Crohill maakt steeds slimmer en schoner schoon

Crohill maakt steeds slimmer en schoner schoon

Producten en methodes ontwikkelen waarmee schoonmakers slimmer en schoner schoon kunnen maken. Dat is de missie van Crohill. Volgens 'Chef de Mission' Pim Hilgerdenaar heeft zijn bedrijf 'de tijd absoluut mee', door de klimaatverandering, vergrijzing en krappe arbeidsmarkt.

‘Facility managers en ook schoonmaakbedrijven zelf krijgen steeds meer oog voor de belasting van het werk op de leefomgeving en de mensen die het werk doen.’ De Crohill-aanpak kan daar volgens hem een handje bij helpen. ‘Wij bedenken methodes die gegarandeerd betere schoonmaakresultaten geven en de werkdruk bewijsbaar verlagen. Het resultaat is minder vervuiling, minder methodefouten, minder klachten en voor de schoonmakers meer complimenten. Wat wil je nog meer?’

Showroom

Hilgerdenaar weet dat het vertellen van het verhaal alleen – ook al is dat waar mogelijk onderbouwd met cijfers – niet voldoende is. ‘Mensen moeten het ervaren. Geef ons een project en je zult het verschil ervaren.’

In Lelystad heeft Crohill daarom een showroom ingericht, waar voor verschillende werkomgevingen wordt getoond hoe je een ruimte het beste kunt schoonmaken, inclusief instructiefilms. Of het nu een kantoor, distributiecentrum, onderwijs- of zorginstelling is of een fitnesscentrum, verpleeg-, vakantie- of trappenhuis: uit het assortiment van reinigingsmiddelen en schoonmaakmaterialen stelt Crohill de beste methode samen. ‘Onze methodes zijn afgestemd op de branche en de specifieke omgeving waarin wordt schoongemaakt.’

Schoonmaken is een zwaar vak”

Het is een vraag die elke facility manager in zijn ogen zou moeten stellen: werkt mijn schoonmaakbedrijf met een specifieke methode voor mijn werkomgeving? Als voorbeeld noemt hij het onderwijs. ‘Dat verdelen wij in kinderdagverblijven, basisscholen en voortgezet onderwijs. In basisscholen tref je het meeste vuil aan. Dus een basisschool vereist een andere aanpak, andere materialen en andere middelen dan een kinderdagverblijf, waar bijvoorbeeld de vloer extreem belangrijk is.’

Schoner schoon

Crohill hanteert twee duurzame assortimenten: Crohill schoner schoon en Crohill slimmer schoon. Het ene assortiment richt zich op het milieu, het andere op de fysieke belasting en het werkplezier van schoonmakers. ‘Per project stellen we daaruit een methode samen’, zegt Hilgerdenaar.

Het bedrijf wil onder meer meetbaar besparen op aspecten als CO2-uitstoot en het gebruik van plastics. ‘Hier ligt voor de schoonmaakbranche een grote uitdaging, er valt op veel vlakken winst te behalen.’ Hilgerdenaar wijst als voorbeeld op vloeibare reinigingsmiddelen: ‘Schoonmakers gebruiken daar in de praktijk veel meer van dan nodig is. Dat is zonde en het wordt ook nog eens minder goed schoon. Maar het heeft ook impact op het milieu.’

Samen met fabrikant Kleen, waarvoor Crohill exclusief dealer is in de Benelux, zijn tabletten ontwikkeld die precies op maat zijn afgepast. ‘Het verbruik vermindert met de factor vier. En waar een fles voor een vloeibaar middel 65 gram plastic bevat, is dat voor het zakje waarin wij de tabletten verpakken 4 gram.’ Hij wijst op een teller in de showroom, die laat zien dat Crohill in anderhalf jaar tijd 124.000 plastic flessen heeft bespaard. ‘De besparing door minder overdosering is niet eens meegerekend.’

Schrobbers en moppen

Bij ‘schone schoonmaak’ moet niet alleen worden gekeken naar het gebruik van chemische ingrediënten in reinigingsmiddelen. Crohills ‘Chef de Mission’ wijst ook op het gebruik van plastics in schoonmaakmaterialen. Hij toont moppen die niet volledig uit plastics bestaan maar voor slechts 40%. ‘En die hebben een enorm absorptievermogen.’

Het is een optelsom van tientallen details”

‘Deze schrobber hier bestaat voor 80% uit gerecycled plastic’, zo vervolgt hij. ‘Bovendien buigt de steel niet. Je wilt energie namelijk op de vloer hebben en niet verliezen in de steel. Deze schrobber werkt heel licht, schoonmakers hoeven dus minder druk te zetten en de resultaten zijn spectaculair.’

Liefde voor de mens

Die steel is een mooi voorbeeld van hoe Crohill altijd zoekt naar nieuwe manieren om het werk lichter te maken. Onderzoek wijst uit dat het ziekteverzuim van schoonmakers bovengemiddeld hoog is en dat 35% wordt veroorzaakt door fysieke klachten aan bijvoorbeeld pols en rug. ‘Wij willen schoonmakers gezond houden en het werk makkelijker maken, waardoor ze langer inzetbaar zijn. Dat zal ook wel moeten, met een vergrijzende maatschappij en een krappe arbeidsmarkt. De medewerkers liggen niet voor het oprapen.’

Volgens Hilgerdenaar is berekend dat de verschillende methodes van Crohill de werkdruk van schoonmakers met 10% tot 30% verlagen. ‘En onze methodes leiden tot betere schoonmaakkwaliteit. Het is een optelsom van tientallen details. Onze liefde zit vooral in de mens die het werk moet doen. Schoonmaken is een zwaar vak. Het is belangrijk dat organisaties investeren in goede materialen, zodat het werk lichter wordt. Gelukkig zie ik dat nu langzaamaan veranderen.’

Dit artikel is gesponsord door Crohill.

Elco van den Berk, projectleider bij Gom: 'Door datagebruik kunnen we realtime beslissingen nemen over waar en wanneer schoonmaak nodig is.'

Gom optimaliseert schoonmaak met realtime data-analyse en sensoren

Hoe kan datagedreven schoonmaak bijdragen aan een verbeterde klantbeleving én een oplossing bieden voor de uitdagingen op de krappe arbeidsmarkt? Bij Gom wordt deze technologie al ingezet, bijvoorbeeld bij projecten voor Croonwolter&dros. Door middel van sensoren en realtime data-analyse wordt schoongemaakt waar en wanneer het echt nodig is. Dit resulteert in een schonere werkomgeving, een betere ervaring van de dienstverlening en een optimale inzet van middelen. Dit leidt tot lagere kosten en een duurzamer gebruik van schoonmaakproducten.

Kosten schoonmaak +7 procent in 2025

Kosten schoonmaak +7 procent in 2025

Naar verwachting stijgen per 1 januari 2025 de kosten van schoonmaak met gemiddeld 7 procent. Dat blijkt uit berichtgeving van Service Management, die gesprekken voerde met enkele grote schoonmaakbedrijven.

Anton en David Vinck van Blinck Schoon. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency.

Nieuwe generatie leidt Blinck Schoon naar bredere dienstverlening

Na een lange loopbaan in de schoonmaakbranche geeft Anton Vinck het stokje van Blinck Schoon binnenkort over aan zoon David. Die laatste neemt het familiebedrijf met een nieuwe strategie de toekomst in. Maar de kernwaarden blijven passie, plezier en aandacht.

Alpheios waarborgt hygiëne in mobiele ziekenhuizen van Hospitainer

Alpheios waarborgt hygiëne in mobiele ziekenhuizen van Hospitainer

In de wereld van mobiele medische faciliteiten speelt Hospitainer een cruciale rol. Het bedrijf, dat zich specialiseert in het bouwen en leveren van mobiele ziekenhuizen en medische faciliteiten, heeft zich gevestigd als een pionier in het bieden van medische zorg aan afgelegen en crisisgebieden. Het motiveert Alpheios des te meer om kwalitatief goede schoonmaakoplossingen te bieden aan partners zoals Hospitainer.