Als wij het werk voor schoonmakers prettiger kunnen maken, kunnen zij hun werk beter doen, hebben ze er meer plezier in en voelen ze meer trots. Dat onze methodes leiden tot minder werkdruk en meer werkplezier maakt het interessant voor de schoonmaker en de rayonmanager, maar ook voor de schoonmaakbedrijven zelf’, sluit Hilgerdenaar af.
Dit artikel is gesponsord door Crohill.