‘Schoonmaakwerk wordt grotendeels door mensen uitgevoerd. Onze collega's vormen het hart van ons bedrijf. Zij zijn daarom ons meest waardevolle kapitaal’, vertelt Tieben, HR-directeur bij Gom. ‘Innovatie helpt ons om hun werk aangenamer en efficiënter te maken. Onze aanpak begint bij een solide basis: een goede onboarding, de juiste begeleiding en een veilige werkomgeving. Technologie speelt daarbij een ondersteunende rol, nooit een vervangende.’
Tieben brengt een frisse blik op de balans tussen mens en technologie binnen de schoonmaakbranche. Met een achtergrond in operatie, commercie en HR zet zij zich in voor een werkomgeving waarin technologie de mens ondersteunt. ‘Innovaties zoals robotisering en datagedreven schoonmaak dragen bij aan een betere werkervaring en duurzame inzetbaarheid voor onze medewerkers én betere resultaten voor onze klanten.’
Innovatie in dienst van de medewerker
Gom zet technologie in om het werk van haar medewerkers makkelijker en prettiger te maken. Een van de meest innovatieve projecten van Gom, is de ontwikkeling van de Gom Buster. Dit prototype is samen met RoboHouse (verbonden aan de TU Delft) ontworpen om repetitieve en fysiek zware schoonmaaktaken van collega's te verlichten. De Gom Buster wordt om de arm geplaatst en draagt de druk die de schoonmakers op hun pols voelen op een natuurlijke manier over aan de grote spieren in de arm. Dit zorg ervoor dat het werk minder zwaar is. Door de inzet van de Gom Buster vermindert de fysieke belasting van medewerkers en wordt tegelijkertijd de kwaliteit van de schoonmaak verbeterd.
We stellen de mens centraal bij het implementeren van innovaties”
Dit project laat zien hoe innovatie en mensgericht werken hand in hand gaan bij Gom. Tieben: ‘We hebben de schoonmaakmedewerkers bewust aan de voorkant van het traject betrokken. Zij weten als geen ander welke onderdelen van hun werkzaamheden zwaar zijn en waar de pijnpunten liggen. Die collega's zijn een cruciaal onderdeel van het denk- en ontwerpproces. Dit past bij de visie op innovatie van Gom: we stellen de mens centraal bij het implementeren van innovaties.’
Datagedreven schoonmaak bij Croonwolter&dros
Een ander voorbeeld van innovatie binnen Gom is de inzet van datagedreven schoonmaak bij diverse klanten, waaronder Croonwolter&dros. Door gebruik te maken van slimme sensoren en data-analyse bepaalt Gom precies waar en wanneer schoonmaak nodig is. Tieben: ‘Dit betekent dat ruimtes die intensief gebruikt worden vaker worden schoongemaakt, terwijl minder gebruikte ruimtes minder frequent aandacht nodig hebben. Dit zorgt naast een efficiëntere inzet van schoonmaakpersoneel ook voor een betere hygiëne en een prettiger werkklimaat.’
HR en innovatie hand in hand
Tieben ziet een belangrijke rol voor HR in de balans tussen technologie en de menselijke factor. ‘Innovatie raakt direct de manier waarop we werken en dus ook hoe we onze mensen opleiden en begeleiden’, legt ze uit. ‘Denk aan AI-ondersteunde trainingstools of vertaaltechnologie die taalbarrières wegneemt. Dit maakt ons werk inclusiever en toegankelijker.’
We moeten collega's opleiden om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zoals het besturen van drones”
‘Een ander voorbeeld is de inzet van drones voor glazenwassers bij Gom Specialistische Reiniging. Dit betekent dat we niet alleen nieuwe technologieën omarmen, maar ook collega's moeten opleiden om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zoals het besturen van drones.’
Innovatie als basis voor duurzame groei
Innovaties zoals robotisering en AI helpen Gom niet alleen vandaag, maar bereiden de organisatie ook voor op de toekomst. De arbeidsmarkt verandert en de beschikbaarheid van personeel neemt af. Daarom is het belangrijk om technologische ontwikkelingen slim in te zetten. ‘Als HR-afdeling moeten we nadenken over welke vaardigheden onze medewerkers nodig hebben. We moeten ervoor zorgen dat medewerkers naast het schoonmaakvak ook getraind worden op het omgaan met nieuwe technologieën en begrijpen hoe ze met innovatieve tools moeten werken.’
Een blik vooruit
‘Gom blijft innoveren, altijd met de mens als uitgangspunt. Of het nu gaat om slimme schoonmaakrobots, datagedreven efficiëntie of AI-ondersteunde communicatie, het doel is om het werk aangenamer en toekomstbestendig te maken. Een tevreden medewerker betekent een betere dienstverlening,’ concludeert Tieben. ‘En dat is waar we het uiteindelijk voor doen: een schone en prettige omgeving, mogelijk gemaakt door de kracht van onze mensen.’
Dit artikel is gesponsord door Gom Schoonhouden.